یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اجلاسیه پنجمین کنگره امام رضا

حوزه / تولیت آستان قدس رضوی گفت: هر چند عدالت در مسائل قراردادی اعمال می‌شود، اما ذات و کیفیتی الهی دارد، چراغ تحقق عدالت در سطح فردی تهذیب نفس و تقوا است و  بدون تحقق عدالت سعادت انسان‌ها قابل وصول نیست، بنابراین هدف کلی دین، تحقق عدالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمدمروی تولیت آستان قدس رضوی، امروز سه شنبه ۹ خردادماه در اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی حرم مطهر امام رضا(ع)، با اشاره به شاخص‌های تمدن نوین اسلامی، اظهار داشت: تمدن بزرگ اسلامی با تأکید بر توحید و توجه به ارزش‌های توحیدی و انقلابی با محوریت انقلاب اسلامی و رهبران آن در جهان تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، عدالت را به عنوان یک حقیقت الهی در تمدن نوین اسلامی می‌دانند، اظهار کرد: عدالت الهی سنگ بنا تمدن نوین اسلامی است و از این طریق است که می‌توان اطمینان حاصل کرد همه بشر صرف نظر از پیشینه و شرایطشان با احترام و کرامت رفتار می‌شود و به‌وسیله رشدی فکری از استعمار زدایی فکر و رفتار در مواجه با نظام سلطه استفاده می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه در تمدن نوین اسلامی ظلم و ستم جایی ندارد، اضافه کرد: وظیفه هر انسان متعهد به آرمان تمدن اسلامی و استقرار عدالت این است که تمام همت خود را برای ریشه کنی تمام ابعاد ظلم و تبعیض اجتماعی به‌خدمت گیرد، البته در عین حال که برای برقراری عدالت نیز تلاش می‌کند.

وی با اشاره به تعریف تمدن نوین اسلامی که هر فرد حق کرامت و احترام دارد، ادامه داد: جامعه‌ای که بدون توجه به ارزش‌های والای انسانی مانند راستگویی، صداقت و سلامت گفتار، استوار باشد، ایجاد نمی‌شود زیرا تنها از طریق چنین ارزش‌هایی است که می‌توانیم از جهانی عادلانه و بدون تبعیض برخوردار باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی، در ادامه به اهمیت عدالت و مبارزه با ظلم در فضای حقیقی و مجازی در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: برقراری عدالت و رفع ظلم، مسئولیت جمعی یکایک انسان‌ها در سراسر جهان است و مهم‌تر اینکه تنها از طریق تلاش‌های هماهنگ و نظام‌مند می‌توانیم جهان آرمانی مهدوی که جهانی عادلانه و منصفانه برای تمامی افراد خواهد بود، محقق شود.

محور تمدن اسلامی مفهوم ولایت است

وی تصریح کرد: محور تمدن اسلامی مفهوم ولایت است، ولایت قطب نمای اخلاقی روشنی را در میان همه ما فراهم می‌کند، با محوریت ولایت است که می‌توانیم از پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها و مصائب ناگزیر دنیای مدرن عبور کنیم و تمرکز خود را بر عدالت و رفع ستم و استیفاء حقوق فردی و اجتماعی قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی، یادآور شد: در حال حاضر اسلام هراسی گسترده در جهان و برچسب زنی نژادی جمعیت‌های غیر سفید پوست از یک سو و تحمیل روحیه عذرخواه بر آنها از سوی دیگر، به تجربه ناخوشایند و تکرار شونده مسلمانان در سراسر جهان مبدل شده است.

براساس سیره حضرت رضا(ع) ریشه عدالت براساس توحید است

تولیت آستان قدس رضوی روش‌های رهبری دنیوی سلطه‌گران و مستکبران را فاجعه بار با نتایج مرگ بار برای دنیا، توصیف کرد و یادآور شد: حضرت رضا(ع) یکی از قله‌های عدالت است، تمام آنچه حضرت رضا(ع) در باب هدایت بیان فرمودند، ریشه در اصل توحید دارد که در حدیث سلسله الذهب آمده است، کلمه «لا اله الا اللّه» دژ امن الهی و چتر ایمن خداوند بر سر جوامع بشری بوده و رویکرد حضرت رضا(ع) به عدالت، مبتنی بر ساحت ولایت به عنوان محور تمدن اسلامی است.

هدف کلی دین، تحقق عدالت است

وی تعریف عدالت از منظر حضرت رضا (ع) را حقیقت توحیدی بیان کرد و گفت: هر چند عدالت در مسائل قراردادی اعمال می‌شود، اما ذات و کیفیتی الهی دارد، چراغ تحقق عدالت در سطح فردی تهذیب نفس و تقوا است و بدون تحقق عدالت سعادت انسان‌ها قابل وصول نیست، بنابراین هدف کلی دین، تحقق عدالت است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی از تأسیس فرهنگستان علوم رضوی خبر داد و اظهار کرد: آستان قدس رضوی در حال مطالعه تأسیس فرهنگستان علوم رضوی با هدف گسترش حکمت رضوی با حضور دانشمندان و اندیشمندان برگزیده جهان در پیوند با کنگره جهانی حضرت رضا(ع) می‌باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha