دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید علی قاضی عسکر

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: اسلام بر خلاف ادیان دیگر در تمامی زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی، تربیتی، سبک زندگی و... دارای برنامه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، در جلسه اخلاق مدیران شرکت صنایع هواپیمایی ایران که در این مجموعه فنی و مهندسی برگزار شد، با اشاره به جامعیت دین اسلام اظهار داشت: اسلام می تواند زندگی بشر را به خوبی اداره کند؛ در این رابطه خداوند در قرآن کریم فرموده است «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَه» "حیات طیبه" همان زندگی مطلوب بشر است که در آن ارزش های انسانی مورد توجه قرار گیرد و مردم در آرامش و امنیت زندگی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: اگر ما اسلام را یک مجموعه بدانیم، هر بخش این مجموعه برای زندگی مردم در دنیا برنامه خاصی را ارائه داده است لیکن متأسفانه در طول تاریخ اسلام به دلیل آنکه همواره رهبران شیعه تحت تعقیب و فشار بوده اند مجال آنکه اسلام به صورت جامع تبیین گردد فراهم نگردید و حتی دین در مقاطع مختلفی دچار تحریف شد و در حالی که بیش از نیم قرن از ظهور اسلام نگذشته بود کسانی وارث نظام اسلامی شدند که درصدد از بین بردن اسلام بودند.

وی برنامه و قوانین اسلام را پاسخگوی تمامی ادوار زندگی بشر دانسته و تصریح کرد: قوانین اسلام در هیچ حوزه ای با عقل و فطرت بشر منافات ندارد و در آیات قرآن کریم این مطابقت کاملا مشهود است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به تأکید روایات بر لزوم مراجعه به عالمان و پیشوایان دینی و دوری از ناآگاهان اظهار داشت: "عصمت" یکی از باورهای تشیع در اصل امامت و پیشوایی امت است و معنای آن این است که پیشوایان در فکر و عمل خطا ندارند و حتما با پیروی از آن ها جامعه به هدف و مقصود خود نائل می آید.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به لزوم تدبیر و فهم بیشتر قرآن کریم و پرداختن به فراگیری درست آموزه های دینی از طریق عترت، این دو مقوله را برطرف کننده نقایص و معضلات موجود در جامعه دانسته و خاطر نشان ساخت: متأسفانه امروز در تبیین و ترویج فرهنگ اسلام گرفتار ضعف هایی هستیم که متولیان امور فرهنگی و دینی کشور باید در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری و تلاش کنند.

وی با اشاره به برخی پندارهای ناصواب در خصوص دین ابراز داشت: عده ای برداشت درستی از دین نداشته و دین را مانع زندگی مطلوب، پیشرفت و پویایی می دانند در حالی که دین اسلام آمده تا ابتدا در دنیا زندگی بشر را سامان دهد و خداوند تمامی خوبی ها، امور خیر و بهره مندی از مواهب الهی در چهارچوب شریعت را برای انسان ها خواسته است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر دین اسلام را جامع ترین دین توصیف کرده و افزود: اسلام بر خلاف ادیان دیگر در تمامی زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی، تربیتی، سبک زندگی و... دارای برنامه است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: امروز متأسفانه عدم تبیین صحیح دین در جامعه و انتساب برخی عملکردهای نامناسب و رفتارهای غلط دینداران به اصل دین و یا دفاع نادرست از اسلام از مسائلی است که سبب تضعیف باورهای دینی در جامعه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه اسلام در حوزه مدیریت و روایات ائمه معصومین علیهم السلام در این خصوص ابراز داشت: اسلام در حوزه مدیریت حرف های مهم و فراوانی دارد که از مجموع آنها می توان دریافت که اگر ما به دنبال اصلاح جامعه هستیم اولین گام، مدیریت کردن صحیح جامعه است.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به فرمایش نورانی حضرت امام علی(ع) که می فرمایند:"وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَه" افزود: تعریف مدیریت در اسلام در این فرمایش نورانی حضرت علی(ع) به خوبی نمایان است که اگر به فردی مسئولیتی واگذار شد نباید تصور کند این مسئولیت یک طعمه است و می تواند هرگونه که بخواهد عمل کند بلکه این مسئولیت ها امانت الهی است و فردای قیامت باید در رابطه با همه کارهایی که انجام داده، پاسخگو باشد.

وی ساده زیستی را از دیگر مؤلفه های مدنظر اسلام و سیره حکومت داری مولای متقیان(ع) در مدیریت عنوان کرده و اظهار داشت: عبدالله بن عباس نقل می کند: در جنگ صفین حضرت امیرالمؤمنین(ع) را در حال وصله کردن کفش خویش دیدم آن حضرت از من پرسیدند: «این کفش، چقدر قیمت دارد؟» گفتم: «قیمتی ندارد». فرمود: «سوگند به خدا همین کفش بی ارزش برای من دوست داشتنی تر از ریاست و حکومت بر شما است، مگر آن که بتوانم با این حکومت، حقی را زنده و باطلی را نابود نمایم». این نگاه امیرمؤمنان به حکومت، منحصر در فرهنگ متعالی اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه معروف به عهدنامه مالک اشتر خاطر نشان ساخت: حضرت علی(ع) در فرازی از این عهدنامه به مالک، بر عشق و محبت به مردم تأکید می نماید و در نهایت می فرماید؛ مردم دو دسته‏‌اند: یا برادر دینی تو هستند و یا همنوع تو که باید در نهایت عطوفت به آنان خدمت و رفتار کنی.

وی مراعات حقوق مردم را از دیگر شاخصه های مدیریت در جامعه اسلامی برشمرده و گفت: پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) می فرماید که مردم را دعوت کن و روی منبر به مردم اینگونه بگو؛ اگر فردی مزد و حق کارگری را نپردازد، بداند جایگاهش در آتش است.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: روش حکومت داری حضرت امیرالمومنین(ع) ارتباط مستقیم با مردم بود و در بخشی از عهدنامه به مالک می فرماید که بخشی از وقت خود را به شنیدن حرف مردم اختصاص بده تا از واقعیات جامعه مطلع شوی و سپس به امورشان رسیدگی کن و در کارها نیز تعلل نکرده و آن ها را به آینده موکول نکن.

وی با اشاره به بیان نورانی حضرت علی(ع) که می فرمایند: "دین را دژ و حصار محکم حکومت خود قرار ده" افزود: طبق فرمایش آن حضرت باید امور حکومت طبق معیار دین باشد، زیرا بشر در قانون گذاری و تصمیمات خود مصون از خطا و اشتباه نیست که نمونه بارز آن کمونیست ها هستند که سال ها تبلیغ کردند که دین افیون ملت ها است ولی سرانجام متوجه اشتباه خود شدند و فروپاشی شوروی اتفاق افتاد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به اهمیت دوری از ظلم و ستم به مردم تصریح کرد: امیرمومنان در این زمینه می فرماید: به خدا سوگند اگر اقلیمهای هفتگانه با آنچه در زیر آن ها قرار دارد را به من بدهند و از من بخواهند پوست جوی را از دهان مورچه ای به ناحق بگیرم هرگز این کار را نخواهم کرد.

وی با اشاره به توصیه دیگر امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر افزود: آن حضرت به مالک می فرماید که در شهرها عمران و آبادی را در دستور کار قرار ده و از اخذ مالیات بدون عمران و آبادی دوری کن زیرا اگر اینگونه شود شهرها ویران و بندگان خدا از بین می روند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در پایان تصریح کرد: صداقت در امور و امنیت در جامعه نیز از دیگر ویژگی های مدیریت دینی در فرهنگ اسلام است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha