یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مقتدایب

حوزه / نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجامع علمی غربی که دامنه آن در رفتارهای عملی و اجرایی نیز گسترش می‌یابد، موضوع آینده پژوهی مطرح می‌شود و ما نیز با بومی کردن این مفهوم باید کارهای خود را در حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری پیش ببریم. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در همایش ملی "تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی از واقعیت‌ها تا بایدهای گام دوم" که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب بیانیه‌ای را تحت عنوان گام دوم مطرح کردند، اظهار داشت: اگر مروری بر مقطعی که این بیانیه مطرح شد نماییم، به واقعیت‌هایی به طور خاص می‌رسیم که نکته اول آن این بود که در همان مقطع، مقامات آمریکایی اصرار داشتند که جمهوری اسلامی ایران در چهل سالگی خود متوقف خواهد شد و انقلاب اسلامی جشن 40 سالگی خود را نخواهد گرفت.

وی افزود: به‌ویژه در بحبوبه‌ای که غربی‌ها تمرکز خود را بر جنگ روانی - سیاسی گذاشته بودند و تحریم‌های آمریکایی‌ها به اوج رسیده بود و انواع و اقسام تحریم‌های فلج کننده و هوشمند در عرصه‌های مختلف را به کار گرفتند تا بتواند ما را متوقف کند و ذهنیت آنها این بود که به نتیجه می‌رسند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گزارش‌های محرمانه، آمریکایی‌ها درصدد مجاب نمودن اروپایی‌ها برای عدم مذاکره با ایران بودند، گفت: آنها به خصوص با اروپایی‌ها این بحث را مطرح کرده بودند که اگر عجله نکنید، اصلا موضوعی به نام جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند که بخواهید با آن وارد مذاکره شوید.

وی اضافه کرد: اروپایی‌ها به جهت اینکه تمایل داشتند ایران را به دلیل مسئله خلیج فارس و موضوع نفت با خود همراه نمایند و همچنین از آمریکایی‌ها گلایه داشتند که پس از جنگ عراق و کویت، قراردادهای طولانی مدت بسته‌اند و همه جنوب و خلیج فارس را در اختیار گرفته، قصد داشتند با ایران گفت‌وگوی خود را حفظ کنند و البته این گفت‌وگو جنبه انتقادی داشت.

مقتدایی با اشاره به تعلل و تأخیر اروپایی‌ها در روابط خود با ایران، عنوان کرد: در جریانات اخیر شاهد بودیم که آمریکایی‌ها توان و نیروی جمهوری اسلامی را در کنترل اوضاع، بسیار زودتر از اروپایی‌ها متوجه شدند و لذا اروپایی‌ها اسیر یک کند ذهنی در فهم مسائل ایران شدند.

وی اضافه کرد: به طور دائم به آنها گفته‌ایم اگر بخواهید به این رفتارهای خصومت آمیز خود ادامه دهید، آن طرفی که ضرر خواهد کرد جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه اروپایی‌هایی هستند که نمی‌توانند در آینده در منطقه خلیج فارس حضور یابند و منابع مرتبط با حیات خود را از دست می‌دهند.

وی اتفاقات اخیر در خصوص مسئله دلار را ناشی از مقاومت ملت ایران در منطقه آسیا و وحدت بین ملت‌های آسیایی دانست و یادآور شد: اکنون اگر قدرت‌های نو ظهوری مانند چین، ایران، هند و روسیه به تفاهم بیشتری با یکدیگر رسیدند و اگر سازمان‌هایی مانند سازمان شانگهای تقویت می‌شود و حدود یک سوم قدرت‌های اقتصادی جهان در این مجموعه متمرکز شده‌اند و با اضافه شدن ایران به این مجموعه روند تقویتی خود را با قوت بیشتری طی می‌کند؛ همه اینها نتیجه همین وضعیتی است که جمهوری اسلامی ایران در آن نقش داشته است.

عضو هیئت امناء دانشگاه اصفهان، به تبیین و تحلیل مفهومی جدید در ادبیات سیاسی درون کشور تحت عنوان "بحران پژوهی" پرداخت و گفت: زمانی که به بیانیه گام دوم نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که این بیانیه هم به‌توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم کشور و هم به کارهای بر زمین مانده اشاره دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مجامع علمی غربی که دامنه آن در رفتارهای عملی و اجرایی نیز گسترش می‌یابد، موضوع آینده پژوهی مطرح می‌شود و ما نیز با بومی کردن این مفهوم باید کارهای خود را در حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری پیش ببریم.

مقتدایی با تأکید بر اینکه بومی کردن آینده پژوهی، معادل بحران پژوهی در کشور است، تصریح کرد: این به آن دلیل است که بسترهای آرامی که سوار بر همه امور باشد و بستر لازم در اختیار باشد، به طور معمول وجود ندارد و هر لحظه با یک بحران بیرونی یا یک امر بیرونی که باید آن را مدیریت نماییم روبه رو هستیم.

وی با ارائه تعاریفی از آینده پژوهی، به تبیین این مفهوم پرداخت و گفت: آینده پژوهی، دانش و معرفت شکل بخشیدن به آینده به شیوه‌ای آگاهانه، عالمانه و پیش دستانه است و از نظر عملیاتی نیز آینده پژوهی تلاشی نظام‌مند و مشارکتی برای نگارش آینده میان مدت و بلند مدت است که امروز نقش آفرینانی این حرکت را ایجاد می‌کنند تا تصمیم گیری‌ها منعکس کننده امری باشد که هدف یک ملت و یا یک مجموعه است.

استاد دانشگاه اصفهان افزود: در جمهوری اسلامی ایران اگر قرار باشد تلاش نظام‌مند و هدفمند شکل دهیم و از ابزارهای در اختیار خود عالمانه استفاده نماییم و دستکاری مطلوب خود را برای ایجاد آینده دلخواه طراحی کنیم به طور حتم باید از موضوعات علمی و آنچه که در اختیار است و دانشگاه‌ها و دانشوران در این عرصه تلاش کرده‌اند، بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: به همین دلیل نیز باید به تعبیر غربی‌ها، سناریوهای مختلف را برای فعالیت‌ها و گزینه‌هایی که روی میز در اختیار داریم طراحی کرده و دائما آنها را به‌روزرسانی کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، بهره‌گیری از این روش در اغتشاشات اخیر را نمونه‌ای از بحران پژوهی و آینده پژوهی دانست و گفت: نمونه این موضوع را در اغتشاشات اخیر که در کشور رخ داد، می‌توان مشاهده کرد که گزینه روی میز غرب، تلاش همه جانبه و تمرکز بر یک جنگ چند بعدی، چند لایه‌ای و ترکیبی در عرصه‌های مختلف بود و گزینه روی میز نظام اسلامی، ملاطفت با مردم و شناسایی عمیق وضعیت‌ها و مقابله با آن مسئله‌ای بود که در واقع ناکارآمدی‌ها محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه ما از این رخداد به دنبال حل موانع، مشکلات و برطرف کردن نواقص درون و بیرون کشور هستیم، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم، مجموعه‌ای از سر خط‌ها وجود دارد که بیش از 70 مورد آن را استخراج کردیم که برخی از مفاد آن شامل جامعه پردازی اسلامی، تمدن سازی مبتنی بر رویکردهای اسلامی، طرح مفهوم دین در کنار دنیا و آغاز عصر جدید مبتنی بر این رویکرد، حفظ و پایبندی به شعارهای انقلاب، مفاهیم معنایی مرتبط بر رویکردهای اسلامی مانند آزادی، اخلاق و معنویت می‌باشد.

مقتدایی، آمادگی انقلاب اسلامی برای تصحیح خطاهای خود، عدم رکود و خموشی پس از نظام سازی، دفاع دائمی از نظریه نظام انقلابی، پابندی شدید به اصول جمهوری اسلامی را از دیگر سرخط های استخراج شده از بیانیه گام دوم عنوان کرد و ادامه داد: هر یک از این موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم می‌تواند عنوان کند که بحران پیش روی جمهوری اسلامی ایران چه می‌باشد که آنها را در قالب 32 بحران در مقاله‌ای گردآوری کرده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، یکی از این بحران‌ها را بحران مبتنی بر عدم استمرار راه طی شده و نادیده گرفتن هزینه‌های پرداخت شده مادی و معنوی برای حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: ایستادگی صریح و شجاعانه در برابر زورگویان و گردنکشان برای دفاع از مظلومان و مستضعفان از سرخط‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران چون نسبت به آن حساسیت داشت و دارد، موفقیت‌های شگرفی در حوزه روابط بین الملل و چینش جدید هژمونی و قدرت در سطح بین المللی به دست آورده و اکنون جمهوری اسلامی در کانون موضوعیت‌دار دستیابی به قدرت می‌باشد.

وی با اشاره به برخی بحران‌های پیش رو مبتنی بر سرخط‌های به دست آمده از بیانیه گام دوم، اظهار کرد: امیدوار هستیم این همایش که به نوعی وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه را نیز سبب می‌شود کمک نماید تا مفهومی به نام "بحران پژوهی" مبنای رفتار تصمیم گیرندگان، سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha