پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بهروز مینایی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی

حوزه/ مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی ظرفیت‌های زیادی برای اداره جامعه ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، بهروز مینایی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی طی سخنانی در مدرسه فصلی «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» که توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، به بیان ماهیت هوش مصنوعی پرداخت و گفت: هوش مصنوعی بدین معناست که هر جا نیازمند تصمیم‌گیری در خصوص موضوعی می‌باشد، هوش مصنوعی در فرآیند تصمیم‌گیری وارد شده و آن را انجام می‌دهد. هوش مصنوعی همچون توابع ریاضی، یکسری عملیات را انجام می‌دهد و دارای محدودیت‌هایی است اما نکته قابل‌توجه، توانایی پردازش بسیار بالای آن است.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی یک دانش و تکنولوژی جهت‌دار است که درآمدی بیش از درآمدهای نفتی را به خود اختصاص داده است. هر تکنولوژی و دانشی می‌تواند در جهت الهی و یا شیطانی به کار گرفته شود و ما باید از هوش مصنوعی در جهت مثبت آن استفاده کنیم به‌عنوان نمونه با استفاده از این دانش می‌توانیم در حوزه تقنینی و نیز شفاف‌سازی قوانین استفاده کنیم. هوش مصنوعی در صحت قوانین، جامعیت قوانین و سازگاری یک قانون با سایر قوانین و بطور کلی سیستم اداره کشور می تواند، موثر باشد. رهبر انقلاب آرزو دارند تا قانون جامع کشور استخراج شود و این هدف با به دست آوردن آنتولوژی قوانین کشور با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند محقق شود. در حوزه قضاوت، سلامت، کشاورزی و شبکه های اجتماعی نیز می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت.

مینایی با تأکید بر اینکه می‌توان به هوش مصنوعی به‌عنوان یک فرصت نگاه کرد، تصریح کرد: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان مانع بروز بسیاری از تخلفات شد برای نمونه شاید برخی افراد در برابر دریافت یا پرداخت رشوه بلغزند اما ماشین این‌گونه نیست و می‌تواند کمک فراوانی به ما در این مسائل انجام شود و بسیاری از تخلفات تنها با استفاده از هوش مصنوعی قابل جلوگیری است. هوش مصنوعی نیازمندی‌های لازم برای طراحی نرم‌افزارها را در اختیار ما می‌گذارد. مسائلی همچون امنیت، ایمنی، سرعت، شفافیت، قابل‌اعتماد بودن و کاهش هزینه‌ها ازجمله نیازمندی‌هایی است که بایست در طراحی نرم‌افزارهای مختلف موردتوجه قرار گیرد که در این خصوص می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی ظرفیت‌های زیادی برای اداره جامعه ارائه می‌کند برای نمونه می‌تواند فعالیت‌های بانکی را تسریع بخشد و یا هزاران کاربر را به‌خوبی مدیریت کند و از طرفی منعطف و قابل اصلاح می‌باشد. لازم به ذکر است که این حوزه هنوز جای کار بسیار فراوانی دارد و بشر به دنبال این است که موتورهای تفکر منطقی و یک پروسه استدلال ورزی را برای هوش مصنوعی طراحی کند که این موضوع نشان‌دهنده فاصله بسیار آن با عقل و هوش انسانی است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha