پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ویژه برنامه «ظهر بهاری» در حرم زینبیه اصفهان

حوزه / کارشناس مذهبی گفت: باید ظرفیت داشت تا چیزهای ناب به دست آورد، چرا که خداوند به هر کسی امور ناب را نمی‌دهد و به افرادی که سعه وجودی دارند و روح آنها بزرگ است، داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی در ایام ماه مبارک رمضان، با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به روایتی از رسول خدا(ص) درباره امام مجتبی(ع)، اظهار داشت: خداوند متعال بی‌نهایت کمالات دارد، خدای متعال هزار اسم دارد و در دعای جوشن کبیر نیز این اسامی را می‌خوانیم، اسامی خدا مانند اسم ما، تنها یک لفظ نیست، بلکه نام‌های خدا، کمالات پروردگار است و همه کمالات خدا بی‌نهایت است و حد و اندازه ندارد.

وی افزود: از طرف خداوند متعال همه چیز در همین لحظه بی‌نهایت آماده است، اما سوال این است که از بی‌نهایت‌های خدا، سهم ما چقدر می‌باشد و ما چقدر می‌توانیم دریافت کنیم؟

استاد حوزه علمیه، با تأکید بر اهمیت ظرفیت انسان برای دریافت کمالات الهی، تصریح کرد: سهم هر فردی به اندازه ظرف آن است و در قرآن کریم نیز می‌فرماید: " أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا» خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر رودی به قدر وسعت و ظرفیتش سیل آب جاری شد"، البته این یک تشبیه است، بنابراین ظرف برخی کوچک است و زود پر می‌شود و خداوند نیز بخلی ندارد و به اندازه ظرفیت‌ها می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، با اشاره به داستان ثعلبه انصاری، ظرفیت محدود برخی افراد در داشتن بعضی از نعمت‌ها را موجب از دست رفتن آن نعمت و منحرف شدن دریافت کننده نعمت عنوان کرد و ادامه داد: باید ظرفیت داشت تا چیزهای ناب به دست آورد، چرا که خداوند به هر کسی امور ناب را نمی‌دهد و به افرادی که سعه وجودی دارند و روح آنها بزرگ است، داده می‌شود.

وی انسان‌های بزرگوار و دارای روح‌های با عظمت و کرامت را آماده دریافت نعمت‌های الهی دانست و گفت: سعه وجودی ائمه اطهار(ع) از همه عالم بالاتر بوده، لذا خدای متعال در ظرف آنها همه اسماء و صفات خود را قرار داده است، یعنی همانند معدن بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اضافه کرد: افرادی که جوانمرد هستند و خصلت‌های بزرگی دارند به طور قطع عاقبت به خیر می‌شوند و خداوند این افراد را دوست دارد، ولو اینکه برهه‌ای از زندگی خود را بیراهه بروند.

وی تأکید کرد: افراد خوش خُلق و صبور که کاسه صبر آنها لبریز نمی‌شود به طور معمول مظلوم نیز واقع می‌شوند، یعنی برخی ظرفیت این خوش اخلاقی آنها را ندارند و سوء استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    خدا در خلقت انسان هیچ فرقی بین آنها گذاشته یکی کم ظرفیت یکی پرظرفیت نیافریده این انسانها هستند که از دید خودشان اینگونه در مورد دیگران قضاوت میکنند
    • خود انسان IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      0 0
      ظرفیتها تابع کارکرد خود انسانها هستند، کسی روی خودش کار مثبت و معنوی می کند، ظرفیتش افزایش می یابد و دیگری به عکس.