سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کرسی

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان اعلام کرد: در کشور متولی خاصی برای مسئله حجاب نداریم و این یک ضعف است، از همین رو نزدیک به یک سال است که پیگیر تشکیل وزارتی تحت عنوان "وزارت خانواده" هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسن مظاهری صبح امروز در جلسه کرسی آزاداندیشی با موضوع «عفاف و حجاب و نقش طلاب در ترویج آن» که در مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان برگزار شد، با اشاره به این که پس از انقلاب اسلامی یکی از اولین دستوراتی که حضرت امام(ره) به شورای انقلاب ابلاغ فرمودند تشکیل مجموعه ای تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر در کشور بود اظهار داشت: بر اساس این دستور وظیفه این مجموعه نظارت بر دستگاه ها، دولت و حتی رهبری بود، اما در دولت موقت این مسئله محقق نشد و قبول نکردند.

وی افزود: در دولت های بعد نیز مجموعه ای به نام ستاد امر به معروف و نهی از منکر شکل نگرفت تا در زمان رهبر معظم انقلاب که توصیه ها و سفارشاتی در این باره کردند و این مجموعه تشکیل و فعالیت هایی در این خصوص آغاز شد.

دبیر ستاد امر به معروف استان اصفهان به تصویب قانون حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ اشاره کرد و ادامه داد: مسئله حجاب برای ستاد به عنوان یک موضوع خاص مطرح است، چرا که در کشور متولی خاصی برای مسئله حجاب نداریم و این یک ضعف است، از همین رو نزدیک به یک سال است که پیگیر تشکیل وزارتی تحت عنوان "وزارت خانواده" هستیم.

وی اضافه کرد: وزارت خانواده در شرایط امروز یک ضرورت است و یکی از موضوعاتی که به وزارت خانواده واگذار می شود مسئله حجاب، حیا و عفت عمومی است.

حجت الاسلام مظاهری با بیان مواد ۶۳۸ و ۶۳۹ مجازات اسلامی در مورد تبعات قانونی عدم رعایت حجاب و عفت عمومی، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را حق عموم مردم عنوان کرد و افزود: اجرای این وظیفه نیاز به حکم ندارد و قانون در این باره به صراحت می گوید که می توان حتی به مسئول تذکر دارد و شرع مقدس نیز این اجازه را داده است ، فضای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسبابی دارد که همه می توانند آن را انجام دهند.

وی بی تفاوتی مردم نسبت به ناهنجاری های اجتماعی به ویژه پیرامون مسئله حجاب و عفاف را خطرناک دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب درباره تاثیر تذکر می فرمایند: "امر به معروف و نهی از منکر اثر دارد و حتما تذکر دهید، وظیفه ما گفتن و رد شدن است"، لذا دغدغه ما این است که مردم نسبت به این مسئله بی تفاوت نشوند و مطالبه گر، پرسش گر، دعوت کننده و نهی کننده باشند و این اصل مسئله است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان خاطر نشان کرد: جامعه ای که در مسئله امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کند مستوجب عقوبت الهی می شود و جامعه بی تفاوت به تعبیر پیامبر اکرم(ص) عقوبت الهی را در پی دارد، بنابراین اگر جامعه بی تفاوت نباشد رحمت الهی بر آن جامعه جاری می شود.

وی با تاکید بر این که واکنش بانوان جامعه در حوادث چند ماه اخیر را می توان در سه دسته خلاصه نمود تصریح کرد: دسته اول افرادی هستند که به دعوت دشمن پشت پا زدند و فتنه دشمن را نپذیرفتند و کشف حجاب نکردند، دسته دوم نیز افرادی بودند که غافلانه و تحت تاثیر فضای مجازی در زمین دشمن قرار گرفتند و یا از روی لجبازی به دلیل مسائل اقتصادی و مشکلات کشف حجاب کردند که قصد این دسته مقابله با جمهوری اسلامی نمی باشد.

وی افزود: دسته سوم نیز افرادی هستند که مغرضانه و معاندانه کشف حجاب می کنند و می خواهند با جمهوری اسلامی بجنگند، که از این دسته نباید گذشت و باید با آنها برخورد قضایی کرد.

دبیر ستاد امر به معروف استان اصفهان مطالبه گری را وظیفه اصلی و قانونی ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و گفت: در مجموعه ستاد همه موضوعاتی که در حوزه قانون باشد دنبال می گردد، به این معنا که اگر جایی قانون روی زمین بماند درباره آن مطالبه گری می کنیم و یکی از افتخاراتی که مجموعه ستاد داشته این بوده که اجازه نداده است مسئله مقدس امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بی هویت شود و همواره افرادی بوده اند که در صحنه مومنانه، محترمانه و ایثارگرانه حضور داشته اند.

وی عنوان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان جزء ۵ ستاد برتر در کشور می باشد و در ایام نوروز جمعیتی نزدیک به هزار نفر در استان، اقدام به تذکر لسانی در قالب این ستاد کردند.

حجت الاسلام مظاهری به کم کاری و ترک فعل برخی از دستگاه ها در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر نماینده مردم است و جایگاه حاکمیتی ندارد و صرفا مطالبه گر می باشد و دستگاه پاسخگو نبوده و پاسخگوی نتیجه یا عدم نتیجه مطالبه گری نیست.

وی نظارت ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر اصناف متخلف در حوزه عفاف و حجاب و تولید پوشاک ناهنجار و بر خلاف عرف جامعه را یکی از اقدامات ستاد عنوان کرد و افزود: به طور نامحسوس بر اصناف و واحدهای تولیدی متخلف مراقبت صورت می گیرد و تولیدکنندگان البسه ناهنجار شناسایی و با مسئولین صنف آنها مکاتبه شده در صورت عدم نتیجه، با اماکن و دادستان مکاتبه می شود.

دبیر ستاد امر به معروف استان اصفهان به مشکلات و موانع ستاد نیز اشاره کرد و گفت: در بحث بودجه، ستاد مجموعه ای است که بودجه مصوب رسمی ندارد، بنابراین ذیل برخی از دستگاه ها مانند سازمان تبلیغات یا صدا و سیما و یکی از مجموعه ها این بودجه را به ستاد می دهند.

وی یادآور شد: در شش ماه اخیر در بحث آموزش بیش از ۳۰ هزار نفر را آموزش داده ایم و علاوه بر آن از سازمان تبلیغات نیز خواسته شده دوره های تخصصی مهارتی برگزار نماید.

حجت‌الاسلام مظاهری تأکید کرد: در مورد مسئله حجاب و عفاف سوالات اساسی این است که چه کسی فرمانده این میدان است ؟ چه کسی دیده بانی می کند و این اتاق هماهنگی در کجا قرار دارد؟ این در حالی است که در مورد مسئله حجاب و عفاف برای ۳۲ دستگاه وظیفه تعریف شده است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر از این دستگاه ها مطالبه گر است.

جمعی از طلاب و روحانیون هم پشت تریبون رفته و به بیان سؤالات و ابهامات خود در زمینه چرایی، چگونگی، روش های موثر، جایگاه قانونی مرتبط با وظیفه امر به معروف و نهی از منکر متناسب با موضوع حجاب و عفاف پرداختند.

انتهای پیام

حجاب در کشور متولی خاصی ندارد / پیگیر تشکیل وزارتخانه خانواده ایم

حجاب در کشور متولی خاصی ندارد / پیگیر تشکیل وزارتخانه خانواده ایم

حجاب در کشور متولی خاصی ندارد / پیگیر تشکیل وزارتخانه خانواده ایم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha