یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه برای کنترل تورم و مشکلات اقتصادی صرف داشتن برنامه کافی نیست، گفت: جامعه و بازار باید رفع مشکلات اقتصادی را حس کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار داشت: اسلام به شدت با فقر مخالف است و بارها شکاف طبقاتی و اجتماعی را نفی کرده است.

وی با بیان اینکه اسلام یکی از عوامل فقر را کسالت و عدم تدبیر می‌داند، گفت: کسالت، عاجز بودن، عدم مدیریتی و تنبلی، نتیجه‌اش فقر در جامعه خواهد بود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه زمانی ظرفیت‌های اقتصادی وجود دارد اما تدبیر نیست، اسلام آن را مذموم می‌داند، یادآور شد: در روایات آمده، جامعه‌ای که دارای ظرفیت است و آب و خاک دارد اما فقیر می‌باشد، آنجا از رحمت خداوند دور است.

وی با بیان اینکه در روایتی دیگر آمده، فردی که دوست ندارد از راه حلال ثروت جمع کند، چنین انسانی خیر در او وجود ندارد، اظهار کرد: راه کار اسلام برای برطرف کردن فقرهایی که نشأت گرفته از کسالت و عجز است، عمل به تجارت است، چرا که این تجارت است که باعث می‌شود آبروی انسان حفظ شود و فرد نیازمند دیگران نباشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تأکید بر اینکه خداوند، انسان صنعت‌گر را دوست دارد، خاطرنشان کرد: امروز مهارت آموزی یک ضرورت جدی در جامعه است.

وی افزود: خیلی از جوانان تحصیل کرده علیرغم کسب مدارج بالا، اما مهارت تولید ثروت در بازار آزاد را ندارند و تنها به دنبال کار اداری هستند و این نقصی در نظام آموزشی است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه روش‌های نوین تولید ثروت به جوانان آموزش داده شود، گفت: امروز باید در دنیای تکنولوژی از هوش مالی جوانان بهره برد و مهارت‌های لازم در این عرصه را به جوان آموزش داد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت نیز حمایت از جوانان است، یادآور شد: حضرت امیر(ع) فرمودند، اگر یک غیر مسلمان باعث آبادانی جامعه اسلامی شود برای من محبوب تر از آن است که او از جامعه اسلامی مهاجرت کند و این یعنی اگر سرمایه گذاری به دنبال رونق تولید در جامعه بود، حتی اگر غیر مسلمان هم باشد، باید از او حمایت کرد، البته سرمایه گذار نیز باید در چارچوب‌های مشخص جامعه اسلامی به فعالیت بپردازد.

امام جمعه همدان، با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات نیازمند قانون‌گذاری و نظارت به صورت جدی هستیم، اظهار کرد: این وظیفه هر سه قوه است که با تمام توان وارد میدان شوند و به دنبال رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم باشند.

وی از وظایف دولت رفع فقر را دانست و گفت: مردمی سازی اقتصاد راه کاری است که دولت باید برای تحقق آن تلاش کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، در ادامه با تأکید اهمیت توجه به مسأله جمعیت در کشور و به‌خصوص در استان همدان، خاطرنشان کرد: از فعالیت‌ها و فعالانی که در عرصه جمعیت تلاش می‌کنند، باید حمایت شود و بدانیم اگر اقدام جدی انجام نشود، در آینده با بحران جمعیت روبرو خواهیم شود، خصوصا استان همدان که یکی از استان‌های آخر در بحث رشد جمعیت و جز استان‌های پیر است.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه نسبت به دولت در بحث کنترل تورم نقد داریم، یادآور شد: دولت با گذشت دو سال از عمر خود امروز نیاز به بازبینی در تیم اقتصادی خود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با تأکید بر اینکه برای کنترل تورم و مشکلات اقتصادی صرف داشتن برنامه کافی نیست، اظهار کرد: جامعه و بازار باید رفع مشکلات اقتصادی را حس کند.

وی تصریح کرد: البته باید انصاف را هم در این بین رعایت کرد، چرا که دولت در بسیاری از زمینه‌ها در این مدت پر کار بوده و اقداماتی خوبی را انجام داده اما در بحث معیشت انتقاد جدی به آنها داریم چرا که مردم دچار مشکل شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، ادامه داد: محرومیت زدایی از مناطق مختلف کشور، طرح‌های آبرسانی به استان‌های گوناگون، انجام اقدامات زیر ساختی مناسب، کمک به فعالیت مجدد برخی از تولیدی‌ها و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر کشورها از جمله اقدامات دولت در این مدت می‌باشد که قابل تقدیر است.

وی همچنین با اشاره به عبور نیروی دریایی جموری اسلامی از اقیانوس‌های بین‌المللی، خاطرنشان کرد: این اقدام نشانه یکی از مولفه‌های قدرت نظامی جمهوری اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha