دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اراک

حوزه/ بانوی طلبه اراکی از پایان نامه خود با عنوان "بررسی حکم فقهی جایگزینی اهدای عضو در حد قتل" دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، خانم فاطمه نعیمی طلبه رشته فقه و اصول موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة النبی (س) امروز از پایان نامه خود با عنوان «بررسی حکم فقهی جایگزینی اهدای عضو در حد قتل» دفاع کرد.

نعیمی در توضیح پایان نامه خود اظهار داشت: از جمله مسائل مهم، مبتلا به و تا حدودی فراگیر که در پرتو فقه نوین باید به آن پاسخ داده شود، مسأله جواز یا عدم جواز اهدای اعضا بدن محکومین به قصاص و نیز افراد متوفی و نیز دچار مرگ مغزی است.

وی ادامه داد: یافته‌ها حاکی از آن است که فقها در رابطه با اهدای عضو محکومین به اعدام دو دسته هستند، به گونه‌ای که گروهی با مبانی فقهی نظیر نجاست اعضای قطع شده، حرمت مثله کردن و حرمت اضرار به نفس، این کار را جایز نمی‌دانند و در مقابل گروهی دیگر از فقها با تمسک به برخی از ادله نظیرآیات و قاعده سلطنت، به جواز چنین عملی قائل شده‌اند.

نعیمی خاطرنشان کرد: با بررسی ادله و دیدگاه‌های طرفین به این نتیجه می‌رسیم که قول به ترجیح و جواز اهدای عضو محکومین به اعدام داده شده است.

وی اظهار کرد: در خاتمه ادیان آسمانی، اسلام به عنوان آخرین دین الهی تا به روز قیامت مسئولیت هدایت انسان‌ها را به عهده گرفته است.

نعیمی تصریح کرد: باید به مسائل روز جامعه بشری و رابطه آن با تکنولوژی که به وجود آمده، در ساختار نظام فرهنگی، هنری، بهداشتی و مسائل جدید الظهور توجه کرد و اینکه در قرن معاصر، عضو درمانی و یا به عبارت دیگر پیوند اعضا به جایگاه مهمی رسیده است، که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان بوده و بر این امر، جدایی که از جانب شارع مقدس نیز بر آن تأکید فراوان شده به شیوه‌های گوناگون مادی و معنوی و در قالب انفاق و ایثار و گذشت تحقق می‌پذیرد.

این دفاعیه با راهنمایی حجت الاسلام احمد زاده و داوری حجت الاسلام حسنی انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha