پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین انبیایی، استاد حوزه و دانشگاه

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: در آینده گروه‌های تصمیم‌گیرنده باید ترکیبی از هوش مصنوعی و انسانی باشند، چرا که در بعضی از حوزه‌ها هوش مصنوعی و در بعضی دیگر هوش انسانی دقیق‌تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین انبیایی، استاد حوزه و دانشگاه طی سخنانی در مدرسه فصلی «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» که توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، در خصوص برتری هوش مصنوعی نسبت به هوش انسانی اظهار داشت: اولین پیش‌بینی در مورد برتری هوش مصنوعی قبل از قرن ۱۸ به وجود آمد. آقای رنه دکارت تصوری داشت مبنی بر اینکه روزی ربات‌ها از انسان‌ها برتری خواهند جست به این صورت که اگر ربات‌ها بتوانند برای خود تصمیم بگیرند برتر خواهند شد، اما همان‌طور که می‌دانید رشته رباتیک و هوش مصنوعی کاملاً از هم متفاوت هستند. با این‌ وجود ما احتیاج به بحث در خصوص این موضوع داریم.

وی گفت: در آینده گروه‌های تصمیم‌گیرنده باید ترکیبی از هوش مصنوعی و انسانی باشند چرا که در بعضی از حوزه‌ها هوش مصنوعی و در بعضی دیگر هوش انسانی دقیق‌تر است. به‌عنوان نمونه در حوزه قضاوت، خروجی هوش مصنوعی کاملاً با هوش انسانی منطبق بوده است هرچند هنوز نمی‌توان به هوش مصنوعی در این حوزه اعتماد کامل داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انبیایی نبود ادبیات مشترک میان دانشمندان فنی و دانشمندان علوم انسانی را از مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: یک رکن مهم در هوش مصنوعی این است که می‌تواند تصمیم‌گیری کند و مبتنی بر نفس و اراده نیست اما فعالان حوزه علوم انسانی معتقدند هوش مصنوعی نفس ندارد که اراده داشته باشد و تصمیم‌گیری کند درنتیجه ما احتیاج به تعریف واحدی از هوش داریم که شامل هوش انسانی و هوش ماشینی شود. اروپایی‌ها در خصوص تعریف هوش، به سامانه‌هایی اشاره می‌کنند که با تحلیل محیط پیرامونی رفتار هوشمندانه‌ای را از خود به نمایش گذاشته و برای رسیدن به یک هدف خاص به‌صورت تقریباً مستقل عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انبیایی هوش مصنوعی را به دو قسم هوش مصنوعی ضعیف و قوی تقسیم کرد و اظهار داشت: عمده فعالیت‌های علمی و عملی کنونی در حوزه هوش مصنوعی، معطوف به «هوش مصنوعی ضعیف» است و آن‌چنان به ابعاد گسترده و مهم «هوش مصنوعی قوی» پرداخته نشده که این موضوع، یک ضعف بزرگ است. ما وارد دوران هوش مصنوعی ضعیف شده‌ایم و به سمت هوش مصنوعی قوی حرکت می‌کنیم. ۲۰الی ۳۰ کارکرد شناختی برای انسان می‌شناسیم که هوش مصنوعی ضعیف فقط روی یکی از این کارکردها تمرکز می‌کند، همچون ماشین‌های خودران و یا چت‌بات‌ها، اما هوش مصنوعی قوی در واقع ماشین هوشمندی است که می‌خواهد تمام رفتارها و فرآیندهای انسانی را تقلید کند که این هوش مصنوعی دو نوع دارد؛ نوع اول کاملاً مانند انسان فکر و تصمیم‌گیری می‌کند، اما چیزی به اسم احساس، وجدان، روح و آگاهی ندارد و نوع دو دارای شعور، آگاهی و وجدان است که البته در حد ایده باقی مانده و هیچ آینده روشنی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه به بیان تفاوت‌های هوش انسانی و هوش مصنوعی پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌ها این است که انسان آگاهی دارد، اما هوش مصنوعی فاقد آگاهی است چراکه فاقد لوازم برخورداری از آگاهی همچون احساسات و ادراک است. هوش مصنوعی فاقد خلاقیت است و تفکر مفهومی ندارد بدین معنا که اگر مسئله‌ی جدیدی که در حوزه جدیدی به وجود آمده و پیش‌ازاین، مثل آن حل‌نشده را نخواهد توانست حل کند. همچنین هوش مصنوعی فاقد ویژگی الهام است که این ویژگی در انسان وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انبیایی در پایان به نقاط قوت هوش مصنوعی اشاره کرد و اظهار داشت: هوش مصنوعی سرعت و دقت بسیار بالایی دارد، چرا که می‌تواند داده‌ها را به‌سرعت تجزیه‌ و تحلیل کند و همچنین به بانک اطلاعاتی کاملی دسترسی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های هوش مصنوعی این است که فاقد احساسات می‌باشد و تحت تأثیر عوامل نفسانی نیست درنتیجه می‌تواند تصمیمات صحیح‌تری بگیرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha