جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با تأکید بر این که حوزه های علمیه به شکل پرشتابی در مسیر جهانی شدن و بین المللی شدن قرار دارد، گفت: هیچ یک از ما در سالیانی نه چندان دور فکر نمی کردیم که در اربعین رویدادی چند ده میلیونی را رقم بزنیم و بتوانیم ده ها هزار کتاب و مقاله به زبان های مختلف تولید و معارف اهل بیت علیهم السلام در عرصه بین الملل تشنگان فراوانی داشته باشد؛ به فضل الهی و مجاهدت علما و شهدای اسلامی این فضا پیش روی حوزه های علمیه باز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، امروز در همایش «حوزه های علمیه و میراث جهانی اهل بیت علیهم السلام» که در قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام شعبان المعظم و تجلیل از حضور میهمانانی از حوزه های علمیه جهان در خلق برنامه ای باشکوه، گزارشی از تحقیق در رابطه با رسالت های بین الملل حوزه های علمیه ارائه کرد و ابراز داشت: از مجموع محتواهایی که در این زمینه داشته ایم به چهار مضمون اساسی رسیده ایم؛ که به تعبیری انتظارات علما و مراجع معظم تقلید از حوزه های علمیه است.

وی بر اهمیت مرجعی فکری و معرفتی معارف اهل بیت علیهم السلام و اسلام ناب در پهنه بین الملل تصریح کرد و ابراز داشت: در این مرجعیت فکری و معرفتی، باید نیازهای فکری و معرفتی و مطالبات معرفتی جهان معاصر را پاسخ دهیم. حوزه علمیه باید نماد دین در عرصه بین الملل را تقویت کند و باید کاری کنیم هرکسی ندای توحید و اخلاق و معنویت و اسلام را بر می دارد به شکل نهادی تقویت گردد. لازمه آن این است که خود نهاد حوزه در عرصه بین الملل هم شناخته شود و هم اعتبار بین المللی آن ارتقاء یافته و شبکه حوزه های علمی شکل بگیرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ارتقای نهادی حوزه های علمیه در عرصه بین الملل و تقویت و شبکه سازی در خالق اتحاد جهانی حوزه‌های شیعی را امری مهم و انکار ناپذیر دانست و گفت: در جغرافیای دنیای اسلام موظف به تشکیل و تقویت امت واحده اسلامی بوده حوزه‌های علمیه باید در مسیر انسجام امت اسلام و تقویت یکپارچگی آن ید واحده شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: اگر ما به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم باید بدانیم تمدن نوین اسلامی با همکاری هدفمند و وحدت شیعه و اهل سنت اتفاق خواهد افتاد و هدف آن فقط با یکپارچگی حوزه های شیعی اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تأکید بر این که در صحنه جهانی باید مستضعفان و مظلومان عالم را در برابر قدرت ها و استکبار جهانی تقویت نموده در برابر زورگویی های جهانی موضع گیری شفاف و روشنی را درپهنه جهانی اتخاذ نماید، خاطرنشان کرد: در مبارزه تاریخی جریان حق و باطل و مقابله ولایت اولیای الهی و ولایت طواغیت سهم داشته نقش آفرین باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری به اهداف و گام های مهم این همایش اشاره کرد و تقویت جایگاه نهادی دین از بستر حوزه های علمیه را مهمترین رسالت این همایش دانست و اذعان داشت: باید فضایی را برای آشنایی با آخرین دستاوردهای حوزه های علمیه فراهم نماییم.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه به شکل پرشتابی در مسیر جهانی شدن و بین المللی شدن قرار دارند، گفت: هیچ یک از ما در سالیانی نه چندان دور فکر نمی کردیم که در اربعین رویدادی چند ده میلیونی را رقم بزنیم و بتوانیم ده ها هزار کتاب و مقاله به زبان های مختلف تولید و معارف اهل بیت علیهم السلام در عرصه بین الملل تشنگان فراوانی داشته باشد؛ به فضل الهی و مجاهدت علما و شهدای اسلامی این فضا پیش روی حوزه های علمیه باز شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که ما در مسیر بین المللی شدن با همه توفیقاتی که داریم در آغاز راه قرار داریم، تصریح کرد: تنها بخش ناچیزی از محتوای صدها مقاله علمی ۱۸۰ مجله علمی حوزه های علمیه در عرصه بین الملل بازنشر و معرفی می گردد؛ امیدواریم این نشست گامی برای تشکیل اتحادیه جهانی و تمرکز بیشتر حوزه های علمیه برای بهره گیری از ظرفیت های بین المللی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha