پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جلسه طلاب لنجان

حوزه/ فندرسکی گفت: این‌که در دوران دفاع مقدس چرا کشور عراق برای مقابله با انقلاب اسلامی انتخاب شد، دلایل مختلفی دارد؛ دشمنان به‌خوبی می‌دانستند ورود گفتمان انقلاب اسلامی به عرصه بین‌الملل، از سرزمین عراق آغاز و این سرزمین نخستین کشوری خواهد بود که خود را از یوق استکباری ابرقدرت‌ها رها خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آقای فندرسکی، پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در جمع طلاب و فضلای لنجانی مقیم قم با بیان این که دفاع مقدس بارزترین تجلی منازعه هژمونی ابرقدرت ها علیه ایران بود، اظهار داشت: با پایان دفاع مقدس همچنان شاهد ادامه مبارزه در سطوح مختلف روایت‌ها، اراده‌ها و ... هستیم.

وی با بیان این‌که اگر سطح منازعه را همان‌طور که در واقعیت بود، درست تحلیل نماییم، قطعاً به نتایج جالبی دست خواهیم یافت، اظهار داشت: ایران پس از دفاع مقدس، به‌ویژه در سال‌های اخیر در بالاترین سطح دفاعی قرار دارد؛ لذا ادعای برطرف سازی جنگ با برجام خیالی باطل است.

سخنران این مراسم گزارشی از منازعات ایران مقتدر با هژمونی ابرقدرتی امریکا در سال‌های اخیر و در سطوح مختلف ارائه نمود و یادآور شد: متأسفانه نسبت به حوزه تاریخ انقلاب، خیلی کم‌کار کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید اندیشه مقاومت را در میان آحاد جامعه حتی در میان جریان‌های انقلابی گفتمان سازی کنیم.

پژوهشگر حوزه دفاع مقدس بر اهمیت بازنگری تاریخ انقلاب و گفتمان دفاع مقدس تأکید نمود و یادآور شد: هرگونه که به دفاع مقدس نگاه و آن را تحلیل نماییم، بدون شک اثرات وضعی آن را نیز در عرصه‌های مختلف شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این‌که پیش از انقلاب اسلامی، تمام انقلاب‌ها، وامدار و وابسته به یکی از قدرت‌های جهانی وقت بودند، اظهار داشت: دو ابرقدرت وقت یعنی آمریکا و شوروی که تا لحظه فروپاشی شوروی سلاح‌های هسته‌ای خود را روبروی هم تنظیم کرده بودند، تنها در یک مورد متحد و مشترک عمل کردند و آن مبارزه با انقلاب اسلامی بود.

فندرسکی افزود: بزرگ‌ترین نگرانی مشترک آمریکا و شوروی این بود که اگر انقلاب اسلامی بماند، دستاورد ۵۰۰ ساله مبتنی بر مدل‌های استعماری مخدوش شده و بقیه کشورهای جهان ندای معرفت خواهی و استقلال‌طلبی سر خواهند داد و این برای شوروی و امریکا بسیار مهم بود.

وی به ویژگی‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیکی سرزمین ایران اشاره و بابیان این‌که جهان استعمار در گستره تاریخ همواره به دنبال کنترل تجارت جاده تاریخی ابرشیم بود، اظهار داشت: این‌که در دوران دفاع مقدس چرا کشور عراق برای مقابله با انقلاب اسلامی انتخاب شد، دلایل مختلفی دارد؛ دشمنان به‌خوبی می‌دانستند ورود گفتمان انقلاب اسلامی به عرصه بین‌الملل، از سرزمین عراق آغاز و این سرزمین نخستین کشوری خواهد بود که خود را از یوق استکباری ابرقدرت‌ها رها خواهد ساخت.

هدف استکبار از ایجاد جنگ هشت ساله علیه ایران

پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در ادامه با تأکید بر این‌که هژمونی آمریکایی در اوج انفعال و ناتوانی در برابر انقلاب اسلامی، دست به تحمیل جنگ علیه ایران با پیشاهنگی عراق زد، اظهار داشت: امریکا در این چهل سال از هیچ تلاشی دریغ نکرد و همواره در تلاش است تا دفاع مقدس را به جنگ میان عراق و ایران تنزل داده، ناکارآمدی امریکا در برابر انقلاب اسلامی را تحت‌الشعاع و به فراموش بسپارد.

وی به تلاش امریکا در آزادسازی گروگان‌های لانه جاسوسی و واقعه طبس اشاره کرد و ابراز داشت: علت گزینش عراق این بود که با توجه به استعدادهای جغرافیایی، تاریخی، تمدنی، مذهبی و... عراق، این سرزمین حرکت بعدی انقلابی بود که می‌توانست در منطقه غرب آسیا اتفاق بیافتد؛ استکبار با راه‌اندازی جنگ تحمیلی خاطره‌های ناخوشی را میان دو ملت ‌دوست و برادر ایران و عراق ایجاد کرد.

فندرسکی بر اهمیت توجه به رفتارشناسی تمدن غربی به سردمداری امریکا در مواجهه با ملت‌ها تأکید و آمریکا را صحنه‌گردان اصلی جنگ تحمیلی دانست و خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها در طراح‌های متعدد، بعد از شکست در جنگ تحمیلی، تلاش کردند تا آخرین لحظه، از کشور عراق کشته بگیرند تا این سرزمین نتواند به این زودی‌ها در مقابل استکبار جهانی کمر راست نموده و قد علم کند.

وی خرمشهر را آخرین نقطه وسیع جغرافیایی فتح‌شده در دوران دفاع مقدس توصیف و بابیان این‌که خرمشهر دژ مستحکم جبهه غرب علیه انقلاب اسلامی بود، اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی را در جایگاه واقعی خودش درک کنیم، درک دقیق گفتمان انقلاب اسلامی، آرامش مثال‌زدنی را به انسان رهنمون می‌سازد.

فندرسکی در بخش پایانی سخنان خود حکم جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب اسلامی را نشان‌دهنده رسیدن کشور به مرحله هشدار در این حوزه دانست و اظهار داشت: جهاد تبیین مهم‌ترین، راهبردی‌ترین و اصلی‌ترین موضوعی است که باید آن را جدی بگیریم و در این مسیر، گفتمان سازی نموده و گام‌های جدی برداریم.

هدف استکبار از ایجاد جنگ هشت ساله علیه ایران

حجت‌الاسلام ایزدی، نماینده طلاب لنجان نیز در ادامه این جلسه، گزارشی از برپایی هیئت حضرت معصومه سلام‌الله علیها طلاب لنجان ارائه کرد و ابراز داشت: تقویت بنیه‌های اخلاقی تربیتی و تبیین معارف و مباحث دینی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسان، همواره مدنظر برگزارکنندگان جلسه بوده است.

وی برپایی جلسات بصیرت افزایی و پیگیری موضوعات سیاسی را از دیگر مباحث مطرح‌شده در جلسات طلاب و فضلای لنجان دانست و اذعان داشت: همواره قدردان تلاش طلاب و فضلای ارجمند شهرستان لنجان و پرشور ایشان در برپایی جلسات هستیم.

حجت الاسلام ایزدی در پایان سخنان خود بر اهمیت پیگیری فعالیت‌های تبلیغی در ایام تابستان تأکید و گزارشی از ظرفیت‌ها و استعدادهای تبلیغی شهرستان لنجان ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha