یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ استاد تفسیر قرآن کریم با تأکید بر اینکه هر چه سن بالاتر می‌رود تربیت سخت‌تر می‌شود، گفت: در امر تعلیم و تربیت وظیفه آموزش و پرورش از وزارت علوم سنگین‌تر است و این مسئولیت چیزی از مسئولیت والدین کم نمی‌کند؛ از این جهت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند، حق فرزند تو این است که او بخشی از وجود تو و خوب و بدش منتسب به تو است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در بیان نکات تفسیری جزء سیزدهم قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به نکات تربیتی نوجوانان در آیات سوره ابراهیم(ع) اظهار کرد: کسی که در مقام تربیت قرار می گیرد باید قبل از اینکه دیگران را تربیت کند خود را ساخته باشد.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای تربیت نوجوان این است که والدین مراقب اعمال و رفتار خود باشند، افزود: در آیه ۳۵ سوره ابراهیم آمده است که حضرت ابراهیم قبل از اینکه برای تربیت فرزندشان دغدغه داشته باشند برای تربیت و رشد خودشان دغدغه دارند و دعا می کنند خدایا مرا و فرزندانم را از شر شیاطین و بتها محافظت بفرما.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه در آیه ۴۰ سوره ابراهیم آمده است که ایشان دعا می کنند که اول خودشان و بعد فرزندانشان اهل اقامه نماز باشند، گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند هر کسی خود را به عنوان امام برای مردم قرار دهد باید قبل از تربیت دیگران به فکر تربیت خودش باشد.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمودند باید قبل از اینکه به فکر تربیت زبانی دیگران باشید با عمل خود دیگران را تربیت کنید و کسی که به فکر تربیت خود باشد برای تکریم شایسته تر است از کسی که به فکر تربیت دیگران است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به اهمیت دوره نوجوانی در مسئله تربیت گفت: حضرت علی علیه السلام در نامه ای که به امام حسن علیه السلام نوشتند فرمودند «دل نوجوان مانند زمین خالی است که هر چه در این زمین خالی افکنده شود آن را می پذیرد پس قبل از آنکه دلت سخت شود و ذهنت مشغول شود به تربیت تو مبادرت ورزیدم».

وی با تأکید بر اینکه هر چه سن بالاتر می رود تربیت سخت تر می شود، ابراز کرد: در امر تعلیم و تربیت وظیفه آموزش و پرورش از وزارت علوم سنگین‌تر است و این مسئولیت چیزی از مسئولیت والدین کم نمی کند؛ از این جهت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند حق فرزند تو این است که او بخشی از وجود تو و خوب و بدش منتسب به تو است بنابراین تو در قبال تربیت او و هدایتش به سمت اطاعت از پروردگار مسئول هستی.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه بر اساس آیات سوره ابراهیم، حضرت ابراهیم برای تربیت فرزندشان حضرت اسماعیل تلاش زیادی کردند، افزود: یکی از مهمترین راهکارهای تربیتی همراه کردن خانواده در فعالیت های انسان ساز است از این رو ایشان در بسیاری از فعالیت هایی که خداوند برای ایشان بیان می کند نقش خانواده شان پررنگ است.

وی یکی از مهمترین مصادیق تربیت صحیح را مشارکت دادن فرزندان در امر اقامه نماز دانست و گفت: اولین خواسته حضرت ابراهیم این بود که خداوند به او و فرزندانش توفیق دهد که در مسیر اقامه نماز موفق باشند بنابراین پدر و مادرها باید نوجوانان خود را در مساجد و محافل دینی با خود همراه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به تأثیر دعای والدین در تربیت فرزندان، گفت: حضرت ابراهیم علیه السلام هم برای نسل و ذریه اش دعا می کند، زیرا دعای پدر و مادر در حق فرزندان بسیار اثر گذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha