یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام موسوی نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: مجلس شورای اسلامی باید نسبت به قوانین موجود در صورت نیاز، بازنگری یا اصلاح داشته باشد و دولت نیز به عنوان قوه مجریه نسبت به فروشگاه ها و تولیدی ها در مسئله پوشاک نظارت جدی داشته و جهت دهی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از مجمع نمایندگان طلاب، حجت الاسلام والمسلمین موسوی به موضوع وضعیت فعلی حجاب در کشور و برخی راهکارها اشاره کرد که مشروح آن بدین شرح است:

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، نظر خود را درباره وضعیت فعلی حجاب کشور بفرمایید.

به نام خدا

وضعیت فعلی و عمومی حجاب وضعیت نامطلوبی نیست گرچه همین میزان بدحجابی یا بی حجابی هم شایسته نظام اسلامی ما نیست و قطعاً اهانت به ساحت مقدس شهدا و آرمانهای الهی آنها خواهد بود؛ اما از آنجا که رسانه های دشمن به دنبال القاء اکثریت بی حجابی در کشور هستند، موارد اندک را با ضریب بالا انتشار می دهند و از طرفی رسانه‌های خودی نیز به جهت حساسیت موضوع حجاب و احساس مسئولیت در قبال این مسئله و مطالبه گری، بی حجابی های اندک را در سطح وسیعی منتشر می کنند و همین مسئله موجب خطا در کمیت بی حجابی می شود.

* مسئولان قوای سه گانه چه نقشی در پیشگیری از بدحجابی ها و بی حجابی ها می توانند داشته باشند؟

اولین وظیفه ای که متوجه مسئولین در رابطه با موضوع حجاب بوده، این نکته است که با این ارزش الهی و دینی برخورد حزبی و جناحی نکنند؛ چراکه اغراض شخصی حزبی و جناحی نه تنها به حل مسئله کمک نمی کند بلکه خود یکی از ریشه‌های وضعیت موجود در مسئله حجاب است.

وظیفه بعدی، ضرورت و فوریت هماهنگی و همسویی قوا در مسئله حجاب است و هر سه قوه باید مسئله حجاب را به عنوان یک ارزش دینی و یک وزانت اجتماعی و اصل قوام بنیان خانواده مورد ملاحظه قرار دهند و از چند صدایی بپرهیزند.

تهیه و ارائه بسته فرهنگی عملیاتی نهادهای فرهنگی با استفاده از ظرفیت نخبگان و اجرای آن، وظیفه سومی است که متوجه مسئولین امر بوده و این مسئله باید در دستور کار و اولویت نهادهای مربوطه قرار بگیرد.

وظیفه چهارم، عمل قوای سه گانه به وظیفه ذاتی خود است که در این میان، قوه قضائیه علاوه بر برخورد سلبی با هنجارشکنان، باید با آموزش اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر متناسب با ارزش های جامعه، آسیب های اجرای نادرست را کنترل نمایند.

مجلس شورای اسلامی نیز باید نسبت به قوانین موجود در صورت نیاز، بازنگری یا اصلاح داشته باشد و دولت نیز به عنوان قوه مجریه نسبت به فروشگاه ها و تولیدی ها در مسئله پوشاک نظارت جدی داشته و جهت دهی انجام دهد.

از دیگر کارهایی که دولت محترم می تواند داشته باشد، شناسایی، نظارت و در مواردی، مسدودسازی برخی رسانه های مهاجم در کشور است که خطوط قرمز را رد کرده و پا را از قانون شرعی و عرفی فراتر می گذارند.

همچنین قوه مجریه باید علاوه بر مطالعه دقیق علمی نسبت به مسئله حجاب و ارتباط آن با دیگر موضوعات و ارزش های دینی و فرهنگی جامعه، ابتدا نسبت به حجاب کارکنان دولت به طور جدی عمل کند و از طریق نیروی انتظامی نسبت به هنجار شکنی های سازمان یافته که بنای آسیب به عفاف جامعه و بنیان خانواده را دارد واکنش نشان دهد و به آموزش مسئله حجاب و عفاف برای دانش آموزان در بسته ها و مقاطع گوناگون بپردازد.

* حوزه علمیه چه جایگاهی برای جلوگیری از وضعیت موجود دارد و چه کارهایی را باید در دستور کار خود قرار دهد؟

شأن حوزه های علمیه در مسأله عفاف و حجاب جامعه، شأن آموزشی-تبیینی است و در همین راستا، مدارس علمیه باید آموزش طلاب در موضوع حجاب و ارتباط آن با سایر ارزش های دینی را در دستور کار قرار داده و آنان را با شیوه های جدید برای انتقال آن مفاهیم آشنا کند تا وظیفه تبیینی خود را ایفا نماید.

برنامه ریزی معاونت پژوهش حوزه های علمیه جهت پایان نامه و مقاله نویسی با موضوع حجاب و مسائل مرتبط از نگاه‌های مختلف اعم از جامعه شناختی، روانشناختی و ... و متناسب با جامعه ایران می تواند بسیار مفید واقع شود.

در این موضوع، حوزه علمیه خواهران می تواند نقش فعالی را با آموزش و تبیین و حتی امر به معروف و نهی از منکر میدانی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha