جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان

حوزه / جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: ما در پیچ تاریخی که به معنای تعویض تمدن‌ها و عصر افول و ضعف تمدن‌های غربی است، قرار داریم و مسئله مهمی که امروز باید بر آن تمرکز نمود، نوع سازی تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط ظهر امروز در همایش تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه امروز در محافل متعدد بحث از تمدن نوین اسلامی است، اظهار داشت: اگر در نگاه کلان به دین در عرصه بین الملل نگاه کنیم، می‌توان گفت دین از عصر انزوا به روزگار فعلی رسیده و به‌عنوان عنصر تعیین کننده در مناسبات بین المللی می‌توان از آن نام برد.

وی افزود: دنیا در قرن بیستم، تحت تأثیر دو نظام معرفتی «مارکسیسم» و «لیبرال دموکراسی» قرار گرفته که هر دو بر اینکه «دین نمی‌تواند در مسائل سیاسی حضور داشته و اثرگذار باشد» متفق بوده و معتقد بودند که دین اگر اعتباری دارد، محدود به مسائل شخصی و فردی است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه در چنین شرایطی انقلاب اسلامی پیروز شد و امام راحل با مبنای حکومت دینی در عرصه بین الملل حاضر شد و معادلات را تغییر داد، گفت: امروز دین در عرصه‌های جهانی تعیین کننده است، هم‌چنان که برای اولین بار در تاریخ، جام جهانی با تلاوت قرآن کریم آغاز می‌شود و در برابر انظار جهانیان نماز جماعت اقامه می‌شود و یا باشگاه چلسی برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر انگلیس، با قطع بازی و پخش صدای اذان مغرب، سفره افطار گستراند تا روزه داران روزه خود را باز و افطار کنند.

وی اضافه کرد: ما در پیچ تاریخی که به معنای تعویض تمدن‌ها و عصر افول و ضعف تمدن‌های غربی است قرار داریم و مسئله مهمی که امروز باید بر آن تمرکز نمود، نوع سازی تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین خطاط، ضمن امیدواری نسبت به این که حوزه‌های علمیه بتوانند مکتب اهل‌بیت(ع) را به جهان معرفی نمایند و تمدن اسلامی مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع) را برای جهانیان تبیین کنند، اظهار کرد: امروز بهترین زمان برای تحقق مصداق جهانی این حدیث است که "رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ؟ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ‌ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا" و برای تحقق این مهم اولین قدم برای حوزویان و به ویژه اساتید، گفتمان سازی است، یعنی این موضوع باید گفتمان جاری حوزویان شود و به مذاکرات و مباحثات روزانه طلاب تبدیل گردد.

وی بی انگیزگی، بی نشاطی و دلمردگی را ناشی از عوامل متعددی عنوان کرد و افزود: یکی از اساسی ترین عوامل آن، ناامیدی و ابهام در آینده است، در حالی که این نگاه واقعی نمی‌باشد و ناشی از خود باختگی است، چرا که ما در این زمان بهترین شرایط را داریم.

استاد حوزه علمیه، با تأکید بر این که خرمشهرها پیش رو داریم، تصریح کرد: باید با کمک یکدیگر سایر مشکلات را شناسائی کنیم و در صدد رفع آنها برآییم و در این میان باید نقش استاد در امید بخشی به طلاب، انتقال بصیرت، نگاه جهانی، علم، تقوا و اخلاق برجسته گردد.

وی با اشاره به مسائل مبتلا به طلاب و حوزویان، گفت: پیرامون امور جاری حوزه، اولین مطلب ضرورت توجه به معنویت و اخلاق در زندگی طلبگی است و معاونت فرهنگی باید مؤثرترین معاونت در حوزه باشد و برای نهادینه کردن امور معنوی برنامه داشته باشد و اگر لازم بود از حجم دروس کم کند، در عین حال نیز اگر برنامه نداشته باشیم صرف کم کردن از حجم دروس سبب می‌شود تا وقت‌ها صرف کارهای دیگر شود، بنابراین با پیشنهاد معاونت آموزش دو واحد فرهنگی در نظام آموزش در نظر گرفته شده است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: نکته دیگر اصلاح نظام آموزشی حوزه است، برنامه‌ای که چند سال است در شورای عالی آموزش مطرح و مبنای آن این است که نظام آموزشی از دوره عمومی در ابتدا است و سپس وارد گرایش‌های تخصصی می‌شود و این برنامه با تصویب شورای عالی آموزش و تأیید مدیر حوزه از سال گذشته برای پایه یک آغاز شد و به صورت پلکانی بالا می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین خطاط یکی دیگر از مسائل حوزه را واگذاری امور به مدارس و بلکه به اساتید عنوان کرد و گفت: در برنامه جدید، اهداف و سرفصل‌های هر یک از دروس معین می‌شود و کتاب‌هایی که می‌تواند این اهداف را تأمین کند نیز اعلام می‌گردد و سپس با نظارت مرکز، طلبه به استاد سپرده می‌شود و در پایان امتحان شفاهی قوی گرفته خواهد شد.

وی به مسئله حق التدریس‌ها و تصحیح مجدد برگه‌های امتحانی نیز اشاره کرد و یادآور شد: در مورد حق التدریس‌ها که به دو صورت ساعتی و تمام وقت ابلاغ و از بهمن ماه محاسبه ساعتی آغاز شده است و محاسبه تمام وقت نیز برای واجدین شرایط به زودی آغاز خواهد شد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، اضافه کرد: در مورد تصحیح مجدد برگه‌های امتحانی نیز باید گفت متاسفانه برخی اساتید تحت تاثیر ملاحظات اخلاقی و با ملاحظه سختی معیشت، امور غیر علمی را به حیطه علمی وارد کردند و این باعث شد تا قسمت بازرسی پس از تصحیح مجدد برخی نمرات را تغییر دهد.

وی به ضرورت پرداختن به دروس عقائد و عدم تمرکز بر فقه که آیت الله طباطبائی نژاد نیز نسبت به تأکید داشت اشاره کرد و گفت: درنظام آموزش حوزه علمیه اصفهان با مصوبه شورای عالی آموزش و تایید مدیریت مرکز، بازنگری و اصلاحاتی صورت گرفت که جزئیات آن در آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha