جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افغان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: مردم افغانستان مردمی هستند که پایبند به اصول و فروع دین، مذهب و شریعت هستند و سعی می‌کنند این پایبندی حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان، امروز در دیدار با رئیس دانشگاه بدخشان افغانستان و رابط دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه که در دفتر امام جمعه خرم آباد برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران و افغانستان دو کشوری هستند که روزی یک جغرافیا داشتند، اظهار داشت: به لحاظ تقسیماتی این دو کشور یک مجموعه بوده و اکنون نیز دین، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم مشترکی دارند و اینها مواردی هستند که جسم‌ها و جان‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

وی با اشاره به سیره سیاسی حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، یادآور شد: سرنوشت ملت مبارز و مجاهد افغانستان همیشه برای مردم ایران و امامین انقلاب اسلامی ایران مهم بوده است، در آن زمان که جنگ تحمیلی بر ما تحمیل شد، معادلات سیاسی و نظامی ایجاب می‌کرد که به دنبال نجات کشور و مردم خود باشیم، اما امام(ره) همان موقع در آن شرایط سخت و دشوار تجاوز شوروی سابق به افغانستان را محکوم کردند و در آن دوران مستشاران نظامی ما در آنجا حضور داشتند که برخی از رزمندگان از نیروهای مسلح از افغانستان حمایت کردند و برخی از برادران ما نیز در آنجا به شهادت رسیده و از جنگی که ده‌ها کشور از آن حمایت می‌کردند، سیاست جمهوری اسلامی این بود که از ملت مظلوم افغانستان دفاع کند.

امام جمعه خرم آباد با بر شمردن خصوصیات خوب مردم افغان، یادآور شد: ملت افغانستان خصوصیات منحصر به فردی دارند و افغانستان ظرفیت‌های خوبی برای پیشرفت، توسعه، ارتقای فرهنگی و دینی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، با بیان اینکه افغانستان جمعیت فوق العاده جوانی دارد و این خود یک ثروت عظیم محسوب می‌شود، اظهار کرد: آمار و اطلاعاتی که در دست است نشان می‌دهد ۶۸ درصد از مردم افغانستان جوان هستند، لذا هر تغییر و تحول و جهشی بخواهد صورت بگیرد، باید از طریق همین نیروی انسانی صورت بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه تحصیل، تهذیب، تعلیم و تربیت جوانان افغان که در خارج و داخل کشور افغانستان هستند، نعمت بزرگی است، خاطرنشان کرد: افرادی که در خارج از افغانستان رشد و تعالی داشته‌اند و به درجات علمی رسیده‌اند، قاعدتاً باید برای کمک به مردم خودشان برگردند و خدمت کنند و باعث رشد و ترقی دیار خود شوند.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: افغانستان گوناگونی فرهنگی، زبانی، مذهبی و قومی نژادی داشته و به غیر از این حتی به جهت آب و هوا، از جنگل‌ها، مراتع و دشت‌ها، کوه و بیابان برخوردار است و تنوع جغرافیایی بالایی داشته که این هم در جایگاه خود یک موقعیت منحصر به فردی است، این کشور بناهای تاریخی و دینی و باستانی قابل توجهی دارد که این خود یک ثروت مادی معنوی به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی سومین خصوصیت افغانستان را مهمان نوازی برشمرد و خاطرنشان کرد: این کشور با اینکه جنگ‌های طولانی داشته و کشوری جنگ زده است، ولی مردم افغانستان بعنوان کشوری مردمی، مهمان نواز و خونگرم شناخته شده است.

وی عنوان کرد: یکی از خصوصیات مردم افغانستان که مثل آفتاب می‌درخشد، تاریخ طولانی مبارزه با استعمار و متجاوزان و ایستادگی در مقابل ابرقدرت‌ها است، شخصیتی مثل احمد شاه مسعود را تاریخ فراموش نخواهد کرد و سربازان و دلاورانی از برادران اهل تسنن و تشیع از چهره‌های خادم و خدوم و خدمتگزار فراموش نخواهند شد.

امام جمعه خرم آباد ادامه داد: این جزء برجستگی‌های مردم افغانستان است که هیچگاه زیر بار ظلم و ستم نرفته و حتی فروپاشی شوروی به نوعی در اثر مقاومت مردم افغانستان بود.

حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی در خصوص تهاجم فرهنگی نیز مطالبی را ارائه کرد و گفت: لازم است گروهی از اندیشمندان افغانستانی در قالب گروه‌های اندیشه ورز، تاریخ ایران اسلامی را مطالعه کنند و نقاط قوت پیروزی ایران اسلامی و راه‌های رسیدن به آنها را استخراج کنند و در حرکت‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دینی از آن به نحو مطلوب استفاده نمایند.

وی یادآور شد: مردم افغانستان مردمی هستند که پایبند به اصول و فروع دین، مذهب و شریعت هستند و سعی می‌کنند این پایبندی حفظ شود و به خصوص در اجرای مسائل فرهنگی اهتمام کافی را داشته و قطعاً با کمک علما و اندیشمندان آن دیار با سرعت هرچه تمام‌تر می‌توانند به قله‌های ترقی و پیشرفت و توسعه همه جانبه دست پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به استعمار چند ساله کشور افغانستان یادآور شد: در طول این چند سال خون‌های زیادی از مردم مظلوم افغانستان به واسطه ظلم و اشغال این کشور ریخته شده و جوانان و خانواده‌های زیادی به درجه رفیع شهادت نائل شده یا جانباز و مصدوم شده‌اند، بطوریکه آثار جنگ را بر جسم و جان خودشان دارند، لذا باید به گونه‌ای سرنوشت این کشور رقم بخورد که مردم به آن آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و دینی خودشان برسند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی خاطرنشان کرد: ما از اینکه در کنار ملت و مردم شریف افغانستان هستیم، مسرور و خوشحالیم و قطعاً سُرور شما مایه خوشحالی ما و سختی‌ها و گرفتاری‌های شما نیز باعث ناراحتی ما خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha