سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امینی‌نژاد، استاد حوزه و دانشگاه

حوزه/استاد حوزه و دانشگاه گفت:لغت هوش مصنوعی اشتباه است و تعبیر صحیح آن مغز مصنوعی است، چرا که تمام ابزارهایی که بشر تولید می‌کند در قلمرو بسط اعضا و جوارح او است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی امینی‌نژاد، استاد حوزه و دانشگاه طی سخنانی در مدرسه فصلی «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» که توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: لغت هوش مصنوعی اشتباه است و تعبیر صحیح آن مغز مصنوعی است چرا که تمام ابزارهایی که بشر تولید می‌کند در قلمرو بسط اعضا و جوارح او است مثل تلسکوپ که بسط قوای چشم است یا مرکب‌ها که بسط قوای پا است. مسئله‌ای که درمورد هوش مصنوعی گفته می‌شود این است که این فناوری، بسط مغز است و نمی‌توانیم آن را بسط ذهن تلقی کنیم.

وی ادامه داد: بشریت تاکنون در چند مرحله دست به تولید گونه‌های مختلف فضای مجازی زده و ما در این زمینه بدون پیشینه نیستیم. البته در هر دوره‌ای که فضای مجازی به معنای عام ایجاد شد، تحولات دامنه‌داری در زندگی بشر پیش آمده و تمام عرصه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. زبان یکی از پیشینه‌های مهم در زمینه تولید فضای مجازی توسط انسان است که از سه ویژگی انتقال اطلاعات، شبیه‌سازی واقع و مطلوب‌سازی واقع برخوردار است. کتابت نوع دیگری از فضای مجازی است و اکنون ما در دوره سومین نوع از فضای مجازی قرار داریم که طبیعتا تحولات بزرگی را به دنبال خواهد داشت و اکنون همه شئون زندگی ما را فراگرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فضای مجازی هوش پایه مزایای منحصر به فردی دارد که برای آسیب شناسی، ابتدا باید نقاط قوت آن را شناخت، تصریح کرد: فضای مجازی کنونی بیش از زبان و کتابت با زندگی واقع ما مطابقت دارد و از طرفی به شدت فضایی تعاملی دارد به گونه‌ای که تعامل بین دو و یا چند نفر را ممکن می‌سازد. وحدت همگانی جهان، از بین بردن محدودیت‌ها، تامین‌کننده انواع آزادی‌ها، تامین‌کننده کمبودهای انسان‌ و بستر بسیار مناسب برای بسط خیال، وهم و عقل از جمله مزایای منحصر به فرد فضای مجازی کنونی است که منجر به سرعت بسیار بالای فراگیری آن در میان انسان‌ها شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امینی‌نژاد به بیان اصول اساسی برای ورود به فضای مجازی هوش پایه پرداخت و اظهارداشت: اولین اصل از اصول ما برای ورود به فضای مجازی هوش پایه، بسط ارزش‌ها است. اصل دوم برپایه‌ی مسئله حرکت و شدن در مسیر تعالی است، که تمام عرصه ما از این مسیر عبور خواهد کرد. ما باید از تمام مسئله‌های انسانی در حوزه‌های عقیدتی، اخلاقی و... بازتعریفی در فضای مجازی هوش پایه داشته باشیم به عنوان نمونه مسئله صله‌رحم، نهی از منکر و امر به معروف، تبلیغ و آموزش، تربیت فرزند و اخلاق در خانواده باید در فضای مجازی هوش پایه باز تعریف شود.

وی با تأکید بر اینکه ما باید قالب ها را با حفظ اصول بسط دهیم، گفت: ما باید از لحاظ کمی به صورت حداکثری در فضای مجازی هوش پایه حضور پیدا کنیم، چرا که در بسیاری از صحنه‌ها استدلال و احساسات ما وجود ندارد در نتیجه تفکر دیگری در این عرصه یکه تازی می‌کند و ما دچار مشکل می‌شویم به عبارتی دیگر وقتی موضوعی به تعداد زیاد و با اشکال گوناگون تعریف می‌شود، به عنوان حقیقت پذیرفته می‌شود. همانگونه که رهبرانقلاب نیز تأکید دارند ما باید در این فضا به جای دفاع، حمله کنیم. نکته دیگر این است که ما باید در این فضا با کیفیت بالا حضور داشته باشیم که گاهی اوقات این کیفیت بالا شامل مسائل فنی شده و گاهی شامل مسائل محتوایی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امینی‌نژاد با اشاره به موضوع محور قرار دادن عقل در فعالیت‌های فضای مجازی، خاطرنشان کرد: در تمام تمدن غرب ما شاهد غلبه‌ی وهم بر عقل هستیم که به معنای تکثرگرایی بسیار شدید در تمامی رشته ها است؛ این نوع تفکر منجر به تنهایی انسان غربی شده است. این در حالی است که مهمترین خصیصه تمدن الهی، عقل محوری است. ما باید خود و خانواده را از وهم به سمت کثرت متعالی سوق دهیم. بر اساس حکمت متعالیه انسان موجودی مادی، نباتی، حیوانی، انسانی و الهی است که ما نمی‌توانیم وجوه مادی و حیوانی آن را در نظر نگیریم در نتیجه لذت محوری ما بر اساس سعادت است نه زندگی در وهم و کثرت این دنیا.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha