پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ سفر زیارتی طلاب آیت الله نمازی به حرم حضرت معصومه

حوزه/ حکمت نیا گفت: اگر بنایی به ذاته ویژگی جذب گردشگر را داشته باشد، اما اطراف آن خدمات لازم به گردشگران ارائه نشود، نباید امید داشت صنعت گردشگری در این بنا رونق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، امیر حسین حکمت نیا، مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری شیراز در یکی از مجموعه وبینارهای رویداد ملی مسئله محورِ «سقاخونه» که به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق برگزار شد، به تشریح فرصت های ایده پردازی در حوزه گردشگری و زیارت پرداخت و گفت: امروز حدود ۲۳ سال است که با نسل سوم گردشگری در دنیا مواجه هستیم. این نسل را نسل گردشگری خلاق می گویند. از سال ۲۰۰۰ میلادی بود که این مدل از گردشگری آغاز به کار کرد.

وی افزود: گردشگری و زیارت نیز یکی از شاخه های گردشگری است که مورد توجه فعالان این صنعت قرار دارد. گروهی بر این باور هستند که ارائه خدمات به زائرین نباید در اماکن زیارتی و شهرهای مربوط به آن ها خلاصه شود و لازم است حتی در این زمینه برای مسیر رفت و آمد زائرین نیز خدماتی ارائه گردد.

انواع بهره برداری در حوزه گردشگری

حکمت نیا خاطرنشان کرد: به طور کلی دو گونه بهره برداری داریم که یکی از آن ها بهره برداری فرهنگی است. بهره برداری معنوی که یکی از انواع بهره برداری در زمینه گردشگری است، فرهنگ سازی در زمینه زیارت را شامل می شود.

وی بهره برداری مادی را دومین نوع از بهره برداری در زمینه گردشگری دانست و گفت: ایده پرداز می بایست بتواند پس از بهره برداری از طرح گردشگری خود، شاهد بازگشت سرمایه خود باشد.

مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری شیراز آشنا نمودن زائرین در سطح بین المللی با شهرها و اماکن هدف را از امور دارای اولویت برشمرد و تصریح کرد: می بایست به طور ویژه برای زائرین خارجی در مورد اماکن مذهبی و شهرهای مرتبط با آن‌ها توضیحات و اطلاعات لازم ارائه شود.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت ارائه خدمات به زائرین افزود: این موضوع موجب تبلیغات صنعت گردشگری مذهبی کشور ما خواهد شد و مسیر زیارت را برای زائرین تسهیل می کند.

حکمت نیا بیان داشت: لازم است افرادی به عنوان راهنما نقاط مختلف مرتبط با بناهای زیارتی را تشریح نماید تا موجب ماندگاری گردشگر در بنا شود.

وی گفت: از دیگر تکنیک ها در رونق بخشی به گردشگری و زیارت، برنامه ریزی برای زائرین بر اساس طبقه بندی اقتصادی مختلف است. برای زائرین با سرمایه مالی بالا باید بتوانیم هتل های با امکانات بالا را در شهرها راه اندازی کنیم و در عین حال برای زائران با منابع مالی پایین زائرسراهای کوچک را داشته باشیم.

اهمیت وجود خدمات درصنعت گردشگری

مدیر حوزه گردشگری و امور زائرین شهرداری شیراز اظهار کرد: اگر بنایی به ذاته ویژگی جذب گردشگر را داشته باشد، اما اطراف آن خدمات لازم به گردشگران ارائه نشود، نباید امید داشت صنعت گردشگری در این بنا رونق پیدا کند.

وی با تأکید بر لزوم بررسی اسناد مرتبط با صنعت گردشگری و زیارت اظهار داشت: باید در وهله اول اسناد فرادستی کشور خودمان در زمینه گردشگری و زیارت را بررسی نماییم؛ ادبیات گردشگری مذهبی و دینی UNWTO، برش هایی از سندهای ششم، اسناد توسعه گردشگری استان ها و سپس شهرداری های مختلف می توانند ابزارهای خوبی برای تسهیل در امور ایده پردازان صنعت گردشگری مذهبی باشد.

حکمت نیا در پایان گفت: آگاه کردن مردم در مورد فرصت های زیارتی، ایجاد توفیق زیارت و جذب زائر، افزایش کیفیت خدمات، تلاش برای ایجاد رضایت زائر از سفر زیارتی و در نهایت رساندن زائر به اشتیاق تکرار سفر می تواند از مهمترین راهبردهای ایده پردازان حوزه گردشگری و زیارت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha