دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار

حوزه/ رئیس بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی بیان کرد: اگر تا به حال یک چاپ مصحّح و منقّحی از حاشیه ملاعبدالله در دسترس نیست به علت کم‌کاری و سستی ما بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در دیدار اعضای کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی با رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی دکتر قراملکی با ابراز خشنودی از حضور هیئت اعزامی کنگره به بارگاه مقدس امام رضا علیه السلام و خیر مقدم به آنان گفت: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برای اعتلابخشی و زمینه‌سازی برای پیشبرد بیشتر و بهتر این کنگره، از هر مساعدتی که در توانش باشد دریغ نخواهد کرد. البته از نظر ما این کار نهضتی است که شما آن را آغاز کرده و در حال انجام آن هستید و ما قطعاً در این قدم مبارک و مهمی که شما برداشته‌اید از هیچ عملی فروگذاری نخواهیم کرد. برای اینکه تعریف به صورت کلی و غیر عملی نباشد، بهتر است آن را با دیدی فراتر و دورتر از آنچه که هست، دید و باید به دور از تفاهم نامه‌ها و توافق‌هایی که صورت می‌گیرد، کارنامه فعالیت‌ها را روی میز گذاشت تا بگوییم سال آتی کار به اینجا رسیده است.

وی افزود: از زمانی که حاشیه ملاعبدالله در منطق ـ که سال‌ها به عنوان کتاب درسی در حوزه تدریس می‌شد ـ از دروس حوزه‌های علمیه حذف شد ما یک اُفت شدید را در منطق مشاهده می‌کنیم کتاب حاشیه ملاعبدالله در منطق کاری فوق‌العاده و استثنایی بود اساساً ایشان یک تسلطی بر اندیشه‌های منطقی داشته و با اینکه حاشیه ایشان موجز است، اما خیلی با اتقان نوشته شده و همین‌که حواشی بسیاری بر حواشی ایشان نگاشته شده است، خود دلیل و نشان از عظمت آن دارد.

دکتر قراملکی در ادامه با اشاره به ویژگی‌هایی که ملاعبدالله در علم منطق داشتند، ابراز کرد: ایشان تشخیص داده بودند که برای منطق فکری بیندیشد. البته قبل از ملاعبدالله یزدی، علم منطق اغلب دست اهل سنت بود؛ هم منطق نُه بخشی و هم منطق دو بخشی. خود تفتازانی که منطق را نوشت از اهل سنت بودند و در جایی تصریح می‌کند که منطق، حجت ما در برابر حجت شیعه است که منظور وی امام است، در شیعه عالمانی بودند که احساس وظیفه کردند و به منطق پرداخت شود علامه حلی یکی از این عالمان و دیگری ملا عبدالله یزدی بودند تشخیص هر دو بر این بوده که در منطق دو بخشی فعال باشند. خواجه طوسی در منطق نُه بخشی فعال بودند.

رئیس بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی بیان کرد: اگر تا به حال یک چاپ مصحّح و منقّحی از حاشیه ملاعبدالله در دسترس نیست به علت کم‌کاری و سستی ما بوده است. اینکه دوستان ما در کنگره به این موضوع اهتمام ورزیده و در تلاش برای احیای آثار فلسفی، منطقی و فقهی این عالم بزرگ هستند، کار بسیار بزرگ و ستودنی است، از جهت دیگر، نوع نگاهی است که بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی به این موضوع دارد. مرحوم علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی یک الگو و اسوه بسیار خوبی است که ناشناخته مانده است. امروز طلاب ما نیاز به یک اسوه دارند و از جهت دیگر ایشان علاوه بر روحانی بودن، یک کارگزار قابلی در عصر خود به حساب می‌آمدند. روحانی کارگزار موفق و قابل، باید دیده و شناسانده شود. باید از مدیریت و تدبیر ایشان بهره جست و همچنین از خلق و اخلاقش در اداره کردن امور تجربه‌ها به دست آورد. این نکته حائز اهمیت فراوانی است.

وی در ادامه با اشاره به سطح بسیار خوب چاپ بنیاد پژوهشها از همکاری این بخش با کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی خبر داده و بیان کرد: می‌توان با توافق طرفین آن دسته از آثاری که تا کنون آماده شده را با یک شکل و لوگوی واحد به صورت موسوعه مشترک به چاپ رساند. با توجه به تجارب بنیاد و حضور در نمایشگاه‌های متعدد بین‌المللی و ارائه آثار فراوانی که در این زمینه انجام داده است یک ظرفیت همکاری خوبی در این زمینه می‌تواند صورت بگیرد. ارزیابی آثار قبل از چاپ و همچنین سابقه طولانی در تصحیح آثار از ویژگی‌های بنیاد پژوهشهای آستان قدس محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌شود که در نشر آثار علامه ملا عبدالله یزدی نیز یک کار مشترک انجام گیرد و جزئیات هم قابل توافق خواهد بود و البته این کار موجب سرعت بخشیدن به کار خواهد شد.

وی افزود: بنیاد در بخش احیاء تمایل دارد آثار ملا عبدالله بهابادی یزدی و به‌ویژه موضوعات منطقی و فلسفی ایشان را در اولویت کار خود قرار دهد. این بخش به عهده معاونت پژوهشی بنیاد می‌باشد که کار تصحیح و تحقیق را انجام می‌دهد، البته اینجانب با علم در مورد منطقیات علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی پژوهشی را انجام می‌دهم چون جا برای کار وجود دارد. در مورد جنبه‌های سلوکی ملاعبدالله در موضوع صدارت تولیت عتبه نجف اشرف نیز معاونت پژوهشی بنیاد می‌تواند، با توجه به این که پژوهشگرانی را در اختیار دارد و در این عرصه فعالیت می‌کنند، توافقاتی را جهت بررسی اسناد تاریخی آن دوره انجام دهند.

دکتر احد فرامرز قراملکی در پایان با اشاره به تعریف و سطح کنگره‌های بین‌المللی افزود: قاعدتاً هر کنگره‌ای قبل از برگزاری نیاز به پیش نشت‌هایی دارد و بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی نیز این آمادگی را دارد تا چند پیش نشست را در زمینه‌هایی که موضوع آن تا کنون وجود نداشته برگزار نماید و خوشبختانه سالن‌های بنیاد برای این نشست‌ها مجهز و آماده است. البته همکاری ما با حوزه علمیه و دانشگاه فردوسی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایشان نیز میسر است.


[۱]

علامه حلّی (۶۴۸-۷۲۶ق) فقیه و متکلم شیعه در قرن هشتم هجری. وی بیش از ۱۲۰ کتاب در رشته‌های مختلف علمی مثل فقه، کلام، تفسیر، منطق، اصول، و رجال نگاشته که برخی از آنها جزو منابع تدریس و تحقیق در حوزه‌های علمیه شیعه است. علامه حلی دارای نقش مهمی در گسترش فقه شیعه دانسته می‌شود و همچنین گفته می‌شود که وی مبانی کلامی و اعتقادی شیعه را با تکیه بر مبانی عقلی تبیین کرد.

کتاب‌های باب حادی‌عشر و کشف المراد علامه حلی که شرح تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی است، جزء منابع اصلی مطالعه اعتقادات در شیعه به شمار می‌رود. نهج الحق و کشف الصدق، خلاصة الاقوال، الجوهر النضید، تذکرة الفقهاء، قواعد الاحکام و مختلف الشیعه معروف‌ترین آثار او هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha