پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حداد عادل

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پاسخ به این سوال که چرا پدران ما در چهل و چهار سال گذشته فریاد استقلال و آزادی سردادند، این است که ایرانیان در آن زمان همگی احساس می‌کردند مدت‌ها است که ایران استقلال و آزادی خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه اصفهان، غلامعلی حداد عادل شب گذشته در ویژه برنامه بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب که در خانه انقلاب اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، چراغ راه چهل ساله دوم است که یکی از مهم‌ترین مفاهیم مطرح شده در این بیانیه موضوع استقلال و آزادی است.

وی با بیان اینکه اولین و مهمترین شعار مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی، شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، گفت: سؤال اساسی این است که مردم ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چه در سر داشتند که همگی در فریاد زدن شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی یک صدا و متحد بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: پاسخ به این سوال آن است که یک وجدان تاریخی نسل به نسل در ملت ایران منتقل شد و ایرانیان در آن زمان احساس می‌کردند مدت‌ها است که ایران استقلال و آزادی خود را از دست داده، لذا با تمام وجود برای تحقق استقلال و آزادی تلاش کردند و در این راه جان خود را هم فدا نمودند.

وی افزود: برای یافتن پاسخ روشن‌تر نسبت به اینکه چرا ایران برای مدت‌های زیادی استقلال و آزادی خود را از دست داده بود، باید به تاریخ مراجعه کرد، در دوران قاجار وقتی آقا محمد خان قاجار این سلسله را تأسیس کرد، جنگ‌هایی اتفاق افتاد که متأثر از آن ۱۸ شهر قفقاز از ایران جدا شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: با این اتفاقات لطمه‌ای بزرگ به استقلال ایران وارد آمد، در ادامه و در زمان محمد شاه قاجار خطر نفوذ انگلیس در ایران برای مردم ایران بیشتر احساس می‌شد، در آن زمان هیچ مستعمره‌ای چون شبه قاره هندوستان برای انگلیس مهم نبود.

وی ابراز کرد: از سوی دیگر روس‌های تزار خواهان تصرف ایران و رساندن خود به آب‌های گرم خلیج فارس بودند، انگلیسی‌ها از این بابت تسلط بر ایران و کنترل اوضاع داخلی ایران را به جهت از دست ندادن تسلط خود بر هندوستان بسیار مهم تلقی می‌کردند.

حداد عادل خاطرنشان کرد: لذا دخالت‌های مکرر انگلیسی‌ها در زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه از این منظر قابل بررسی است که بارزترین دخالت انگلیسی‌ها را در ایران باید عزل و قتل امیرکبیر دانست، بدون شک یکی از بزرگترین رجال سیاسی ایران در طول تاریخ امیرکبیر است که مانع بزرگ بر سر راه خواسته‌های انگلیسی‌ها بود.

وی ادامه داد: انگلیسی همواره ایران را گرسنه، وابسته و بدون پیشرفت می‌خواست تا بتوانند به اهداف استعماری خود دست یابند، بعد از ناصرالدین شاه و پیدا شدن نفت در ایران، باعث با اهمیت شدن ایران بیش از گذشته برای انگلیس شد، چرا که این امر سرآغاز دسترسی انگلیس به منبع انرژی جهان بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این میان انقلاب کمونیست در روسیه نیز رخ داد و انگلیسی‌ها در این زمان فراغ بال بیشتری برای تسلط به ایران پیدا کردند، در این زمان انگلیسی‌ها به فکر ایجاد یک سلسله پادشاهی و استقرار آن در ایران و البته وابسته به خود افتادند تا بتوانند از این راه بدون هیچ مانعی به اهداف شوم غارتگری خود بپردازند.

وی تأکید کرد: پادشاهان ایران زمین در سلسله‌های مختلف پادشاهی، علیرغم همه رذایل بدی حتی با شهوت رانی و عیاشی زیاد که داشتند، اما در هر حال خود را وامدار انگلیسی‌ها نمی‌دانستند، لذا دولت انگلیس در صدد استقرار یک سلسله پادشاهی کاملا وابسته به خود در ایران برآمد.

حداد عادل اذعان کرد: رضا شاه پهلوی تنها کسی بود که برای به قدرت رسیدن خود به قدرت، وابسته به ایل و قبیله‌اش نبود، بلکه انگلیسی‌ها باعث به سلطنت رسیدن آن شدند و در بیست سال خدمت رضاخان به انگلیس در کسوت پادشاهی، عرصه تاخت و تاز انگلیسی‌ها به اوج رسید و تاریخ پر از خیانت‌ها و توطئه‌های انگلیسی‌ها علیه ملت ایران است.

وی افزود: در نهایت در سال ۱۳۲۰ ملت ایران با رهبری دینی آیت الله کاشانی و رهبری سیاسی دکتر مصدق درصدد ملی کردن نفت و خروج انگلیسی‌ها از کشور بر آمدند، ولی در کودتای ۲۸ مرداد آمریکایی‌ها مجدداً با همراهی انگلیسی‌ها بر ایران حاکم شدند، اما پس از کودتا کشور ایران عملاً زیر چتر آمریکا قرار گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بنابراین اگر ملت ایران در ۴۴ سال گذشته و چنین روزهایی فریاد استقلال، آزادی سر می‌داد، بر اساس یک تجربه‌ تلخ انباشته شده از دوران سلسله پادشاهان خود است، مردمی که در چهل و چهار سال گذشته مقابل رژیم منحوس پهلوی ایستادند و جان خود را در این راه فدا کردند، آگاهانه می‌دانستند چه می‌خواهند و چه چیزی را باید فریاد بزنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز به تعبیر امام راحل، بزرگترین سود و فایده انقلاب اسلامی آن است که برای ایران در تهران تصمیم گیری می‌شود، نه در فرسنگ‌ها دورتر از این کشور و توسط بیگانگان و این معنی واقعی استقلال است.

حداد عادل در تعریف آزادی بیان در پیش از انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زمانه حاضر، یادآور شد: برای این امر فقط نوشته‌های روزانه اسدالله علم که در هفت جلد چاپ شده کفایت می‌کند، بر این اساس در کتاب اخیر خود تحت نام «محض اطلاع» که تحلیل محتوای جلد هفتم خاطرات اسدالله علم در دربار پهلوی است چندین موضوع را به تفصیل بیان کردم که از جمله مصادیق آن عدم وجود آزادی بیان در زمان شاهنشاهی است.

وی ادامه داد: طبق دست خط و نوشته‌های خاطرات وزرای دربار و نزدیکان شاهان پهلوی، این شاهان تحمل کوچکترین انتقاد را حتی به صورت غیر مستقیم نسبت به جامعه نداشتند، لذا جوانان و اغتشاشگران و مطالبه‌گرانی که در پاییز امسال به خیابان‌ها آمدند و به پسر پدری که خفقان و استبداد شاخصه شخصیت او طبق گفته دوستانش بوده تکیه می‌کنند، باید تاریخ را به وضوح مطالعه کنند و بدانند در گذشته چه چیزی و چه اتفاقی افتاده و تفاوت آن با شرایط امروز چیست تا به خوبی درک نمایند چرا پدران آنها ۴۴ سال گذشته شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایران را فریاد زدند.

به گزارش حوزه در پایان این جلسه کتاب انقلاب زیبا به تألیف دکتر محسن نصری در راستای جهاد تبیین و به زبان انگلیسی برای ساکنین خارج از مرزهای ایران رونمایی شد.

جوانان برای یافتن چرایی شعار استقلال و آزادی پدران خود تاریخ را بخوانند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha