یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رجبی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: توجه و اهتمام آیت الله مصباح(ره) به اخلاق در همه ابعاد وجودی ایشان متجلی است؛ نگاه ایشان جامع گرایانه بود و در عرصه های گوناگون، الگوی اخلاق فرهنگی و اجتماعی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، همایش ملی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه، امروز در تالار قدس حرم مطهر رضوی به همت حوزه علمیه خراسان و با همکاری تعدادی از نهادها برگزار شد.

آیت الله محمود رجبی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در این نشست به تبیین احسن الاعمال(نیکوترین اعمال) پرداخت و گفت: حسب تحلیل عاقلانه و منطقی، هر عملی که نتیجه آن این باشد تا انسان وابستگی خود را به خداوند متعال درک کند احسن العمل است.

وی ادامه داد: به بیان دیگر، هرآنچه تجلی این باشد که موجودات وابسته محض به خداوند هستند عمل احسن است؛ تعابیر دیگر برای هدف خلقت انسان، خلقت انسان برای عبادت است و عبادت نیز اظهار وابستگی می باشد، یعنی انسان در عالم نشان دهد که کاملا وابسته به خداوند بوده و واژه عبد را در حقیقت کلام نمود دهد.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که عبد موجود وابسته به دیگری است و احسن العمل نیز عبادتی است که بر اساس معرفت و ایمان صورت پذیرد، خاطر نشان کرد: همه انسان ها میل به پرستش خداوند دارند اما این میل آگاهانه و شکوفاشده نیست که با عبادت و تعبد در درگاه الهی، شکوفایی رخ خواهد داد و چنانچه شکوفایی صورت بگیرد، انسان جز به خداوند نمی اندیشد و جز در برابر او تعظیم و کرنش نخواهد کرد.

آیت الله رجبی با بیان این که چنانچه وابستگی به خداوند در انسان نمایان شود، زمینه توجه به غیر خدا در او از بین خواهد رفت و نتیجه این نوع منش، نیز تخلق به اخلاق الله است، اظهار کرد: تخلق به اخلاق الله بدان معناست که از کسی نمی هراسد، همه ویژگی ها و فضائل نیک را در سایه عنایات خداوند داراست، حادثه ای او را سراسیمه نمی کند، در هر شرائط خداوند را درنظر دارد و پیوسته او را در لحظه لحظه زندگی یاد خواهد کرد.

وی با بیان این که یکی از مصادیق آنکس که فقط خداوند را ببیند و در غیر او نظر نکند آیت الله مصباح بود، آن طور که حتی در موضوعات و مسائل بحرانی نیز ایشان با آرامش خاطر سخن می گفتند، تصریح کرد: ایشان همواره می فرمود ما باید به وظیفه خود بیاندیشیم، آن را درست شناخته و سپس باهمه توان انجام دهیم؛ در اینصورت اگر درست و با روش صحیح وظیفه خود را شناختیم و عمل کردیم، دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: علامه مصباح در مقام دفاع از دین و تبیین حقائق، باهمه توان مخاطرات را به جان می خریدند و هر اندازه هجمه صورت می گرفت، مقاوم تر می شدند زیراکه بدین نتیجه می رسیدند وظیفه و رسالت همین است و همواره در فکر تکلیف مداری و انجام دقیق وظائف بودند.

آیت الله رجبی با بیان این که آیت الله مصباح حتی در شرائط سخت بیماری و مداوا به دنبال حجت شرعی بود و احتیاط دارد، گفت: این نشان می دهد روح عبودیت در وجود ایشان متجلی بود و هرگز جز خداوند هیچ چیز را نمی دید.

وی همواره یکی از مهمترین دغدغه های آیت الله مصباح را تاکید به مسائل حوزه اخلاق دانست و با بیان این که ایشان تا آخرین روزهای دوران حیات خود، بر مسئله اخلاق تأکید می کردند و در بحث های علمی و فکری خویش در زمینه اخلاق تاکید کرده اند، اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های بارز این شخصیت بزرگ آن است که اندیشه های متعالی و فلسفی ایشان همواره در جستجوی اخلاق و پیوند عمیق آن با عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی بود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن اشاره به طرح بصیرت اخلاق در آثارآیت الله مصباح یزدی، بیان کرد: معظم له بر بصیرت اخلاقی شاگردان تاکید ویژه ای داشتند، اخلاق عملی را پیوسته تبیین میکردند و نهادهایی را تاسیس نمودند که در زمینه اخلاق خوش درخشیدند و برای ایجاد تحول، مدرسه سطح یک تاسیس کردند چراکه عمیقا اعتقاد داشتند برای تاسیس مدرسه اخلاق از آغاز ورود باید بر طلاب سرمایه گذاری شود و امروز نیز تربیت اخلاقی مرحوم علامه مصباح یزدی(رضوان الله علیه) بعنوان تربیت ویژه و نمونه در عرصه اخلاقیات شناخته می شود.

آیت الله رجبی با بیان این که آیت الله مصباح یزدی در تربیت اخلاقی و بحث های فکری، تقید به موازین شرعی داشتند و رویکرد جدید تحلیلی نسبت به مسائل اخلاقی ابداع کردند، گفت: توجه و اهتمام به اخلاق در همه ابعاد وجودی ایشان متجلی است، نگاه ایشان جامع گرایانه بود و در عرصه های گوناگون، الگوی اخلاق فرهنگی و اجتماعی هستند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha