یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ملکی ابرده

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان، به تشریح شاخصه‌های اخلاقی یک طلبه پرداخت و گفت: کسب علم و اخلاق در کنار هم ارزشمند است، لذا این دو، بدون هم، هیچ ارزشی نخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌ الاسلام والمسلمین ملکی ابرده، در جمع طلاب مدرسه علمیه جوادالائمه‌(ع) مشهد به شاخصه‌های اخلاقی طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهم اخلاقی جوینده علم و دانش از منظر اسلام، «انگیزه الهی» است و لذا بر طلاب علوم دینی لازم است که با انگیزه کسب منافع دنیایی، جاه طلبی، شهرت، فخر فروشی و برتری طلبی دنبال علم نروند، بلکه برای رضای خدا و خدمت به مردم به تحصیل علم بپردازند.

وی افزود: یک طالب علم از منظر اسلام، مقید به وظایف و شعائر دینی است و در این زمینه کوتاهی نمی‌کند، مثل احترام به پدر و مادر، که کیمیای رسیدن وی به کمال و میانبر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان، ضرورت توجه به قرآن کریم به عنوان نخستین و اساسی‌ترین ماده درسی، اهتمام و مطالعه احادیث معصومین(ع) به عنوان بهترین علوم و توکل به خداوند در مسیر علم آموزی را از دیگر شاخصه‌های اخلاقی و رفتاری یک طلبه دانست و گفت: اگر می‌خواهید به علم و تقوا در طلبگی نائل شوید، باید قطاع الطریق که همان حق الله و حق الناس است، در درون خود نداشته باشید.

وی با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) که فرمودند: «العار اولی من دخول النار»، یادآور شد: عقلانیت در امور بسیار مهم است، اما متاسفانه خیلی از حرکات فقط بر اساس احساس است و چون با عقلانیت دخیل نمی‌شود، تاثیر اساسی نخواهد داشت، همانند برخی مجالس مذهبی که خالی از محتوای متعالی است و صرفا بر پایه شور و احساس برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی ابرده، حُسن خلق و فروتنی را یکی دیگر از شاخصه‌های اخلاقی طلاب معرفی کرد و گفت: طلبه‌ای که نمی‌تواند دست والدین خود را ببوسد، به حدی از تواضع که نشانه بلوغ عقلی است نرسیده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، تصریح کرد: عزت نفس، بلند همتی، ‌ غنیمت شمردن فرصت‌ها به نحو احسن، پرهیز از معاشرت با افرادی که طلبه را از مسیر اخلاق و تهذیب دور می‌کند و نیز رعایت نظافت و پاکیزگی و برخورداری از آراستگی ظاهر، برای همه طلاب علوم دینی ضروری است.

وی تأکید کرد: طلبه‌ای که در مسیر سربازی حضرت صاحب‌الزمان(ع) قدم می‌گذارد، باید علم و اخلاق را در کنار هم داشته باشد، زیرا این دو، بدون هم ارزشی ندارد.

گفتنی است، این نشست اخلاقی توسط واحد تربیتی و تبلیغی مدرسه علمیه جوادالائمه‌(ع) مشهد و با حمایت مدیر اخلاق و تهذیب معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha