شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1075794
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
تصاویر/ برگزاری کرسی علمی ترویجی بازخوانی دوگانه حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر

حوزه/ کرسی علمی ترویجی بازخوانی دوگانه حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه کرسی علمی ترویجی با موضوع «بازخوانی دوگانه حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر» به همت موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان با حضور فرهیختگان، نخبگان و پژوهشگران از اساتید حوزه و دانشگاه، امروز در سالن آمفی تئاتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان برگزار شد.

در این کرسی علمی ترویجی حجت الاسلام هدایت‌نیا به عنوان ارائه دهنده و دکتر حکمت نیا به عنوان ناقد به بیان اندیشه ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

خانم حیاوی دبیر این کرسی علمی ترویجی به بیان توضیحاتی درباره این نشست علمی پرداخت و اظهار داشت: در این کرسی علمی ترویجی ما باید دو محور مهم قوامیت شوهر و دامنه ی اختیارات شوهر را تعریف و بررسی کنیم تا بتوانیم متناسب با این تعاریف و بررسی تطبیقی مفاهیم محدوده ی کنشگری و میزان کنشگری اجتماعی زن را با توجه به دامنه قوامیت مشخص کنیم.

وی افزود: در رابطه با هویت و شخصیت حقوقی زن سه الگو وجود دارد که عبارتند از الگوی خانه نشینی (الگوی اول)، الگوی خانواده گریزی ( الگوی دوم ) و الگوی خانواده گرایی (الگوی سوم) همراه با حضور اجتماعی مسئولانه است که الگوی سوم الگوی مدنظر ما است.

خانم حیاوی در ادامه گفت: در خانواده گرایی تمایل به همسرگزینی، همسرداری، فرزند پروری و اولویت بخشی به خانواده وجود دارد که متفاوت با خانه نشینی زن است چرا که خانه نشینی زن را از مسئولیت های اجتماعی باز می دارد.

وی ابراز کرد: در خصوص تعریف و ماهیت حق زوج از زوجه چند نظریه وجود دارد نظریه ی اول زوج را مالک منافع زن می داند، نظریه دوم زوج را مالک بضع دانسته و در نظریه سوم که نظریه ی مختار ما است زوج مالک حق استمتاع است که ثمره ی بحث متناسب با قبول هر نظریه متفاوت خواهد بود.

دبیر کرسی علمی ترویجی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم الگویی را برای جامعه تعریف کرده و دایره ی حضور اجتماعی زن را مشخص کنیم لازم است ابتدا ساختاری را طراحی کنیم که این طراحی ساختار مستلزم شناسایی و تعریف بعضی از مفاهیم فقهی است و ما باید یک باز خوانی و باز طراحی جدیدی برای بعضی از مفاهیم فقهی ایجاد کنیم و بفهمیم که اراده و تعریف شارع از خانواده چیست تا بتوانیم بر اساس آن تعریف دایره ی فعالیت اجتماعی زن را مشخص کنیم.

وی در پایان گفت: ما در این کرسی علمی ترویجی به دنبال آن هستیم که نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه را تشویق به قلم زنی در مسئله طراحی و تبیین الگوی سوم زن مسلمان کرده و آثار این بزرگواران را در دوفصلنامه علمی تخصصی فقه زنان منتشر کنیم.

انتهای پیام./
‍‍

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha