سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
علی خیاط

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان بر حفظ صلوات شعبانیه به عنوان شعار شیعه و دوره ای کامل برای مسئله امامت تأکید و بر دعا و توسل به معصومین علیهم السلام در طوفان و خطرهای دنیای امروز توصیه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط در نشستی با طلاب مدرسه علمیه علامه حاج شیخ مجتبی قزوینی شهرستان فردوس عصر امروز، یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱، برای سه ماه رجب، شعبان و رمضان از تعبیر ماه های طلایی استفاده کرد و این ایام را ماه دعا خواند.

وی دعا را وسیله بسیار مهمی در زمینه عبادت که فلسفه خلقت انسان می باشد، عنوان کرد که جنبه فردی آن به تزکیه و تهدیب انسان مربوط می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان، مدخل مقامات عالی الهی و آسمانی را برای انسان، عبودیت دانست و اظهار کرد: بهترین مسیر برای این امر، مدخل و طریق دعاست. فلسفه اولیه دعا فقط برای زمان درخواست مطلبی یا رفع درد و مریضی نیست بلکه عبودیت و استغاثه به درگاه حق تعالی موضوعیت دارد و بر اساس روایت، سلاح مومن و اصل و برترین عبادت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه به تعبیر روایت، دعا، سلاحی است که می تواند موجب تقویت ایمان شود، بر توجه به این مسئله توصیه و تأکید کرد: همانطور که در آیه ۷۷ سوره فرقان می فرماید : «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ...»، دعا مدخل توجه و مورد عنایت الهی قرار گرفتن است.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط با اشاره به بعد دوم دعا که جنبه معرفتی دارد، از مناجات شعبانیه که در سیره همه معصومین علیهم السلام بوده، گفت و به قرائت صلوات شعبانیه به عنوان شعار شیعه که دوره ای کامل درباره مسئله امامت است و می بایست آن را هر فرد به ویژه طلاب علوم دینی حفظ کنند، تأکید کرد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان و شیاطین از همه سو افراد را احاطه کرده اند، امامان معصوم علیهم السلام همانند کشتی نجات در امواج خطرناک و طوفانی حضور دارند که انسان می بایست نسبت به ایشان متوسل و مطیع و پیرو شود تا ایمنی کامل به دست بیاورد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: طلاب علوم دینی می بایست در دعا ضمن بهره مندی از بعد معنوی آن، به جنبه معرفتی نیز توجه داشته باشند تا آینده خود را به این وسیله تضمین کرده و عاقبتی خیر قرار دهند و همچنان در مسیر درست قرار بگیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسیر طلبگی با قناعت همراه است، تصریح کرد: روزیِ همه موجودات توسط خداوند تضمین شده و البته که حق تعالی، زیاده خواهی و داشتن بیش از حد ضرورت را ضمانت نمی کند؛ بنابراین باید روحیه بندگی را در خود تقویت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط در همین رابطه با اشاره به زندگی همراه با مشکلات بزرگان دین و حتی دانشمندان غربی و اسلامی، رشد و پیشرفت را با سختی همراه دانست و در این رابطه از تعبیر قرآنی «ان مع العسر یسرا» استفاده کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان یادآور شد: دنیا مزرعه آخرت است و برای هر کسی به ویژه انسان مومن به معنی وجود مشکلات و سختی هاست و از این رو فقط باید وظیفه بندگی را به درستی انجام داد زیرا خداوند متعال خودش نسبت به زندگی فرد ضمانت کرده است.

وی البته به این نکته نیز توجه داد که سخنان گفته شده از یک سو باید مدنظر باشد، اما از طرفی، مسئولان مربوطه نیز می‌بایست در زمینه امور معیشتی، برنامه ریزی و اقدام کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha