سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سجده

حوزه/ در کتاب عیون الاخبار از کتاب علی بن موسی الرّضا علیه السلام آمده است: «کانَ سُجُودُهُمْ للهِِ تَعالی عُبوُدِیَّتاً وَ لآدَمَ اِکْراماً وَ طاعَةً لِکَوْنِنا فی صُلْبِهِ / سجده فرشتگان برای خداوند به عنوان پرستش بود و برای آدم به عنوان اکرام و احترام، چرا که ما در صلب آدم بودیم».

به گزارش خبرگزاری حوزه، روایت مشهور «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّین» از جمله احادیثی است که زیاد شنیده ایم و پیرامون این دستور الهی، سؤالاتی وجود دارد که در شماره های مختلف به انتشار این پرسش ها و پاسخ آنها خواهیم پرداخت.

- سؤال

اگر سجده بر غیر خدا حرام است، پس چرا فرشتگان بر حضرت آدم علیه السلام سجده کردند؟؟

- پاسخ

در این که این سجده چه سجده ای بوده است، در میان مفسّران گفت وگوست.

۱. بعضی معتقدند که این سجده برای خدا بوده ولی به خاطر آفرینش چنین موجود شگرفی، در برابر آدم صورت گرفته است [مثل اینکه ما خدا را سجده می‌کنیم ولی رو به کعبه می ایستیم، یعنی حضرت آدم قبله گاه فرشتگان بود]

۲. بعضی دیگر می گویند سجده برای آدم بوده، ولی نه سجده پرستش که مخصوص خداست؛ بلکه سجده خضوع یا سجده تحیّت و ادای احترام.

در کتاب عیون الاخبار از کتاب علی بن موسی الرّضا(علیه السلام) آمده است: «کانَ سُجُودُهُمْ للهِِ تَعالی عُبوُدِیَّتاً وَ لآدَمَ اِکْراماً وَ طاعَةً لِکَوْنِنا فی صُلْبِهِ / سجده فرشتگان برای خداوند به عنوان پرستش بود و برای آدم به عنوان اکرام و احترام، چرا که ما در صلب آدم بودیم».

از این حدیث استفاده می شود که سجده فرشتگان دو جنبه داشت، هم جنبه پرستش خداوند و هم احترام آدم.

شبیه آنچه در تفسیر بالا گفته شد در آیه ۱۰۰ سوره یوسف آمده است: «وَ رَفَعَ اَبَوَیْهِ عَلَی الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً»؛ (و پدر و مادر خود را بر تخت نشاند و همگی به خاطر او به سجده افتادند).

در حدیثی از امام علی بن موسی الرّضا(علیه السلام) در ذیل همین آیه نیز آمده است که فرمود: «اَمّا سُجُودُ یَعْقُوبَ وَ وُلْدِهِ فَاِنَّهُ لَمْ یَکُنْ لِیُوسُفُ وَ اِنَّما کانَ مِنْ یَعْقُوبَ وَ وُلْدِهِ طاعَةً للهِ وَ تَحِیَّةً لِیُوسُفَ کَما کانَ السُّجُودُ مِنَ الْملائِکَةِ لآدَمَ»؛ (امّا سجود یعقوب و فرزندانش سجده پرستش برای یوسف نبود؛ بلکه سجده آنها به عنوان اطاعت و پرستش خدا و تحیّت و احترام یوسف بود همان گونه که سجود ملائکه برای آدم چنین بود).

منبع: کتاب پیام امام امیرالمومنین علیه السلام‏، آیت الله مکارم شیرازی، ج ۱، ص ۱۸۸.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 2
    مشگلات مردم حل شد
    • عبدالله IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      1 0
      با خدا باش، پادشاهی کن - بی خدا باش، هر چه خواهی کن
    • هنا IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      1 0
      اصل مشکل همین جاست. کسی که فکرش همه توی دنیا می گرده و دنبال خور و خوابه همیشه مشکل داره در اوج رفاه ظاهری بیشتر اما کسی که خودش رو به خواب زده ...
  • گِل مشکل گشا CA ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    0 0
    به قول آقای سید یعقوبی آل:«در آیه های نور، مستور است زهرا /نورٌ علی نورٌ علی نور است زهرا /نورش هزاران سال نوری بیکران است /قدرش هزاران ماه در قرآن نهان است /انوار"یبقی وجه ربک"را ببینید /در سجده تعظیم ملائک را ببینید!» ببینیم! (http://english.khamenei.ir/d/2019/04/09/0/16888.mp4):«ما فرشتگان را دیدیم که چه سان اوج و نزول دارند. ما عرش را دیدیم. ما زمزمه ی جویبارهای بهشت را شنیدیم. از مائده های بهشتی تناول کردیم و بر سر سفره ی حضرت ابراهیم نشستیم.» علی(ع):«معرفت به ما كارى است سخت و دشوار، آن را جز عبدى كه خداوند قلبش را براى ايمان امتحان كرده تحمل نمى‏كند، و حديث ما را فرا نگيرد جز سينه‏هاى امين، و عقل‏هاى متين.» خیلی ها یوسف های زهرا(س) را نمیشناسند! دوست آرمان علی وردی گفت که او فکر می‌کرد شناسایی نمی‌شود، اما به صرف اینکه چهره مذهبی و حزب‌اللهی داشت، او را شناسایی کردند و از او ‌خواستند به مقام معظم رهبری توهین کند، درست مانند داعش که از مدافعان حرم می‌خواستند به اهل بیت(ع) توهین کنند، که آرمان می‌گوید آقا نور چشم ما است. سلام فرمانده! ما هر روز سرود و سلام میخوانیم و میشویم، و هر روز حزب شیطان را با این وجودمان عصبانی میکنیم و شهید میشویم! مشکل ابلیس چه بود؟ قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ [(خداوند به او) فرمود:چه چيز تو را مانع شد كه سجده كني در آن هنگام كه به تو فرمان دادم؟ گفت:من از او بهترم، مرا از آتش آفريده‏ اي و او را از گِل!] آنهایی که رأی منفی و قرمز به سرود و سردار و سلام می دهند، نیاز بیشتری به سلام و سردی دارند! مشکل اصلی آنهایی که 🇮🇷 هراسی راه می اندازند این است که از خدا نمیترسند و هم زمان از کینه، تکبر و یا حسد هم رنج میبرند. وقتی برادری حسود از خدا نترسید، میتواند به جایی برسد که برادر خود را به شهادت برساند (داستان دو پسر آدم). دشمنان ما (چه در داخل 🇮🇷، چه در خارج) همه خارجی هستند- یعنی خارج ولایت خدا هستند و داخل حزب شیطان. آیت الله حسینی بوشهری در خطبه نماز جمعه ۲۲ مهر قم بیان کردند:«کسانی که تو حزب شیطان ثبت نام کردند، نه تو حزب الله ثبت نام کردند، اینها هم تو دنیا خسارت میبینند و هم در آخرت. یکی از آثار و پیامدهای گناه این است که انسان از ولایت الله خارج می شود و تحت ولایت طاغوت و شیطان قرار می گیرد.»
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    0 0
    __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جنابعالی ، دوست خوب ، خدای تعالی حفظتان کند .با کسب اجازه از محضر مبارکتان عرض می کنم که: مشکلات حل می شود با صبر و حلم __ گر بکار بندیم وحی و عقل و علم _عقل را وحی می کند افزون بسی __نآید این کار جز زمؤمن از کسی __پس رویم قرآن را گیریم بیاد __عمر را بیهوده نسپاریم بباد __ تا بدستان آوریم تقوی و زاد__ در دو عالم می شویم آنگاه شاد __ با عرض ادب و ارادت، محمد مهدی اسلامی
    • نکو IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      احسنت. زاد الله فی قریحتکم المبارکة.
    • شور و شعر با شهدا CA ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      ﷽. اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ! السلام علیکم یا خاصة اولیاء اللَّه! ما با شما همراهیم! با سید محمد مهدی شفیعی (https://hawzahnews.com/xbwxC) و اسلامی! ترکیب شهد و شور و شعرِ شما با شهدا شفابخش و شیرینه! 🔺«عقل را وحی می کند افزون بسی /نآید این کار جز زمؤمن از کسی /پس رویم قرآن را گیریم بیاد /عمر را بیهوده نسپاریم بباد!» 🔺🔸«سرو باشی باد یا توفان... چه فرقی می‌کند؟ /مرزها سهم زمینند و تو سهم آسمان /آسمان شام یا ایران چه فرقی می‌کند؟ /مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ماست /سامرا، غزّه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند؟»🔸 🔺«بخواهیم یا نخواهیم مرگ حتمی است /برای هر کسی پایان و ختمی است»🔺🔸 «هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست /بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی میکند؟»🔸 ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم! اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ! ای پدر بنده ی خدا! یعنی هر که بنده ی خدا شد، امام حسین در حق او پدری میکند- میشود علی اکبر امام حسین. باید کمک کنیم مردم بنده ی خدا بشوند و از فرزندان زهرا(س) و امام (ع )بشوند! این به احکام طهارت و نجاست هم کمک میکند! «يَا مَوْلايَ يَا أَبا عَبْدِ اللّٰهِ، أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَالْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ، لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِها، وَلَمْ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِيَابِها» «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ» «وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا»! ما تولدمان را حاشا میزنیم و از مادرمان زهرا(س) متولد میشویم! 🔹«تولدت را اگر حاشا بزنی مردنت هم از بین می‌رود. وقتی که اول، حیات داده است دیگر لازم نیست که دوباره حیات بدهد، اُبعَثُ حیاً، لذا وقتی پرسیدند ما را بعد از مرگ چگونه زنده می‌کنی فرمود: یُحییها الذی انشاها اول مرهٍ یعنی همان اول که آفریدم زنده آفریدم. شما را نیافریدم که بمیرید. شما شعور نداشتید گفتید تولد یافتیم، گفتند پس بمیر» (کتاب طوبی محبت). 🔹✍🏼 خدایا! آن شعوری که به شهدا دادی به ما هم بده! سلام فرمانده! خوب است که نام تو ممنوع است... همه ما مردمِ مجاهد و مقاومِ میدانِ 🌏 مجبوریم شاعر و شیرین شویم!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    __بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جنابعالی سرور ارجمندم جناب «نکو »ایدکم الله تعالی ، خیلی بزرگوارید که دست مبارک پر مهر تان و نوازشگرتان را بر سر این خدمتگزار کوچکتان کشیده اید . حفظكم الله وزاد حياتكم وكرامتكم. شكراً جزيلاً . با عرض ادب و اردت ، محمد مهدی اسلامی