شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ همایش تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان

حوزه / امام جمعه اصفهان پیشنهاد آموزش اصول دین در سال اول تحصیل به طلاب را مهم دانست و گفت: به اساتید پیشنهاد شده تا حداقل سال اول اصول دین به طلبه آموزش داده شود تا اگر انصراف نیز داد، مسائل اصول دین خود را آموخته باشد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از صفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امروز در همایش تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان، با اشاره آیه شریفه " فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ" به اهمیت مسئله تفقه در دین پرداخت و با طرح این سوال که این تفقه به چه معنا است؟، اظهار داشت: تفقه به معنای فهم دینی یافتن می‌باشد و فقیه یعنی فهیم و فردی که احکام دین را می‌فهمد، یعنی اصول دین را بفهمد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، با بیان اینکه فهم اصول دین برای هر فردی ضروری است، گفت: در آیه ۱۲۲ سوره توبه می‌فرماید که دانستن نماز و روزه مهم است، اما اگر اصول را قبول کردیم، فرد دنبال آنها می‌رود، لذا مهم شناخت اصول دین است و اگر پایه دینی فرد درست شود، منحرف نخواهد شد.

وی پیشنهاد آموزش اصول دین در سال اول تحصیل به طلاب را مهم دانست و افزود: به اساتید پیشنهاد شده تا حداقل سال اول اصول دین به طلبه آموزش داده شود تا اگر انصراف نیز داد، مسائل اصول دین خود را آموخته باشد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: اگر قرآن را ملاحظه نمایید، می‌بینید افرادی که کافر و مشرک بودند زمانی که به آنها گفته می‌شود چرا مشرک شده‌اید می‌گویند مگر نمی‌گویید خدا قدرت دارد و عالم به همه امور است، پس اگر خدا می‌خواست ما هدایت می‌شدیم، بنابراین خدا خود خواسته است که کافر و مشرک باشیم که قرآن درباره آنها می‌فرماید، نمی‌فهمند و تفکر نمی‌کنند.

وی با اشاره به نبود جبر در هدایت و انحراف افراد در مسیر حق، عنوان کرد: "أول العلم معرفة الجبار و آخر العلم تفویض الأمر إلیه"، اصل کار این است و نمی‌گوییم بیش از یک سال اصول دین را آموزش دهند و اگر با استدلال و قرآن و روایات درباره این مسائل صحبت شود و جا بیفتد، قدم بزرگی است.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: باید افراد فهم دینی پیدا کنند، نه آنکه فقیه شوند، بلکه به این معنا که دین شناس شده و آن زمان دیگران نمی‌توانند فرد را منحرف کنند، لذا فرصت بسیار خوبی خداوند به ما داده است، هم‌چنان که می‌فرماید: " مَن تَعَلَّمَ للّه‌ِِ وعَمِلَ للّه‌ِِ وعَلَّمَ للّه‌ِِ دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما، فقیلَ: تَعَلَّمَ للّه‌ِِ، وعَمِلَ للّه‌ِِ، وعَلَّمَ للّه "، هر که برای خدا علم بیاموزد و برای خدا [به آن] عمل کند و برای خدا به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمان‌ها از او به بزرگی یاد شود و گفته می‌شود، برای خدا آموخت، برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha