دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلسه طلاب و فضلای میانه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه بر اهمیت یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه تأکید کرد و گفت: بر همه ما طلاب به‌عنوان منادیان دین خدا در جامعه واجب است تا تمام تلاش خود را در مسیر التیام بخشی به دردهای زلزله‌زدگان به‌کارگیریم و همیاری اسلامی به وسعت جهان را به رخ عالم بکشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اراکی در جمع طلاب و فضلای میانه ضمن اشاره به فضل طلاب و روحانیون میانه، به ویژگی‌های معنی بعث درآیات و روایات اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: بعث، ارسال نبی به‌سوی مردم است؛ ما معتقدیم که نبی گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله از ابتدای خلق نبی بودند.

وی در ادامه بعثت را به‌سوی مردم فرستاده شدن و برای مردم مأموریت یافتن دانست و با بیان این‌که از آیات قران کریم این معنا روشن است که بعث، بعث برای اقامه جامعه عدل الهی است، خاطرنشان ساخت: بعثت پیامبران؛ تبیین و نهادینه‌سازی دین به‌عنوان قانون اداره جامعه برای مردم است.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که دین قانونی است که جامعه را اداره می‌کند و انبیا با برنامه‌ای منسجم برای ایجاد نظم عادلانه مبعوث شده‌اند، اظهار داشت: نظم در مبانی الهی، تنها به معنای اداره جامعه نیست؛ بلکه نظم مراد آیات و روایات، برقراری عدل به‌عنوان پیشران تعالی جامعه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر این‌که بعثت مراد آیات «یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ» آموزش توأم با اجرای قوانین الهی است، خاطرنشان ساخت: برقراری حکومت کار انبیای الهی است که در چارچوب حاکمیت الهی بازتعریف می‌گردد.

آیت‌الله اراکی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم با بیان به این‌که همه آنچه مأموریت‌های انبیاست، در دایره اقامه حکومت عدل شکل می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال هم می‌آفریند و هم فرمانروای جهان خلقت است و رسول فرستاده حاکم برای تجلی حکومت عدل الهی بر روی زمین است.

وی بابیان این‌که مأموریت رسولان با رحلت ایشان پایان نمی‌پذیرد، شرط ایمان را نخستین شرط حکمران جامعه دینی توصیف کرد و ابراز داشت: حاکم تنها در کلیات مرجعیت ندارد؛ بلکه مرجعیت در امور عملی و میدانی نیز باید وجود داشته باشد؛ حاکم باید کسی باشد که در جزئیات امور به او رجوع گردد؛ به‌گونه‌ای که رجوع به او، رجوع به رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله باشد؛ بعد از رسول‌الله(ص) کسی از سوی خدا انتخاب می‌شود، حکمش حکم رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است.

این استاد سطوح عالی حوزه بعث رسول را برای اعمال حاکمیت الهی بر روی زمین دانست و بشر را نخستین نافع این رویه ذکر کرد و اظهار داشت: با تبعیت از رسول، خیر و دنیا و آخرت نصیب آدمیان می‌گردد؛ رسول نعمتی است که ذات اقدس الهی بر آن منت نهاده است.

آیت‌الله اراکی به تفاوت‌های نعمت عام و تام الهی اشاره کرد و با بیان این‌که اگر نعمت تام نصیب کسی گردد، تمام خیر و خوبی‌های جهان نصیبش خواهد شد، خاطرنشان ساخت: بزرگداشت روز غدیر به‌عنوان اعلام عمومی ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شناخته می‌شود، مردم در این روز ولایت امام علی علیه‌السلام را پذیرفته با آن بیعت نمودند.

وی با بیان این‌که درآیات الهی بعد از بحث امامت، مسئله فرمانروایی مطرح می‌گردد، تصریح کرد: اذن فرمان از سوی خداوند متعال بالاترین مقام برای یک انسان است؛ حاکمیت بالاترین مقامی است که به یک انسان اعطا می‌شود؛ لذا بعث والاترین نعمت تام الهی است.

این استاد حوزه ضمن اشاره به روایت «اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ»، بابیان این‌که علما باید در حد و اندازه و ظرفیتشان در مسیر عمل به رسالت‌های انبیای الهی قدم بردارند، یادآور شد: آماده‌سازی مردم برای حاکمیت الهی و تجلی فرمان‌برداری، ازجمله وظایفی است که باید ناظر به ظرفیت و بعد پذیرشی امت اسلامی دنبال گردد.

وی نماز را تجلی فرمان‌بری ذات اقدس الهی دانست و با بیان این‌که هر الله‌اکبری که در نماز می‌گوییم، تأکیدی بر فرمانروایی خداوند متعال است، اظهار داشت: نماز نازل‌ترین آموزش عمل به‌فرمان الهی در تمام فرازهای سبک زندگی مؤمنانه است. « إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ»، (آیه ۴۵ سوره عنکبوت).

آیت‌الله اراکی بابیان این‌که درگذشته‌ای نه‌چندان دور، مسیر حرکت علما از خانه تا مسجد و از خانه تا محل درس همواره در معرض دید عموم مردم قرار داشت، یادآور شد: بسیاری از مردم از رفتار عالم، فقه می‌آموختند؛ عمل و رفتار عالم در تجلی اخلاق اسلامی مردم را تحت تأثیر اخلاق علما قرار می‌دهد و ایشان را آرام‌آرام به مسیر عمل به واجبات دینی رهنمون می‌ساخت.

وی تواضع علما در خدمت‌رسانی به مردم و در کنار مردم قرار گرفتن را مهم‌ترین رسالت علما و فضلای حوزه دانست و اظهار داشت: رفتار و گفتار طلاب و روحانیون، باید متناسب با شخصیت و جایگاه مدافعان حریم دین باشد؛ چراکه تمام فرازهای دنیا، محضر عمل به رسالت‌های دینی است.

آیت‌الله اراکی در پایان ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام بر اهمیت یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه تأکید کرد و یادآور شد: بر همه ما طلاب به‌عنوان منادیان دین خدا در جامعه واجب است تا تمام تلاش خود را در مسیر التیام بخشی به دردهای زلزله‌زدگان به‌کارگیریم و همیاری اسلامی به وسعت جهان را به رخ عالم بکشیم.

تأکید آیت الله اراکی بر یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی امام‌جمعه میانه نیز در بخش دیگری از این نشست حضور بزرگان و علما در جمع طلاب و فضلای جوان را مایه خیروبرکت دانست و اظهار داشت: آیت‌الله اراکی در سخنانشان زیباترین، دوست‌داشتنی‌ترین و عقلانی‌ترین تعبیرات را در مورد بعثت مطرح ساختند؛ بیان مبعث و بیان حکومت الهی، بسیاری از شبهات را از اذهان برطرف می‌سازد.

امام‌جمعه میانه بادآور شد: بسیاری از کسانی که در شهرستان‌ها نقش‌آفرین می‌کنند، سربازان جبهه اسلام و انقلاب در مسیر زمینه‌سازی ظهور بقیه‌الله الاعظم(عج) هستند؛ طلاب جوان یقیناً در مسیر نشر و بسط معارف الهی در وسعتی فراگیر و در زمینه‌های مختلف والاترین نقش‌آفرینی را رقم خواهند زد.

حجت‌الاسلام اردبیلی رئیس سازمان تبلیغات شهرستان میانه در ابتدای این نشست، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و رویکردهای تبلیغی این سازمان، تقویت کنشگران فضای مجازی در عرصه رسانه را از جدیدترین رویکردهای این اداره توصیف کرد و اظهار داشت: اکران فیلم‌های مفهومی، ضبط سخنرانی اساتید، مادحین و شعرا و بازنشر آن در قالب‌های متنوع رسانه فضای مجازی همواره مورد تأکید است.

وی تأسیس خانه‌های قرآنی در مناطق محروم، برپایی محفل انس با قرآن کریم در جای‌جای شهرستان را از دیگر اقدامت این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: تنها در قالب ویژه برنامه ‌ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، جشن تکلیف ۳۰۰ نفر از تازه مکلفین نوجوان شهرستان برگزار شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی میانه برگزاری کلاس‌های تابستانی اوقات فراغت با محوریت قران کریم، در ۵۰ نقطه از سطح شهرستان را از دیگر اقدامات سال‌های اخیر مجموعه سازمان تبلیغات شهرستان دانست و اذعان داشت: برپایی دوره‌های دانش‌افزایی برای مبلغین و مبلغات حوزوی از دیگر رویکردهایی است که همواره موردتوجه قرار دارد.

وی گزارشی از به‌روزرسانی کانال‌های سازمان تبلیغات اسلامی میانه در شبکه‌های اجتماعی ارائه و توانمندسازی گروه‌های تبلیغی در مناطق آسیب‌پذیر را بسیار مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: دوره‌های آموزشی آسیب‌شناسی تبلیغ و عزاداری ویژه مبلغین و مبلغات، دوره آموزشی سبک زندگی ویژه آرایشگران، دوره آموزشی بازی‌های کودکانه ویژه مربیان مهدکودک شهرستان، دوره‌های آموزشی ارتباط مؤثر با کودکان و نوجوانان و... تنها بخشی از دوره‌های تخصصی ارائه‌شده در سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان میانه است

حجت‌الاسلام اردبیلی بر اهمیت جریان سازی و گفتمان سازی تبلیغ تأکید و بابیان این‌که برای گفتمان سازی مسائل مهم و نهادینه شدن آن در جامعه باید بارها تکرار گردد، خاطرنشان ساخت: تبلیغ تنها راه مقابله با تهاجمات فرهنگی وصف‌ناپذیر دشمنان است؛ تبیین حقیقت که از آن جهاد تبیین یاد می‌شود، پایه اثربخشی راهبردها و راهکارهای مواجهه صحیح با چالش‌ها و مسائل فرهنگی است.

وی استمرار در تقویت روش‌های تبلیغی و تقدیر از فعالان فرهنگی شهرستان را مورد تأکید قرا داد و ابراز داشت: حضور فعال و اثربخش طلاب در دانشگاه، نیازمند تقویت بنیه‌های دانشی طلاب و آراسته شدن این عزیزان به پایه‌های قوی پژوهش‌های علمی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی میانه ضمن اشاره به توجه سازمان تبلیغات میانه به موضوعات فرق و ادیان و نیز تقدیر از مداحان پیش‌کسوت، تقویت تشکل‌های دینی و هیئات مذهبی را به‌عنوان محور شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی جریان ساز دانست.

حجت‌الاسلام اردبیلی تجلیل از هیئت مذهبی و تقدیر از ۲۰۰ پیر غلام هیئت مذهبی و خادمان اهل‌بیت علیهم الاسلام را بخشی از قالب‌های فعالیتی سازمان تبلیغات میانه ذکر کرد و اذعان داشت: در راستای اهمیت ریل گزاری فعالیت‌های تبلیغی جریان ساز، انجمن‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی تأسیس و تقویت می‌شوند.

وی حمایت از برپایی جلسات بانوانی شهرستان برای شکل‌دهی صحیح و همه‌جانبه به جریان سازی‌های فرهنگ دینی در مسیر تقویت بنیان خانواده، حمایت از نیروهای جوان انقلابی و شبکه‌سازی در این مسیر را از دیگر راهبردهایی این سازمان دانست که در راستای تأسیس هیئت اندیشه‌ورز و اتاق‌های فکر تخصصی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی میانه در بخش پایانی سخنان خود بابیان این‌که در ایام شیوع بیماری کرونا قرارگاه حاج قاسم سلیمانی راه‌اندازی و بسته‌های معیشت در میان نیازمندان شهرستان توزیع شد، خاطرنشان کرد: تهیه جهیزیه، کمک در ساخت خانه محرومان و نیازمندان و برپایی یادواره شهدا همواره موردتوجه این سازمان است.

حجت‌الاسلام اردبیلی با تأکید بر این‌که همواره خدا را شاکریم که هم‌اکنون انسجام ارزشمندی در میان مسئولان فرهنگی شهرستان شکل‌گرفته است، تصریح کرد: همواره خود را در معرض نقد و انتقاد طلاب حوزه‌های علمیه قرار داده، با آغوش باز از تمام نقدها، پیشنهادها و توصیه‌های این عزیزان استقبال می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha