جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش بزرگداشت امام خمینی در نجف اشرف

حوزه/ مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (قدس سره) با حضور علما و فضلای حوزه­‌های علمیه نجف اشرف و قم مقدسه، مسئولان سیاسی ایران و عراق، اساتید، طلّاب، دانشجویان و نخبگان عراقی در دانشگاه کوفه برگزار گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که شب گذشته در دانشگاه کوفه برگزار شد، در سخنانی‌، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تقویت روابط و حرکت به سمت تمدن اسلامی، بر ضرورت صف‌بندی واحد حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم در برابر دشمنان تأکید کرد و سپس برخی از جوانب شخصیت امام خمینی (ره) را برشمرد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اولین بعد در امام، بعد علمی بود که جامع علوم اسلامی بود و در اکثر علوم در قله‌های علمی قرار داشت. حضرت امام (ره) در فقه، اصول، تفسیر و فلسفه در اوج قرار داشت و به‌ویژه در فقه و اصول، مکتب خاصی داشت و در این جانب، با شجاعت احیاگر فقه سیاسی گردید. همچنین جایگاه حضرت امام (ره) در عرفان، حکمت نظری و اخلاق کاملاً برجسته بود. امام در کنار شخصیتی سیاسی خود، بنیانگذار حرکت عظیمی در دوران معاصر بود.

وی با ابیان اینکه دومین بعد شخصیتی امام خمینی (ره)، بعد اخلاقی و تربیتی ایشان بود اظهارداشت: امام در اخلاص، شجاعت، زهد، فنای در ذات خداوند و اخلاق اسلامی اسوه و الگوی دنیای اسلام بود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: سومین بعد ایشان، مهارت‌های اجتماعی و قوت عالی در تدریس، تبلیغ، خطابه، قلم علمی، طبع روان و بهره‌مندی از هنر و ذوق بود. و چهارمین بعد، بعد اجتماعی و سیاسی حضرت امام (ره) بود. ایشان مفکّر و خبیر سیاسی بود که بهترین تحلیلها را از واقعیتهای دنیای معاصر داشت و هم در عمل، رهبری شجاع، حکیم، توانمند و جریانساز بود.

مدیر حوزه های علیمه افزود: امام خمینی (ره) توانست گفتمان جدیدی در عالم ایجاد کند. گفتمان امام (ره)، گفتمان تجدید تمدن اسلامی بود. امام دین را دین فرهنگ و تمدن و پیشرفت جامعه معرفی نمود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حضرت امام (ره) نه رویکرد تحجّری داشت و نه رویکردی غرب‌زده، بلکه قائل بود دنیای اسلام میتواند با تکیه بر عناصر ثابت و انعطاف در عناصر متغیر، در همه اعصار قوانین الهی را محقّق نماید.

وی افزود: امروز هم در دنیای اسلام محتاج این گفتمان هستیم. امروز هم محتاج وحدت اسلامی هستیم. البته نه به معنای از دست دادن ارکان مذهبی. ما نیازمند بازگشت به اسلام ناب و گفتمان امام خمینی( ره) هستیم.

آیت الله اعرافی ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در دنیای اسلام و جهان شیعه و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف حضرت آیت الله سیستانی را خاطرنشان کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: افزایش تعامل ایران و عراق و حوزه‌های علیمه قم و نجف مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان نسبت به حفظ سنت‌های اصیل حوزوی تاکید دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha