شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه (س)

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از روی جهالت، غفلت و یا لجاجت مسیر زندگی را اشتباه می روند و گمان می کنند درست می روند، گفت: باید مواظب باشیم که اسم خطای خودمان را ثواب و عمل خیر نگذاریم و مانند خوارج که عبادت زیاد می کردند ولی علیه امام زمان خود شمشیر کشیدند عمل نکنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که خداوند در زندگی ما فرصت هایی برای بازگشت ایجاد کرده است، اظهار کرد: یکی از این فرصت ها ماه مبارک رمضان و به ویژه شب های قدر است که باید این فرصت را قدر بدانیم و اگر مسیر را اشتباه می‌رویم برگردیم.

وی با بیان اینکه اشتباه رفتن های ما به خاطر جهالت، غفلت و لجاجت است، افزود: انسان عاقل وقتی در مسیر اشتباه می فهمد که راه را اشتباه می رود اولین دور برگردان که می بیند دور می زند زیرا اگر از دور برگردان ها استفاده نکنیم ممکن است به جایی برسیم که دیگر فرصتی برای برگشت وجود نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شرط بازگشت، واقع گرا بودن و پرهیز از خیال پردازی و پندارگرایی است، گفت: افرادی که واقع گرا هستند در قرآن از آن ها با صفت یوقنون و یعلمون یاد می کند ولی افرادی که خیال پرداز هستند قرآن از آن ها با کلمه یحسبون یاد می کند زیرا پندارها و گمان‌های خود را به جای حقیقت و واقعیت می گذارند و از آن تبعیت می کنند .

وی با اشاره به برخی از پندارهای باطل و خیال های غلط که در قرآن ذکر شده است، ابراز کرد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره کهف می فرماید بدبخت ترین انسان ها کسانی هستند که کارهای زشت می کنند و فکر می کنند که کار درست را انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ما باید مواظب باشیم که اسم خطای خودمان را ثواب و عمل خیر نگذاریم، افزود: برخی زحمت می کشند و تلاش می کنند ولی راه را اشتباه می روند و در مسیر نادرست حرکت می کنند مانند خوارج و داعشی ها که تلاش و عبادت زیادی می کردند ولی در مسیر نادرست و خطای خود را ثواب می پنداشتند.

وی افزود: امروز هم برخی زنا می کنند و اسمش را ازدواج سفید می گذارند، رشوه می دهند و می گیرند و اسمش را هدیه می گذارند، خمس مالشان را نمی دهند و از آن مال خیرات می‌کنند و صدقه می دهند، به مو و بدن نامحرم نگاه می کنند و اسمش را صله رحم می گذارند.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، دومین پندار نادرست و باطل را از آن افرادی دانست که پول روی هم می گذارند و گمان می کنند که مال برایشان خواهد ماند و افزود: حقیقت این است که مال و ثروت وسیله است برای این که کار خود و مردم را راه بیندازیم، ولید بن مغیره از افرادی بود که خدا ثروت زیادی به او داده بود ولی تنها فردی است که خداوند در قرآن دو بار پشت سر هم به او مرگ فرستاده است زیرا فکر می کرد ثروتش می ماند و مالش را در راه اذیت کردن پیامبر خرج می‌کرد.

وی با بیان اینکه مال، هنر، بیان، قلم و هر چیزی که خداوند به انسان داده است برای انسان نمی ماند و باید در مسیر خدمت به دین قرار گیرد، افزود: امروز هم برخی از صاحبان ثروت و هنر ثروتشان را در اختیار رسانه های دشمن قرار داده اند و با ثروت و هنرشان ذهن جوانان را تخریب می کنند و در جوانان ایجاد یأس و نا امیدی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: سومین پندار باطل که در قرآن بیان شده این است که برخی گمان می کنند فرصتی که خداوند برای گناه کردن به آنها می دهد به خاطر این است که خدا آنها را دوست دارد در حالیکه خداوند می فرماید به آنها مهلت داده می شود تا گناهانشان زیاد شود که در اصطلاح فقهی به آن عذاب استدراج گفته می شود.

وی گفت: اگر می بینیم هرچه گناه می کنیم خداوند نعمت های بیشتری به ما می دهد باید بفهمیم که مسیری که می رویم اشتباه است و از آن مسیر برگردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha