پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نمایشگاه

حوزه/ برنامه‌های اولین نمایشگاه آثار منتخب غیر فارسی علوم انسانی اسلامی به ۳۰ زبان زنده دنیا امروز در نشستی خبری تشریح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری در نشست خبری اولین نمایشگاه آثار منتخب غیر فارسی علوم انسانی اسلامی به ۳۰ زبان زنده دنیا که در محل دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام ماه مبارک رجب و دهه فجر انقلاب اسلامی، خانواده شهدا را ولی نعمتان انقلاب دانست و ابراز داشت:نخستین نمایشگاه آثار منتخب علوم اسلامی و انسانی به زبان های غیر فارسی برگزار م شود و آثاری از ۳۴ زبان زنده دنیا به دبیرخانه این همایش رسیده است.

وی افزود: نخستین دوره نمایشگاه آثار منتخب علوم انسانی اسلامی به زبان فارسی در چندین مرحله با اقبال بسیار بالایی برگزار شده، دبیرخانه گفتمان برآن شد تا آثار بین المللی و غیر زبان فارسی در این حوزه را معرفی، عرضه و در معرض دید علاقه مندان قرار دهد.

طرح گفتمان انقلاب اسلامی

دبیر اولین نمایشگاه آثار منتخب غیر فارسی علوم انسانی اسلامی به ۳۰ زبان زنده دنیا با بیان این که ۱۵۰۰ اثر و عنوان در ۱۷ رشته تخصصی در این نمایشگاه عرضه خواهد شد، بیان کرد:عربی، انگلیسی، اردو، اسپانیایی، اندونزیایی، ایتالیایی، آذری،  آلمانی، بنگالی بوسنیایی، پرتغالی، پشتو، ترکی آذربایجانی، تایلندی، ازبکی، فیلیپینی، رواندایی، روسی،چینی، سندی، تاجیکی، ترکی، استانبولی، چیچوانی، نروژی، هندی، هوسا، آلبانیایی فرانسوی از جمله این زبان ها است.

وی با بیان این که مشارکت کنندگان در این طرح عضو طرح گفتمان انقلاب اسلامی بوده، دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه امام صادق، جامعه المصطفی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، سازمان سمت، دانشگاه رضوی، پژوهشگاه قرآن و حدیث، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز الحضاره در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاجری با بیان این که مرکز الحضاره با ۲۵۰ و جامعه المصطفی با ارائه ۱۹۳ اثر بیشترین فراوانی آثار را دارند، یادآور شد: رعایت شاخص علمی پژوهشی در آثار ارسالی با دقت روز افزونی رقم خورده است، دبیرخانه کارهای علمی و عمیقی را در دستور کار قرار داده است.

وی اقتصاد، سیاست مدیریت جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، فلسفه، کلام، تفسیر، علوم حدیث تعلیم و تربیت زن و خانواده رسانه و فضای مجازی را از اهم موضوعات آثار این نمایشگاه برشمرد و گفت: این نمایشگاه می تواند روزنه ای برای ورود و بررسی فعالیت های بعد از انقلاب اسلامی در حوزه تبلیغ دین به زبان های مختلف باشد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان این که با توجه به ظرفیت های شکل گرفته تنها بخشی از توان دانشی مراکز انقلابی فعال در حوزه بین المللی ارائه شده است، خاطرنشان ساخت: امیدواریم بتوانیم با توسعه همکاری ها با دانشگاه و مراکز علمی کلیه آثار علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی را بررسی و در فرایند معرفی و عرضه به جامعه علمی داخل و خارج از کشور داشته باشیم.

وی بر اهمیت هدفمندسازی حضور بازدید کنندگان از نمایشگاه اشاره کرد و ابراز داشت: دعوت از سفیران و رایزنان فرهنگی کشورها، طلاب زبان دان و دعوت از مبلغان و محققان ایرانی فعال در حوزه علوم انسانی از مهمترین جوامع هدف در این نمایشگاه به شمار می روند.

دبیر نمایشگاه در بخش پایانی سخنان خود به پیشینه های تاریخی آسیب های فرهنگی اشاره کرد و با بیان این که به اندازه ای که تلاش و سرمایه گذاری می کنیم برای تولید اثر و دانش در حوزه اطلاع رسانی و گفتمان سازی و معرفی آثار ضعیف عمل می کنیم، یادآور شد: تمدن غربی بیش از سرمایه گذاری برای تولید اثر و دانشمندان سرمایه های خود را معطوف به معرفی آن به جهانیان به کار می گیرند.

وی افزود: کتابهایی که حوزه های علمیه تدوین و منتشر نموده در مجامع علمی افتخار آفریده اند برای معرفی محقق و نظریه کمتر کار شده، دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی ضرورت دیرینه معرفی آثار فاخر و مولفان را در دستور کار قرار داده، این مهم را با همکاری مراکز پژوهشی دنبال نموده، آثاری که ثمره مجاهدت علمی فرزندان انقلاب اسلامی است را مهم می داند تا بتواند این آثار را به عرصه بین الملل معرفی نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاجری گفت:در این نمایشگاه هر نیمروز اختصاص به یک مرکز خاص فعال در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی عرصه بین الملل داشته، ضمن بازدید مسئولان این مجموعه و رونمایی از جدیدترین آثار مجموعه ها، گفتگویی با مسئولان و متولیان شکل خواهد گرفت.

وی افزود: اولین نمایشگاه آثار منتخب غیر فارسی علوم انسانی اسلامی به ۳۰ زبان زنده دنیا، روز سه شنبه در مرکز همایش های غدیر در قم افتتاح می شود.

۵۷۶ عربی ۸۵ انگلیسی

دبیر نمایشگاه در بخش پایانی سخنان خود طرح برگزاری نمایشگاه را از دستاوردهای شورای پژوهش مراکز حوزوی دانست و ابراز داشت: شناسایی آثار، معرفی و ارتباط و هم افزایی مراکز فعال در این زمینه از مهمترین اهدافی است که در این نمایشگاه مورد تاکید قرار خواهد گرفت تا پرشتاب تر و جامع تر حرکت نماییم.

وی تاسیس و افتتاح نخستین کتابخانه های تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی،برپایی نمایشگاه دائمی در ۳۰ استان کشور و برگزاری نمایشگاه های دوره ای را از دیگر رویکردها برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاجری برپایی نخستین نمایشگاه محصولات دیجیتال در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی را از دیگر برنامه ها دانست.

وی گفت: نمایش آثار منتخب مراکز ناظر به شاخص های فنی و همچنین سلسله نشست های گفتمان انقلاب اسلامی با دعوت از مولفان آثار و ناقدان نیز برگزار می گردد و  امیدواریم بتوانیم این مهم را در دانشگاه های کشور ادامه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha