سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
قاسمی، دبیر ستاد فناوری‌های هوشمند حوزه

حوزه/ دبیر ستاد فناوری‌های هوشمند حوزه گفت: خلأ امروز ایران در حوزه هوش مصنوعی در دو حوزه شناخت پدیده و عقب‌ماندگی در توسعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد رضا قاسمی،دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه، طی سخنانی در مدرسه فصلی «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» که توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه امروزه نگاه‌ها به موضوع هوش مصنوعی کاملاً ابزارگرایانه است، اظهار داشت: دسته‌ای از کارشناسان نسبت به هوش مصنوعی نگاه تهدیدآمیز و نگران‌کننده دارند و دسته‌ای دیگر نیز به این فناوری، خوش‌بین هستند. ما در این جلسه ابتدا به چیستی هوش مصنوعی خواهیم پرداخت چراکه اگر به‌صورت پایه‌ای به شناخت یک پدیده نپردازیم، نمی‌توانیم انتظار موفقیت در این عرصه را داشته‌باشیم.

وی با تأکید بر اینکه پردازشگرها و زیرساخت‌های پردازشی، الگوهای برنامه‌نویسی و داده‌ها و کلان داده‌ها، سه عنصر کلیدی هوش مصنوعی هستند، تصریح کرد: تحولات شگرف در این سه عنصر باعث شده‌ است که ما امروز وارد عصر جدیدی به نام عصر هوش مصنوعی شویم. نسل جدید پردازشگرها باعث شده تا عمل‌های پردازشی که در گذشته طی چند روز انجام می‌گرفت امروزه طی چند دقیقه صورت پذیرد در نتیجه زیرساخت‌های پردازشی از اهمیت بالایی برخوردار است و رهبر انقلاب نیز همواره بر مسئله زیرساخت‌ها تأکید داشته‌اند. زبان‌های برنامه‌نویسی نیز از دیگر عناصر اصلی هوش مصنوعی است که امروزه بسیار پیشرفت کرده‌اند. اما در خصوص عنصر سوم نیز بایست اذعان کرد که داده‌ها، اساس و جوهره هوش مصنوعی تشکیل می‌دهند. داده‌ها با طبقه‌بندی و درصدبندی، ارزشمند می‌شوند و سپس می‌توان به سراغ داده‌پردازی رفت.

قاسمی ادامه داد: امروزه هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه پزشکی، اقتصادی، علوم انسانی و ... کمک فراوانی کند به‌عنوان نمونه می‌تواند در حوزه اقتصادی از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند. تقاطع بین اطلاعات و پژوهش‌ها ازجمله مسائل مهم در حوزه علوم انسانی است که هوش مصنوعی می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند. با این تفاسیر می‌توان گفت که هوش مصنوعی زیست جدیدی را به وجود خواهد آورد و ما با پدیده‌ای تحولی مواجه هستیم.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه به بیان اهمیت هوش مصنوعی در سایر کشورها پرداخت و گفت: امروز کشور امارات وزارتخانه هوش مصنوعی تأسیس کرده و سنگاپور بر روی نخبگان حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری فراوانی کرده است. با توجه به مسائل اقتصادی در کشور ما، امروزه نخبگان این حوزه احتیاجی به مهاجرت ندارند و می‌توانند به‌صورت فریلنسری با کشورهای خارجی همکاری و دستمزد خود را به‌صورت دلاری دریافت کنند که لازم است در این زمینه فکر جدی صورت گرفته و از این ظرفیت استفاده کرد اما درنهایت به نظر می‌رسد بسیاری از مشاغل کنونی در آینده از بین رفته و یا ارتباط تنگاتنگی با هوش مصنوعی پیدا کنند.

قاسمی تهدیدها و فرصت‌های عرصه هوش مصنوعی را برشمرد و اظهار داشت: از بین رفتن مشاغل و بیکاری جوانان ازجمله تهدیدات عصر هوش مصنوعی می‌تواند باشد و از طرفی ما می‌توانیم با استفاده از هوش مصنوعی، محتوای اثرگذار و هدفمند برای جوانان تولید کنیم و همان‌گونه که دشمن از این امکانات برای اثرگذاری بر جوانان و نسل جدید استفاده کرده است ما نیز باید از آن در جهت اهداف انقلاب اسلامی بهره برده و مزیتی خلق کنیم. ما در حوزه مطالعات هوش مصنوعی، چهاردهمین کشور دنیا هستیم و اگر در این زمینه پیشرفت لازم را نداشته باشیم، در آینده مستعمره فکری خواهیم شد چراکه هوش مصنوعی جزو مفاهیم راهبردی است. ما باید در عرصه هوش مصنوعی، مبانی خودمان را با استفاده از دانش به‌روز این عرصه، تولید نماییم.

وی خلأ امروز ایران در حوزه هوش مصنوعی را در دو حوزه شناخت پدیده و عقب‌ماندگی در توسعه دانست و تصریح کرد: امروز رژیم صهیونیستی در حوزه مطالعات هوش مصنوعی جایگاه قابل‌توجهی را ندارد اما در حوزه کاربردی‌سازی هوش مصنوعی جزء اولین کشورهاست.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه ادامه داد: اقدامات ما در حوزه هوش مصنوعی نبایستی سلبی باشد چراکه منجر به از دست رفتن بخش عمده‌ای از جامعه می‌شود. ما در عرصه فنی حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا داریم و چنانچه در این عرصه پیشرفت کنیم می‌توانیم زمام کار را در اختیار بگیریم. ما بایست به تعبیر عصر هوش مصنوعی دقت کنیم چراکه این عصر نیازمند حکمرانی و آینده‌پژوهی است و ما باید در این حوزه به دنبال خلق ظرفیت‌های جدید باشیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha