یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست فکری لبنان

حوزه/ نشست فکری در خصوص خطر تعرض به مقدسات دینی با حضور جمعی از متفکرین، فرهیختگان و اهالی رسانه در لبنان برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، نشست فکری در خصوص خطر تعرض به مقدسات دینی با حضور جمعی از متفکرین، فرهیختگان و اهالی رسانه در لبنان برگزار شد.

هر گونه تعرض به مقدسات دینی حرام است

شیخ محمد حسین الحاج رئیس مجمع فرهنگی جعفری پژوهش و مطالعات اسلامی و گفتگوی ادیان این نشست را افتتاح کرد و در خصوص اهمیت ایستادگی در برابر فتنه هایی که تعرض به مقدسات دینی می انجامد، سخن گفت.

وی افزود: ما در سطح فقهی هر گونه تعرض به مقدسات دینی را حرام می دانیم و تمامی مراجع دینی و رهبران سیاسی را به ایستادگی در برابر این حملات و انجام اقدامات مناسب و مجازات عاملین آن دعوت می کنیم.

توجیه آتش زدن قرآن کریم با عنوان آزادی مردود است

سپس پدر عبدو ابو کسم رئیس مرکز رسانه کاتولیکی گفت: این مرکز اقدام ناپسند آتش زدن قرآن کریم در سوئد و اقدام فرد دیگر در آتش زدن یک کشیش در نیجریه به همراه خانه اش را محکوم کرد.

وی تعرض به مقدسات را اقدامی علیه "سند برادری انسانی" دانست که پاپ فرانسیس در دیدار آیت الله سیستانی در عراق و احمد الطیب شیخ الازهر در مصر به آن دعوت کرد.

ابو کسم، توجیه این اقدام با عنوان آزادی شخصی و آزادی اعتقادی را رد کرد و آن را مقابله با محبت و گسترش نفرت دانست و گفت: دین مسیح دین محبت و دین اسلام، دین رحمت است.

وی بر همبستگی با مسلمانان علیه آتش زدن قرآن کریم تأکید کرد.

آتش زدن قرآن کریم اقدامی مخالف با تمدن بشری و ارزش های اخلاقی است

از سوی دیگر، شیخ زیاد الصاحب عضو شورای شرعی اسلامی گفت: آزادی باید به حد و حدود اعتقادات را رعایت کرده و به آن احترام بگذارد. آزادی به معنی بی اخلاقی و بی احترامی به اعتقادات و مقدسات دیگران نیست.

وی تأکید کرد: آتش زدن قرآن کریم در سوئد با مجوز دولت و حمایت پلیس، هیچ ارتباطی با مفهوم آزادی ندارد و اقدامی مخالف با تمدن بشری و ارزش های اخلاقی است و اهانت به میلیارد ها مسلمان در سرتاسر جهان به شمار می رود.

شیخ الصاحب بر مجازات تمامی کسانی که مقدسات دینی اهانت می کنند، تأکید کرد.

اهانت کنندگان به مقدسات دینی از جمله ظالمان هستند

شیخ فاضل سلیم رئیس امور تربیتی و دینی طایفه دروزی های موحد لبنان در این نشست گفت: اهمیت اماکن مقدس برای انسان، به خاطر این است که به کرامت و آزادی آن تعلق دارد و کسانی که به مقدسات دینی متعرض می شوند از جمله ظالمان هستند.

وی با تأکید بر اینکه تعرض به مقدسات دینی موجب نفرت پراکنی و تعصب می شود و این ثمره اندیشه تکفیری و متحجرانه است، همگی را به پایبندی به شعائر دینی خود و دفاع از آن دعوت کرد.

تعرض به مقدسات دینی با آزادی متناقض است

همچنین حاضران در این نشست، تعرض به مقدسات دینی را با آزادی و ارزش های آن در تناقض دانستند و افزودند: این اقدام به نفرت پراکنی و خشونت سوق می دهد و مخالف با مبانی انسانی و حقوق بشر جهانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha