سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: جریان عفاف، جریانی است متفاوت با جریان حجاب و بار عفت ورزی جامعه را نباید حجاب به دوش بگیرد، بلکه حجاب، نمایاننده ظرفیت و مقدار پاکدامنی است که در جامعه وجود دارد .

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در حاشیه سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، به سؤالات ما پاسخ داد که مشروح آن بدین شرح است:

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار حوزه نیوز قرار دادید، بفرمایید قرآن کریم چه مباحثی را پیرامون حجاب و عفاف برای مخاطبان خود عرضه کرده است؟

جریان عفاف، جریانی است متفاوت با جریان حجاب و بار عفت ورزی جامعه را نباید حجاب به دوش بگیرد، بلکه حجاب، نمایاننده ظرفیت و مقدار پاکدامنی است که در جامعه وجود دارد و ما باید برای عفیف شدن جامعه راهکاری که در قرآن مطرح شده را دنبال کنیم که بیش از ۱۰۰ آیه برای پاکدامن شدن جامعه در قرآن مطرح شده است.

وقتی جامعه به آن حد و بلوغ کافی رسید، آن وقت بود که خداوند امر فرمود که زنان پوشیده بشوند و این ارزش‌هایی که در این زن‌ها جمع شده و در جامعه وابسته به آنان ایجاد شده، نشان داده شود، یعنی نمایان شود که این زن، تحت الحفظ حکومت قدرتمند الهی است.

حجاب زمانی مطرح شد که حکومت اسلامی جنگ بدر و احزاب را گذرانده بود و قوی شده بود و در آن شرایط به زنان گفته شد که شما لباس و پوشش خاص به تن کنید تا بدانند شما ارزش عفاف را دارید و به این ارزش‌ها شناخته شوید و جرأت تعرض به شما را نداشته باشند.

زن وقتی پوشیده می‌شود، همانند سفارتخانه‌ای در کشور دیگر خواهد شد که هر نوع تعرض به او، تعرض به آن کشور قلمداد می‌شود.

آزرده کردن و تعرض به زن مسلمانی که در جامعه دینی پوشش مناسب اسلامی را به تن کرده، یعنی سیلی زدن به جامعه اسلامی و زن، حجاب را به سر می‌کند تا بگوید من در حمایت آن جامعه اسلامی هستم، اما پاکدامنی مسیر دیگری دارد که نیازمند مباحث تفصیلی است و قرآن طی چهار مرحله، آن را بیان کرده است.

* دشمن چه برنامه‌ای برای حجاب دارد؟

نظام ایدئولوژیک به ارزش‌های دینی خود وابسته است و اگر هویت دینی آن را از او بگیریم، آن نظام دیگر دینی نیست و لذا دشمن می‌خواهد ارزش‌های دینی را از ما بگیرد و برای رسیدن به این هدف، باید بهار ارزش‌سازی را در جامعه از بین ببرد و آن را تبدیل به خزان کند، خزان به این معناست که حجاب به عنوان نماد مسلمانی و جامعه مقتدر مسلمان را از او می‌گیرد.

وقتی حجاب را گرفت، نسل‌های جدیدی که قرار است وصل شوند، راه را گم می‌کنند و حتی بسیاری از افرادی که ارزش‌ها را پذیرفتند، بر می‌گردند، لذا دشمن بر روی پوشش اسلامی تمرکز می‌کند.

* امروز صحبت‌های زیادی درباره بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه می‌شود، اما پیشنهاد مشخصی برای حل این مشکل وجود ندارد، جنابعالی به عنوان یک شخصیت فرهنگی چه پیشنهاد مشخصی برای حل این معضل دارید؟

اولا خواهشم این است که امر حجاب را از امر عفاف جدا کنیم، ما برای عفیف شدن جامعه راهکار مخصوص به خود را داریم و پوشیده شدن جامعه هم راهکارهای مخصوص به خود را دارد.

اشتباهی که در طول این سال‌ها صورت می‌گیرد، این است که عفاف و حجاب را به عنوان دو مفتول به هم پیچیده نشان می‌دهند و لذا تلاش برای عفیف شدن جامعه را تقلیل داده و مسئله را ساده کردیم و گفتیم اگر بر سر زن مسلمان پوشش بود، جامعه عفیف است، در حالی که این دو، مقوله‌هایی جدا از هم هستند و هر کدام راهکار مخصوص به خود را دارند.

بنده دو کتاب در این خصوص نوشته‌ام.

کتاب اول، کتاب «روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی بر اساس سیر نزول قرآن» و کتاب دوم، کتاب «روش نهادینه شدن پاکدامنی در جامعه بر اساس سیر نزول قرآن».

این دو کتاب، دو مسیر جداست و اشتباه بزرگ تبلیغی و فرهنگی ما این است که این دو را با هم بسته‌ایم.

باید این دو مسیر از هم جدا شده بدانیم و برای هر کدام برنامه ویژه‌ای که در این کتاب بر اساس آیات قرآن وجود داشته و ارائه کرده‌ام، انجام شود و با تحقق آن، رسیدن به مسئله مطلوب جامعه اسلامی دور نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha