جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مبینا

حوزه/ مسئول عملیاتی گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله(عج) گفت: ما باید شبکه روایت راه بیندازیم زیرا اثبات «کلان روایت» نیازمند خورده روایت‌ها است و برای جریان سازی یک روایت در جنگ روایت‌ها باید شبکه تولید و شبکه سوژه خلق کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدهانی ایرانمنش، مسئول عملیاتی گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله(عج) در مراسم افتتاحیه رویداد فرهنگی رسانه‌ای «مبینا» در مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) قم برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: جهاد تبیین اصلی‌ترین موضوعی است که ما را برای برگزاری رویداد مبینا گرد هم جمع کرده است.

وی افزود: «جهاد تبیین» متفاوت از «تبیین» است؛ همه ما در زندگی مکلف به تکلیف هستیم، لذا از لحظه‌ای که موضوعی را متوجه می‌شویم باید در راستای آن اقدامات تبیینی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: باید با فهم درست از زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم به صورت اجتهادمند وارد میدان شویم زیرا زمانه مفاهیم، روش‌ها و شبکه روایت را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: در یک زمانه کار اصلی جهاد تبیین ممکن است شاگردپروری در سکوت باشد؛ مانند امام علی(ع) که در سکوت شاگردانی را تربیت کردند و شاید همین تربیت شاگرد در زمان امام حسین(ع) به روش دیگر انجام شود.

مسئول عملیاتی گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله(عج) اظهار کرد: جنگ روایت‌ها زمانی مهم می‌شود که یک پدیده بزرگ رخ داده که از این پدیده یک روایت غلط را ارائه بدهند و وظیفه ما است که روایت را به درستی بیان کنیم.

ایرانمنش با بیان اینکه ما چهار خطا در روش الگوپردازی داریم، گفت: نخست اینکه بیشتر از قله روایت می‌کنیم در صورتی که باید از دامنه و کوهپایه شروع کنیم تا به قله برسیم.

وی تاکید کرد: ما باید شبکه روایت راه بیندازیم زیرا اثبات «کلان روایت» نیازمند خورده روایت‌ها است و برای جریان سازی یک روایت در جنگ روایت‌ها باید شبکه تولید و شبکه سوژه خلق کنیم.

ایرانمنش افزود: کلان روایت دشمن این بود که بگوید جمهوری اسلامی یک نظام ضد زن و مخالف آزادی زنان است و برای القا به مخاطب این روایت هر روز یک سوژه داشت لذا ما هم باید روش و شبکه درست را در جنگ روایت‌ها انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه ما در موضوع زن در رأس مثلث جنگ روایت‌ها هستیم و این موضوع مهم نیازمند جهاد تبیین است، گفت: اگر اولویت‌های جبهه حق و باطل را درک کنیم آن گاه مجاهد جهاد تبیین خواهیم شد.

وی یکی از صحنه‌های مهم جهاد تبیین را جنگ روایت‌ها دانست که در دوره‌هایی از تاریخ جنگ روایت‌ها اولویت جهاد تبیین می‌شود.

مسئول عملیاتی گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله(عج) با بیان اینکه جنگ روایت‌ها دو مثلث مهم دارد، گفت: مثلث اول «جنگ روایت‌ها، معنا و روش و شبکه» است که «معنا» از کلان روایت، خرده روایت و صحنه رقابت روایت‌ها تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: راوی باید مانند قصه‌گو و شخصیت‌پرداز توانمند وقتی روایت را بیان می‌کند خاطرات قدیمی برای ما تداعی شود.

ایرانمنش گفت: شبکه‌های تولید، توزیع، سوژه و تکرار متناسب با روایت و معنا باشد و روایت باید فناوری اجتماعی شود، به این معنا که جریان اجتماعی خلق کند و هویت ساز باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مثلث دوم جنگ روایت‌ها «رویداد، سوژه و روایت» است، افزود: برای این که یک روایت تبدیل به یک فناوری جدی تحولی شود نیازمند تنظیم سه گانه رویداد، سوژه و روایت هستیم.

وی گفت: رویداد یا خلق می‌شود یا کسی آن را خلق می‌کند. ما در جریان انقلابی استاد خلق رویداد هستیم ولی در روایت کم کارترین هستیم.

وی بیان کرد: ما زمانی سیلی خوردیم که میلیون‌ها ایرانی زائر اربعین شده بودند و ما در این لحظه تاریخی با جنگی طرف شدیم که می‌گفت ایرانی‌ها دیندار نیستند.

مسئول عملیاتی گام دوم انقلاب در قرارگاه بقیه الله(عج) گفت: ما با اربعین به پیروزی مطلق رسیدیم زیرا دشمن چند ماه فعالیت کرده بود که کسی در این مراسم شرکت نکند یک رویداد بزرگ را رقم زدیم اما رویداد به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید سوژه پیدا کند، باید شبکه سوژه داشته باشیم و باید موضوع در آن دستگاه به خوبی روایت شود؛ مستندهای زیادی تولید می‌شود اما روایت خوبی ندارد.

وی ادامه داد: در این مثلث دوم ما می‌خواهیم با دشمن مقابله کنیم، اما بهتر است قبل از دشمن روایت دست اول را ما خلق کنیم زیرا روایت دست اول به شدت قدرتمند است و شکستن آن دشوار است.

این فعال جهاد تبیین با تاکید بر اینکه ما باید در رویداد دشمن سوژه خود را کسب و یک روایت قدرتمند از روایت دشمن خلق کنیم، گفت: جنگ رسانه‌ای یک جنگ آشکار است، جنگ روایت‌هاست و آن سوی این جنگ بیش از آنکه ایرانی باشد بین المللی است و مخاطب ۹۵ درصد محتوای تولید شده آن ایرانی‌ها نیستند.

ایرانمنش گفت: دشمن به این نتیجه رسیده که باید تصویر ایران را از روی نقشه دنیا محو کند که یکی از این محورها مخدوش کردن تصویر زنان است به همین دلیل در دیداری که حضرت آقا با زنان دارند تاکید می‌کنند که مسئله اصلی روایت زن در عرصه جهانی است.

وی اظهار داشت: ما با جنگ جهانی و تاریخ ساز روایت‌ها طرف هستیم و در این صحنه متاسفانه نسبت به فناوری روایت و روایتگری بسیار ضعیف هستیم.

این مقام مسئول عملیاتی گام دوم انقلاب گفت: امیدواریم با برپایی رویداد مبینا شاهد تغییرات جدی در راستای جهاد تبیین و در صحنه جنگ رسانه‌ای باشیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha