جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مسئولان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد با آیت‌الله اعرافی

آیت‌الله اعرافی در جمع مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که از برخی رفتارها مثل عمامه پرانی غصه به دل راه نمی دهیم، گفت: در جانفشانی هم عمامه ما کفن ماست، بنابراین هر چند ضعف هایی وجود دارد اما به دنبال رفع این ضعف ها هستیم چرا که نهاد روحانیت باید در همه جا پرچمدار فکر و فرهنگ باشد و نقش آفرینی کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در جمع مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار برگزار شد به برخی معضلات و مشکلات استان ها اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی سردمدار مسائل اقتصادی شود؛ اگر سرمایه‌گذار بومی و غیربومی نیاید اقتصاد قوی شکل نمی گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: تا سرمایه گذاری و درآمدزایی خوب در استان توسط خود مردم نباشد هر چند دولت کار کند و بودجه بگذارد باز هم تحولی صورت نمی گیرد.

وی بیان کرد: در کشور اسناد مهمی مثل برنامه‌های میان مدت و بلند مدت و طرح های فراوانی وجود دارد که در استان ها هم برش های استانی آن وجود دارد اما در خود استان باید از عزم درون زای قوی وجود داشته باشد تا بتوان به توسعه دست یافت.

مدیر حوزه های علمیه کشور گریزی هم به توانمندی ها و ظرفیت های نظام در ابعاد بین‌المللی زد و گفت: ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در جهان بسیار زیاد است؛ از سال ۶۱ ارتباط زیادی با عالم خارج داشته و چندین سال مسئولیت مستقیم در این زمینه داشته‌ام و به کشورهای مختلف رفته و با هیئت های بین المللی زیادی در ارتباط هستم؛ ظرفیتی که انقلاب ما در دنیا دارد در ذهن هیچ کدام از ما خطور نمی کند. مثلاً همین محور مقاومت که اکنون در جهان غوغایی به وجود آورده تنها نقطه‌ای از ظرفیت های بی پایان انقلاب است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه غصه می‌خورم وقتی می‌بینم که چقدر انقلاب ما در دنیا خریدار دارد و آن گونه که باید و شاید ما در صحنه نبوده‌ایم گفت: ملت هم باید بداند چه امواجی در عالم وجود دارد که در خدمت انقلاب خواهد بود.

وی در ادامه به جنگ ترکیبی دشمن اشاره کرد و گفت: جنگ ترکیبی نشان از خبری دارد که دشمنان و مستکبران از توانایی های ما دارند و این چنین علیه انقلاب سرمایه گذاری می کنند، انقلاب در جهان ظرفیت بزرگی دارد لذا همه ما باید در درون جبهه مستحکمی داشته باشیم تا این امواج خاموش نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خطاب به مسئولان حاضر در نشست با بیان اینکه همگی دو رسالت مهم داریم که نخستین آن رسالت کار و خدمت به مردم است، یادآور شد: دوم این که پایگاه ما پایگاه جهانی است و اگر خللی پیدا کند بر همه چیز و همه جا تاثیر می گذارد؛ ما در حوزه و دولت باید علاوه بر اینکه در خدمت خودمان باشیم به فکر ارتقاء و جهانی کردن انقلاب هم باشیم و بدانیم که همه کارهای ما روی کارهای جهان اثر گذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه به کشورهای متعددی رفته ام و از شهر تا روستا با آنها نشسته‌ایم و صحبت کرده‌ایم گفت: هر جا که رفتیم دیدیم که به ما چگونه نگاه می کنند؛ هر چند رقیبانی داریم که هزینه‌های زیادی می کنند اما با دست خالی تأثیر بیشتری نسبت به آنها داریم آنچنان که برای مثال در برخی کشورهای آفریقایی مثل نیجریه کارهای بزرگی شده هر چند خرج نکرده ایم اما فکر و ایده پردازی کرده ایم.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: برای مثال در نیجریه شیخ زکزاکی ابتدا جوانی بود که بعدها چندین فرزند او را به شهادت رساندند و اکنون سنی از او گذشته و میلیون‌ها نفر را به اسلام سوق داده است؛ هرچند خرج نمی‌کنیم اما در برابر رقبای خود آنقدر قدرتمند هستیم که چنین خروجی‌هایی داشته باشیم لذا آنها همیشه به دنبال زدن ما هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه هر آنچه را که فکر می‌کنید ضد انقلاب و معاندین بسیج کرده‌اند تا بر این انقلاب چیره شوند، گفت: موج انقلاب رو به پیشرفت است؛ اگر در اروپا چهار نفر ضد انقلاب جایی جمع می شوند و حرف می زنند و علیه ما شعار می‌دهند در کنار آن مسلمان پاکستانی و هندی و افغانستانی و انقلابی های خودمان علیه آنها می ایستند این اندیشه‌ای است که امام راحل تولید کرده و این اندیشه در جهان رو به پیشرفت است.

وی تصریح کرد: هر جایی که اقدام و عمل می کنیم باید توجه داشت که کار ما پژواکی در عرصه جهانی و بین المللی دارد و نباید از این موضوع غفلت کرد هر کسی چه در آموزش و پرورش چه در دانشگاه و چه در رسانه باید بداند که نیازمند مجاهدت و تلاش هستیم.

آیت الله اعرافی در ادامه به برنامه های خود در حوزه علمیه در طول پنج شش سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این چند سال بر اساس یک طرح کلان ولی آرام اقدام جامعی را انجام داده ایم که هزار عنوان شاخص دارد؛ سند کاری ما برنامه ۵ ساله بوده و صدها طرح تحولی بزرگ داریم مثلاً طرح آمایش حوزوی؛ حوزه در افق ده تا ۲۰ ساله برای دانشگاه و مدارس و سایر دستگاه‌ها افرادی را تربیت کند که طرح ارتباط با نهادها نام می‌گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: حدود ۵۰ توافق نامه با آموزش و پرورش داریم یکی از آنها طرح امین است بقیه به تدریج در حال عملیاتی شدن بوده و برای سایر دستگاه ها برای مثال برای نیروی مسلح هم برنامه‌هایی داریم.

آیت‌الله اعرافی افزود: همانگونه که گفته شد ۱۰۰ طرح تحولی داریم که ۷۰ تا ۸۰ طرح شروع شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور درباره رسالت حوزه با بیان اینکه همواره تأکید می‌کنیم حوزه نهادی است که هم باید مطالبه گر هم پاسخگو، گفت: ما هم باید در برابر مشکلات جامعه پاسخگو باشیم، چرا که نقش داریم در جاهایی هم اشکالی داشته‌ایم از طرف دیگر باید به عنوان یک نهاد دیرپا مطالبه گر هم باشیم، زیرا ما یک سال و دو سال پا به عرصه نگذاشته‌ایم بلکه ۱۴۰۰ سال سابقه داریم.

وی با بیان اینکه با همه این سوابق و با همه مجاهدت هایی که انجام شده از برخی رفتارها مثل عمامه پرانی غصه به دل راه نمی دهیم، گفت: پرچمدار راه هستیم؛ در این راه کسی که وارد حوزه می‌شود به فکر آب و نان هم نیست و اگر غیر از این باشد بی خود آمده است؛ در جانفشانی هم عمامه ما کفن ماست، بنابراین هر چند ضعف هایی وجود دارد اما به دنبال رفع این ضعف ها هستیم چرا که نهاد روحانیت باید در همه جا پرچمدار فکر و فرهنگ باشد و نقش آفرینی کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور به بیش از ۵۰ سفر استانی که داشته اشاره کرد و گفت: مطالباتی وجود داشته، مصوباتی هم داشته ایم و امیدواریم در این سفر هم بعد از برگزاری جلسات مصوبات را پیگیری کنیم و مصوبات جدید هم تنظیم می‌شود.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه حتماً چند نهاد حوزوی باید به صورت واحد، کارهایی انجام دهند به حوزه خواهران، سازمان تبلیغات و مرکز خدمات و حوزه برادران اشاره کرد و گفت: این ها باید یک وجود باشند؛ در قم جلسات مشترکی برگزار می شود تقاضا این است که نشست های هماهنگی در استانها برگزار کنند و هم افزایی داشته باشد چرا که ما همه یکی هستیم.

وی با بیان اینکه در خصوص استانها دو چیز مهم وجود دارد، گفت: یکی تمرکززدایی از قم که هر استانی روی پای خودش بایستد و دوم اینکه حوزه در استانها ارتقا پیدا کند یکی از محورهای ارتقا هم ایجاد رشته‌های تخصصی است که باید پیگیری شوند.

آیت الله اعرافی در ادامه به طرح امین اشاره کرد و گفت: این یکی از ۳۰ برنامه مشترک ما با آموزش و پرورش است؛ روی آن بحث‌های زیادی شده همه جوانب مد نظر قرار گرفته و برای آن برنامه هایی داریم؛ مجتمع بزرگی در قم را اندازی شده ۳۰ تا ۴۰ رشته برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در طرح امین تحول بزرگی رقم خورده تا مشکلات آن رفع شود؛ تلاش شده تا یک موج جدید ایجاد شود امکانات بیشتری فراهم کرده‌ایم تا طرح توسعه پیدا کند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: من هر روز دغدغه طرح امین را دارم و به آنچه که اکنون وجود دارد راضی نیستم چه به لحاظ سطح علمی و مهارتی و دانشی و چه به لحاظ محتوا؛ امسال پیش بینی هایی شده تقاضا می شود که روی آن حساس باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور خطاب به مبلغان طرح امین گفت: باید در مدارس متواضعانه و عالمانه رفتار شود؛ اگر روحانی اخلاق و تواضع نداشته باشد همان بهتر که نباشد. باید هفتگی هم برای طرح امین جلسه در استان برگزار شود؛ امسال اعتباراتی برای آن گذاشته ایم. باید از درون طرح امین یک جبهه فرهنگی در مدارس ایجاد شود تا بچه ها متحول شوند.

پایان پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha