دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عبدالکریم فرحانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرحانی گفت: با تشکیل ۵ کمیته مربوط به حاج شیخ عبدالکریم حائری، آثار مرتبط با ایشان را احیا می‌نماییم. ۲۳ گروه علمی دانشی را برای استخراج دستاوردهای علمی محتوایی سده اخیر حوزه علمیه قم را در تعامل با نهادهای حوزوی دنبال نموده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، امروز در همایش «حوزه های علمیه و میراث جهانی اهل بیت علیهم السلام» که در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از تمام تلاشگران عرصه نشر معارف ناب الهی، اظهار داشت: به عنوان نگاه تمدنی و نقش اخیر حوزه های علمیه آنچیزی که اکنون تحت عنوان تمدن اسلامی به دست ما رسیده نتیجه نهضت و انقلاب اهل بیت علیهم السلام و تأثیرات ایشان در گستره تاریخ است که زمینه رشد و بالندگی شاگردان اهل بیت علیهم السلام را فراهم نموده است.

دبیر کنگره بین المللی یکصدسالگی باز تأسیس حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر این که تمدن اسلامی ما نتیجه حرکت اهل بیت علیهم السلام است، اظها رداشت: حوزه های علمیه پاسدار و میراثدار حرکت تمدنی اهل بیت علیهم السلام هستند.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت دبیرخانه دائمی دستاوردهای حوزه علمیه قم ارائه کرد و ابراز داشت: ماموریت این دبیرخانه در کنار تجلیل و تکریم از آیت الله العظمی حائری یزدی شناسایی و طبقه بندی و معرفی خدمات و دستاوردهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حوزه های علمیه با نگاه به تاریخ حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی تحول شناسی و وضعیت شناسی حوزه های علمیه در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی و تبلیغی را از دیگر رسالت های این دبیرخانه دانست و ابراز داشت: تعیین نقش و جایگاه حوزه های علمیه در فرایند انقلاب اسلامی با تأکید بر رشد علمی حوزه های علمیه سراسر کشور و تاثیر آن در داخل و خارج از کشور از حمله رویکردهای این دبیرخانه است.

وی نقش امتدادی حوزه علمیه قم در مقابله با حرکت عجیب دولت سر تا پا اجنبی رضا خانی را بسیار مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: رسالت حوزه در شکل گیری تمدن اسلامی با عنایت به منویات امام خمینی(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله رسالت های این دبیرخانه است.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه بر آنیم تا مفاخر بزرگ حوزه را معرفی نماییم، اظهار داشت: ترسیم جایگاه راهبردی حوزه علمیه قم در تقویت راهبردی جبهه مقاومت از دیگر رسالت های دبیرخانه است؛ معرفی حوزه و دستاوردهای آن در عرصه بین‌الملل و ایجاد اتحادیه حوزه های علمیه و ترسیم شبکه علمی و فرهنگی حوزه های علمیه جهت تعامل و همگرایی از دیگر نقش هاست.

وی بهینه سازی تعامل حوزه نجف و قم را از مهمترین راهبردهای این دبیرخانه عنوان کرد و ابراز داشت: کارگروه عملکردی حوزه بین الملل را مبتنی بر تمدن اسلامی تأسیس و در این میان بر همکاری تنگاتنگ نهادهای حوزوی تصریح شده است.

استاد حوزه علمیه، نقش حوزه های علمیه در زمینه سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی و بررسی فراز و فرودهای ارتباطات حوزه های علمیه با نهادهای علمی و بین المللی تعامل حوزه علمیه با سازمان دیانت ترکیه، الازهر، محمدیه اندونزی، واتیکان و... را از دیگر رویکردهای اهدافی این کنگره عنوان کرد.

وی نقد و بررسی فعالیت های حوزه های علمیه در عرصه بین الملل و حوزه علمیه قم را از دیگر رویکردها توصیف نمود و یادآور شد: با تشکیل ۵ کمیته مربوط به حاج شیخ عبدالکریم حائری، آثار مرتبط با ایشان را احیا می نماییم. ۲۳ گروه علمی دانشی را برای استخراج دستاوردهای علمی محتوایی سده اخیر حوزه علمیه قم را در تعامل با نهادهای حوزوی دنبال نموده ایم.

دبیر کنگره بین المللی یکصدسالگی باز تأسیس حوزه علمیه قم تأسیس ۹ گروه علمی عملکردی در راستای انعکاس کارکردها و خدمات حوزه های علمیه در سده اخیر و تولید ۱۰ عنوان کتاب را از دیگر اقدامات این دبیرخانه دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha