پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی

حوزه/رئیس پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی گفت: یکی از چالش‌های گسترش هوش مصنوعی، محدود کردن توانایی‌های انسان است چرا که اصولا توسعه براساس نیازهای انسان رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی طی سخنانی در مدرسه فصلی «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» که توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه سالهاست که رویای ساختن یک ماشین هوشمند همراه انسان است، اظهار داشت: خیلی‌ها معتقدند که این موضوع حتی به دوران باستان برمی‌گردد اما همواره در کنار این رویا، بیم تسلط هوش مصنوعی بر انسان وجود داشته است و به عبارتی دیگر شاید زمانی فرا برسد که انسان‌ها خدمت‌گذار هوش مصنوعی شوند.

وی چهار سناریو در خصوص آینده هوش مصنوعی را برشمرد و تصریح کرد: سناریوی نخست، نگاه ابزارگرایانه به این حوزه است که می‌تواند همچون خودرو و هواپیما زندگی بشر را ارتقا دهد. سناریوی دوم این است که هوش مصنوعی به هوش مصنوعی قوی تبدیل شده و به سطح هوش انسانی برسد و سپس متوقف گردد. در سناریوی سوم، هوش مصنوعی از انسان پیشی می‌گیرد و انسان را همچون حیوان خانگی می‌داند که قطعا در چنین حالتی تحول تمدنی رخ داده است. سناریوی چهارم هم هوش مصنوعی را فاقد توانایی لازم برای ایجاد تحول تمدنی می‌داند.

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: کسانی که ذهن انسان را با رویکرد محاسباتی مورد بررسی قرار می‌دهند، قاعدتا بر این گزاره اعتقاد دارند که ممکن است هوش مصنوعی از هوش انسانی فراتر برود و عده‌ای حتی قائل به این هستند که ماشین‌ها واجد هوش انسانی شده‌اند اما به هر ترتیب ما در آینده با یک تحول نوین روبرو خواهیم بود که منجر به از بین رفتن بسیاری از مشاغل خواهد شد؛ به عنوان نمونه شرکت تسلا در حال انجام سرمایه‌گذاری در شبکه حمل و نقل است تا این حوزه بدون حضور انسان فعالیت‌های خود را انجام دهد. در سایر مشاغل همچون پاکبانی، آتش نشانی، تولید موسیقی و فیلم و ... نیز هوش مصنوعی نقش اصلی را ایفا کرده و انسان از مشاغل حذف خواهد شد.

مطلبی افزود: امروزه شغل برای انسان به معنای زندگی است و در صورت نابود شدن مشاغل، انسان با بحران معنا رو به رو خواهد شد. یکی دیگر از چالش‌های گسترش هوش مصنوعی، محدود کردن توانایی‌های انسان است؛ چرا که اصولا توسعه براساس نیازهای انسان رخ می‌دهد و در صورتی که هوش مصنوعی تمامی نیازهای انسان را برطرف کند، دیگر تلاشی توسط انسان برای رفع نیازها انجام نخواهد شد و به تبع آن توسعه‌ای صورت نخواهد گرفت. تضعیف روابط انسانی از جمله دیگر چالش‌های پیشرفت هوش مصنوعی خواهد بود و اکنون در برخی نقاط دنیا مشاهده می‌کنیم که عده‌ای وارد رابطه عاشقانه با هوش مصنوعی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سوءقصد به جان سایر انسان‌ها نیز از جمله چالش‌های پیش رو در عصر هوش مصنوعی خواهد بود؛ به عنوان نمونه اکنون پهپادهای بسیار کوچکی طراحی شده‌اند که با استفاده از فناوری تشخیص چهره، فرد مورد نظر را به قتل می‌رسانند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha