سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قنبری گفت: حوزه علمیه پاسخگوی همه مسائل جهان معاصر است و ظرفیت حوزه، ظرفیت بی نظیر و بی‌بدیلی است به شرط آن که نظریه پردازی و کشف قواعد علمی و معرفتی از سوی اندیشمندان تقویت گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قنبری، معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی، در همایش سه روزه « حوزه های علمیه و میراث جهانی اهل بیت علیهم السلام» که امروز در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از تمام برگزار کنندگان جلسه باشکوه علم و معرفت در عرصه بین الملل، اظهار داشت: امیدواریم در این جلسه رهنمودهایی را از بزرگان بشنویم تا چراغ راهی برای اثربخشی بیشتر در آینده و پاسخگویی بهتر مسائل نو به نو باشیم.

وی با بیان این که این جلسه پیش نشست و پیش همایش در راستای همایش بین المللی یکصدسالگی حوزه های علمیه است، اظهار داشت: در این همایش ضمن هم افزایی مدیران و نخبگان حوزه های علمیه جهان اسلام، کارگروه های تخصصی برگزار خواهد شد.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی ضمن اشاره به یکصد سالگی بازتاسیس، رونق ترویج و رشد و بالندگی حوزه علمیه قم، حضور عالمان دین در عرصه های مختلف نقش آفرینی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این عصر حوزه علمیه قم امتداد بین المللی یافته، انقلاب شکوهمند اسلامی شتابدهنده این حرکت بوده است. این شتاب را مدیون بنیانگذار نظام مقدس اسلامی امام خمینی(ره) و ادامه آن را مدیون اشراف و هدایتگری مقام معظم رهبری هستیم؛ باید قدرشناس این بزرگان و رهبران علمی و سیاسی جوامع خود باشیم.

وی امتداد ساختاری را یکی از ابعاد حوزه های علمیه دانست و با تاکید بر این که امروز در بیش از صدنقطه عالم مدارس علمیه در قاره های مختلف تشکیل و تاسیس شده است، اظهار داشت: به جرأت می توان گفت، شاید کشوری را پیدا نکردن که حوزه ای و لو با فعالیتی اندک در آن فعالیت نداشته باشد؛ این دستاورد را مدیون عالمانی است که چون شمع مسیر تاریک انسان ها را در آخرالزمان روشن و هدایت گری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری هدایت گفتمانی را از دیگر ابعاد حوزه های علمیه و رسالت جهانی آن در مرجعیت علمی و فکری و معرفتی و راهبردی و هدایتگری سیاسی فرهنگی و اجتماعی آن را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: گفتمان راقی حوزه های علمیه در تمام جهان طنین انداز شده، باید مسیر پرپیچ و خم سعادت بشر در آخرالزمان را با نور علم و هدایت معنوی روشن نموده، آینده ساز ظهور منجی عالم بشریت باشیم.

وی امتداد محتوایی را از دیگر ابعاد حوزه علمیه دانست و ضمن اشاره به طرح ریزی درختواره رشته های علوم انسانی و اسلامی در حوزه های علمیه، گفت: ترسیم ۴۰۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی جامعه المصطفی حرکت تحولی عمیقی را در حوزه های دانشی ایجاد می کند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی ادبیات معنویت گرا، توحید محور و سعادتمند حوزه های علمیه و ورود آن به دایره المعارف های بین المللی و تدوین کتب فاخر با تنوع زبانی متعدد را از دیگر رویکردهای نوین حوزه های علمیه برشمرد و اذعان داشت: طرح ریزی روش شناسی در حوزه علوم انسانی از نیازهایی بود که بخش های قابل توجهی از آن تدوین شده، همچنان مسیر نرفته بلندی را در پیش داریم.

وی ارتباط علوم اسلامی با حوزه های دانشی مختلف و فلسفه علم و اخلاق و ورود به مسائل مستحدثه و فناوری های نوین را از دیگر امتدادها برشمرد و ابراز داشت: امتداد مهارتی از دیگر ابعادی است که طلاب را به دو بال مهارتی زبان و فرهنگ مجهز نموده است؛ در عین فرهنگ شناسی مخاطبانی ظرفیت ارزشمندی را برای نقش آفرینی در عرصه بین الملل ایجاد نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری بیان داشت: امروز طلاب پا را فراتر از علوم سنتی حوزه های علمیه گذاشته، نوآوری های تدریسی و آموزشی و پژوهشی فاخری را رقم زده اند، امروز طلاب در کرسی های نظریه پردازی و ایده پردازی و مدل سازی در حوزه های مختلف بسیار خوش درخشیده و کرسی های متنبهی در داخل و خارج در حال اجراست.

وی افزود: معتقدیم که حوزه علمیه پاسخگوی همه مسائل جهان معاصر است و ظرفیت حوزه، ظرفیت بی نظیر و بی بدیلی است به شرط آن که نظریه پردازی و کشف قواعد علمی و معرفتی از سوی اندیشمندان تقویت گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha