پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست فقه تمدنی

حوزه/ دیدار مشاوران وزیر امور خارجه با مدیر حوزه علمیه خراسان با موضوع هم‌افزایی راهکارهای توسعه فقه تمدنی و مسائل مستحدثه جهان اسلام با رویکرد بین‌المللی برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت‌الاسلام امرودی مشاور فرهنگی وزیر خارجه و دکتر بهشتی مسئول نمایندگی وزارت خارجه در خراسان رضوی با مدیر حوزه علمیه خراسان امروز دیدار کردند.

در این جلسه که با عنوان "هم‌افزایی و هم‌اندیشی درمورد راهکارهای توسعه فقه تمدنی و مسائل مستحدثه جهان اسلام با رویکرد بین‌المللی" برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دعائی مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای سه آرمان خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی به میدان آمد، اظهار داشت: هنگام شروع چهل‌سال دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب رسما بزرگ‌ترین آرمان انقلاب را استقرار تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور حضرت بقیة الله الاعظم(عج) معرفی کردند.

وی ضمن اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در تحقق خودسازی در جامعه، ابراز کرد: استقرار جامعه و دولت اسلامی، همان جامعه‌پردازی بوده و معماری این جامعه، از مأموریت‌های حوزه‌های علمیه است که باید با ایجاد نرم‌افزار و الگوی لازم جامعه را طبق نظر دین بسازند، همچنین در شرایط کنونی جهان که آمریکا و اروپا در حال افول است، حوزه علمیه می‌تواند خلأ هویتی جامعه جهانی را پر کند و در حقیقت می‌بایست بین ظرفیت‌های خارجی کشور در عرصه رقابت‌های تمدنی با حوزه‌های علمیه برای نشست‌های اندیشه‌ورزی و تبادل دانش رابطه بیشتری برقرار کرد.

تلاش برای جذب گردشگران با رویکرد دین در خراسان

در ادامه این دیدار حجت الاسلام محمد عاشوری مسئول نمایندگی جامعة المرتضی در مشهد ضمن اشاره به ظرفیت تمدن‌سازی اسلام، خاطرنشان کرد: بزرگترین موضوع امروز، مسئله شناخت صحیح اسلام با قرائت شیعی جمهوری اسلامی است، در حقیقت می‌بایست شاخصه‌ها و نمادهای این تمدن اسلامی مثل اربعین را بیشتر معرفی کنیم تا از جریان‌های رقیب اعتقادی و سیاسی عقب نمانیم.

وی با بیان اینکه هیچ‌چیز به اندازه دیدار از ایران نمی‌تواند از اسلام‌هراسی ایجاد شده در افراد خارجی بکاهد، به تلاش‌های صورت گرفته بر جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: گردشگر می‌تواند رکود اقتصادی و فرهنگی حاکم بر کشور را بشکند، در خراسان نیز سبد گردشگری سالم شامل گردشگری سلامت، فرهنگی و باستانی است.

مسئول نمایندگی جامعة المرتضی در مشهد، با بیان اینکه می‌بایست از سوی حوزه علمیه خراسان با دانشگاه‌های مختلف جهان برای تورهای علمی مکاتبه صورت گرفته و از آنان خواسته شود تا سوالات خود را ارسال کنند، اظهار کرد: باید دید که گردشگران علاقه دارند از کدام حوزه اسلام مطلع باشند و متناسب با آن برای گردشگرانی که می‌آیند، محتوا ارائه شود.

اعزام مبلغان نخبه زبان دان استان خراسان به کشورهای مختلف

دکتر بهشتی مشاور وزیر امور خارجه و مسئول نمایندگی وزارت خارجه در خراسان رضوی نیز در این نشست، عنوان کرد: در راستای اعزام مبلغان نخبه زبان‌دان به کشورهای مختلف از ظرفیت استان خراسان نیز استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری سمینار سفیران در خردادماه، بیان کرد: جلسات پیش رو را در تعامل و همکاری با نهادها دنبال خواهیم کرد، دفتر خراسان ویژگی خاصی دارد و همه آنچه وزارت خارجه در تهران انجام می‌دهد، در اینجا هم انجام خواهد شد و لذا در همین راستا، آمادگی هرگونه همکاری با حوزه علمیه خراسان را داریم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha