دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به بیان هفت راهکار جهت تقویت وحدت در مراکز علمی و آموزشی پرداخت و گفت: وحدت ریشه در اعتقادات و مبانی دینی و مذهبی‌مان دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در همایش ملی «راهکارهای تقویت وحدت در مراکز علمی و آموزشی» ضمن تبریک سالروز ولادت امام زمان(عج) به قرائت و ترجمه بخشی از مناجات شعبانیه پرداخت و عنوان کرد: عبادت تنها منحصر به اقامه نماز و گرفتن روزه نیست بلکه تلاش در جهت تربیت جامعه توحیدی و امت واحده که از اهداف مهم پیامبر اکرم(ص) بود نیز از مصادیق بارز عبادت است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: وحدت و انسجام امت اسلامی باعث اقتدار و پیشرفت جامعه است و در مقابل نبود وحدت نیز عامل سستی و از بین رفتن قدرت است که خداوند متعال چنین چیزی را برای مؤمنین و جامعه اسلامی نمی‌پسندد.

وی افزود: بر اساس بیانات مقام‌ معظم رهبری احیای تمدن نوین اسلامی بدون تعامل پیروان مذاهب اسلامی تحقق نخواهد یافت و شیعه و سنی و همه پیروان مذاهب اسلامی باید تعامل و همکاری داشته باشند تا بتوانیم به جایگاه شایسته برسیم. در این جهت همه افراد مسئول هستند و به میزان تاثیرگذاری افراد مسئولیت نیز بیشتر می‌شود. در این بین اهل علم، اساتید حوزه و دانشگاه و مراکز علمی مسئولیت بیشتر دارند از این جهت که اقتضای کار علمی آن‌ها تاثیرگذاری بیشتر روی مردم است و به همین میزان نیز دارای مسئولیت بیشتر هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: نیازمند کار بیشتر، عمیق، موثر، مستمر و پایدار هستیم زیرا امور فرهنگی تنها با یک سخنرانی و همایش حل نخواهد شد و نیازمند انبوهی از فعالیت‌های هماهنگ و هم افزاست تا به تدریج تغییر پیدا کند و نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف رفع شود.

وی عنوان کرد: وظیفه مراکز علمی این است که ابتدا خود اهل وحدت باشند تا در گام دوم بتوانند این فرهنگ را در جامعه ترویج دهند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان به بیان راهکارهای ترویج فرهنگ در مراکز علمی و آموزشی پرداخت و گفت: گام اول تعریف درست وحدت است زیرا گاهی در این جهت دچار افراط و تفریط می‌شویم.

وی گفت: باید آگاه باشیم وحدت و تعامل به معنای تنزل از مبانی دینی و مذهبی نیست یعنی اگر فرد شیعه بخواهد با اهل سنت اتحاد داشته باشد بدین معنا نیست که مبانی دینی خود را کنار بگذارد بلکه باید هر کس بر اساس مبانی دینی و مذهبی خود عمل کند و همین مبانی دینی و مذهبی ما را به وحدت و اتحاد دعوت می‌کند و این یک بازی بردبرد است و طرفین از آن سود خواهند برد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اینگونه نیست که اگر در کشوری مثل افغانستان اکثریت اهل سنت و شیعیان در اقلیت باشند شعار وحدت سر دهند یا در کشوری مثل ایران اهل سنت شعار وحدت سر دهند بلکه چه اکثریت و چه اقلیت به این اتحاد و وحدت نیاز دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی راهکار دوم را اعتقاد راسخ به وحدت و تبیین مبانی دانست و تاکید کرد: احساس بر این است که در عرصه وحدت خیلی‌ها شعار داده اما اعتقادی به آن ندارند غافل از اینکه حرف تأثیری ندارد و باید به بحث علمی پرداخته و مبانی را مشخص کنیم.

وی افزود: راهکار سوم التزام به مقتضای وحدت، تعامل در پیدا و پنهان و شفافیت در حد و مرزهاست یعنی نباید انتظار داشته باشیم اهل سنت برای دلخوشی شیعیان حرفی به زبان بیاورند که به آن معتقد نیستند یا فرد اهل سنت انتظار داشته باشد شیعیان برای دلخوشی آن‌ها سخنی بگویند که به آن عقیده ندارد زیرا چنین چیزی وحدت ایجاد نمی‌کند.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: وحدت بدین معنا نیست که شیعه و سنی اعتقادات یکسان داشته باشند، اما نباید به مقدسات یکدیگر توهین کنند زیرا عده‌ای مخفیانه به بدگویی می‌پردازند در حالی که مقام معظم رهبری توهین به مقدسات اهل سنت را در پیدا و پنهان جایز نمی‌دانند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان راهکار چهارم را همزیستی و کار مشترک علمی عنوان کرد و گفت: این کار مشترک می‌تواند در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش، تحقیق و پژوهش باشد زیرا تعامل، همزیستی و مدل کار از نتیجه آن مهم‌تر است.

وی عنوان کرد: پنجمین راهکار در تقویت وحدت مراکز علمی و آموزشی تمرکز بر مشترکات در مباحث علمی در عین توجه به تفاوتهاست.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: توجه به نیازهای مشترک جامعه و تلاش برای پاسخگویی به آن‌ها با نگاه فرا قومی و فرا مذهبی ششمین راهکار تقویت وحدت در مراکز علمی و آموزشی است زیرا اینگونه نیست که تنها در مسائل دینی بحث کنیم و در ابعاد مختلف نیازها فراوان است و می‌توان از حیث علمی به صورت مشترک روی آن به کار و فعالیت پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بر رعایت حق، عدل، انصاف و اخلاق در تعامل و بحث تاکید کرد و گفت: با بی اخلاقی و بی انصافی وحدتی ایجاد نخواهد شد و بر اساس توصیه امام علی(ع) باید در موقعیت‌های مختلف خود را به جای فرد مقابل قرار دهیم که در این صورت خودمان بسیاری از نکات را رعایت خواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha