جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم جشن  روز ولادت امام علی (ع) و آیین رونمایی از سلسله احیای آثار علماء لکهنو

حوزه/دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه ما امروزه درباره ولایت و استمرار مسیر آن باید تلاش کند کما اینکه علمای لکهنو به آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از سلسله آثار علمای لکهنو با تبریک میلاد با سعادت امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: شخصیت امیرالمومنین(ع) و نگاهی که هم از قرآن و پیامبر اکرم (ص) درباره وجود قدسی امیرالمومنین(ع) به ما رسیده که بسیار ارزشمند است و طلاب و حوزه های علمی ما باید در این مسیر و شناخت بیشتر و بهتر آن تلاش کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت دارای ویژگی ها و خصائصی است که دوست و دشمن به آن پرداختند. آیات سوره انسان و سوره مائده و بسیاری آیات دیگر درباره وجود مقدس امیرالمومنین(ع) آمده است. برخی از علمای اهل سنت هم در این زمینه روایاتی نقل کردند و کتاب نوشتند و برخی در این مسیر حتی کشته شدند، مثل نسائی که کتابی در مناقب امیرالمومنین(ع) نوشت و به قدری او را کتک زدند که کشته شد و یا ابن ابی الحدید هم چندین روایت در کتاب خود درباره فضائل امیرالمومنین علیه السلام نقل کرده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: حتی در بین مسیحیان این مطلب وجود دارد و گرایش به امیرالمومنین(ع) در بین علما و دانشمندان آنها غیر از جرج جرداق و شبلی شمیل غوغا می‌کند. لذا، در راه دفاع امیرالمؤمنین(ع) برخی با جان خود قدم برداشتند و برخی هم با قلم خود در دفاع از حریم ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) پا به عرصه گذاشتند از جمله مرحوم علامه میر حامد حسین و خاندان پر برکت ایشان نمونه ای حامیان اهل قلم و مدافع حریم ولایت هستند. لذا حوزه های علمیه ما امروزه درباره ولایت و استمرار مسیر آن باید تلاش کنند کما اینکه علمای لکهنو به آن پرداختند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: روزی که متکلم از حدیث خبر نداشت و حدیث شناس از کلام خبری نداشت، در عبقات الانوار همه نوع مباحث از کلام و حدیث و قرآن پژوهی موج می‌زد. منهج این کتاب خیلی جالب است که در رد تحفه اثنی عشریه عبدالعزیز دهلوی است که تمام مستندات شیعه را در شش آیه و دوازده حدیث جمع کرده و ادعا کرده که من همه را رد کردم، ولی مرحوم میرحامد حسین کتاب عبقات را در منهج آیات و روایات تنظیم کرده و پاسخ گفته است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha