دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مسعود عالی در حرم امام خمینی(ره)

حوزه/ خطیب مراسم دعای ندبه حرم امام راحل گفت: برخی تا ۴ بی حجاب را در خیابان می بینند می گویند آقا همه چیز از دست رفت و مثل قبل شد؛ درست است همه ناراحت هستیم و مطالبه داریم که مسئولین بخصوص مجلس به طرح عفاف و حجاب برسند و سر و سامان بدهند و درست و حسابی پیگیر باشند، اما اینگونه فکر نکنیم که انقلاب از دست رفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی، صبح امروز در مراسم دعای ندبه در حرم مطهر امام خمینی(ره)، اظهار داشت: اصحاب و یاران هر امامی در هر زمان هنرشان این است که ببیند امام زمان خودشان چه کاری می کند و چه رسالت و ماموریتی دارد و در آن رسالت و ماموریت به او کمک بدهند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی تصریح کرد: هر کدام از ائمه ما به حسب شرایط زمان خودشان ماموریت و رسالت هایی را داشتند؛ یک امام در زمانش جنگ بوده و امام دیگری در زمانش صلح بوده و یکی در زمانش کار فرهنگی و دیگری در زمانش هجرت بوده است، اصحاب و مقربان هر امام باید ببیند که امامشان چه کاری می کند تا در راستای آن ماموریت و رسالت به او کمک بدهند و بار امام را بردارند.

وی افزود: توقعی که امام هر زمانی از یاران خودشان دارد این است که به امام زمان خود در راستای مأموریتی که دارد کمک بدهند و اصحاب امام حسن(ع) باید در راستای ماموریت امام کمک بدهند اما اصحاب امام حسین(ع) یک ماموریت دیگری دارند، زمان امام حسین(ع) زمان جنگ است و باید در راستای آن ماموریت به امام کمک بدهند.

حجت الاسلام و المسلمین عالی خاطرنشان کرد: متأسفانه کمابیش در زمان های مختلف در دوران ائمه معصومین(ع) گاهی این مسائل قاطی می شد و یاران در بزنگاه شرایط را درک نمی کرده و نمی فهمیدند و می آمدند به امام حسن مجتبی(ع) می گفتند چرا شما نمی جنگید؟ زمان امام حسن مجتبی(ع) زمان صلح است اما عکس آن در زمان امام حسین(ع) می گفتند شما چرا برای جنگ می روید؟ شما یار ندارید و کجا می خواهید بروید و یا به امام صادق(ع) می گفتند چرا شما قیام نمی کنید؟ در صورتی که زمان امام صادق(ع) ماموریت امام متفاوت است و هنر هر یاری این است که ببیند توقع امامش از او چیست.

وی در پاسخ به این سؤال که الان در زمان امامت حضرت حجت بن الحسن(ع) هستیم و امام زمان(عج) چه ماموریتی دارند که ما به ایشان کمک کنیم و چه کنیم که مانند برخی از اصحاب و یاران نباشیم که مسیرشان از مسیر ماموریتی امام متفاوت بوده است، گفت: اینگونه فکر نکنیم که در زمان غیبت امام زمان(عج) چون ایشان حکومت ندارند، زمان زنگ تفریح است و زمانی است که ما کاری نداریم و فوقش در حد یک سری دستگیری های جزئی مانند شفای بیماران و رفع حاجت زائران جمکران و وصال یک گمشده به منزل و امثال اینها است، اگر کسی رسالت امام زمان(عج) را اینگونه درک است، معرفت او نسبت به امام زمان(عج) ناقص است و حضرت را نشناخته است؛ وجود مقدس امام زمان(عج) در زمان غیبت الان پرتلاش ترین فرد در عالم است و زنگ تفریح و زمان بیکاری نیست، امام زمان(عج) پرتلاش ترین فرد در عالم اما به صورت ناشناس و ناشناخته است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نمونه یک فرد پرتلاش در عالم اما ناشناخته طبق گفته قرآن کریم حضرت خضر(ع) است و در سوره کهف اشاره شده است که ایشان را کسی نمی شناسد اما به نفع مومنین و مستضعفین کار می کند و آن قدر ناشناخته است که اگر خدا او را به حضرت موسی(ع) معرفی نمی کرد حتی حضرت موسی(ع) هم او را نمی شناخت و حضرت خضر(ع) نمونه یک فرد پرتلاش اما پنهان در جامعه است و وجود مقدس امام زمان(عج) الان و در زمان غیبت کار می کنند و کارهای بزرگی نیز انجام می دهند و رسالت اصلی امام زمان(عج) در شرایط حال که مؤمنین باید به ایشان کمک بدهند زمینه سازی برای ظهور ایشان است.

وی افزود: ما به عنوان کسانی که دین دار هستیم برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) که حکومت خدا بر زمین است هر کاری از دست ما بر بیاید ولو به اندازه پرچم زدن در نیمه شعبان در درب منزل و یا مغازه و یا نقل و شیرینی پخش کردن انجام می دهیم زیرا این را وظیفه خودمان می دانیم و خود امام زمان(عج) که در رأس مومنین است قطعا نسبت به این موضوع بی تفاوت نیستند، این را باید بدانیم که در زمان غیبت، امام زمان(عج) این کار را به طور مستقیم انجام نمی دهد و به کسی مستقیم نمی گوید چه رسالتی دارید؛ در زمان غیبت، امام زمان(عج) از طریق نائبان عام خود که در زمان غیبت بر مردم حجت هستند، ریل گذاری می کنند و مرحله به مرحله جامعه را به سمت ظهور پیش می برد.

حجت الاسلام و المسلمین عالی گفت: ظهور امام زمان(عج) مراحلی دارد و در زمان غیبت این مراحل باید طی شود به عنوان مثال یک مرحله آن مرحله ای بوده است که حدود بیش از هزار سال پیش که امثال کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی، روایات پراکنده شیعه را جمع آوری می کردند و این بزرگان این روایات را که به عنوان زیرساخت های فرهنگی تشیع محسوب می شود را جمع آوری کردند، مرحله دیگر مثلا در قرن هفتم هجری زمانی که مغول ها حمله کرده بودند و همه چیز را در مناطق اسلامی از بین می بردند، بزرگانی مانند خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی و امثال اینها حفظ تشیع را بر عهده داشتند و امثال اینها بودند که قوم وحشی یأجوج و مأجوج را رام کردند و مسلمان کردند و شیعه را حفظ کردند و مرحله دیگر این بوده است که بزرگان شیعه وارد دربارها می شدند مانند دوران صفوی که مثلا یک سلطنت شیعی نه یک حکومت شیعی را داشته باشند، حکومت یک حکومت شیعی نبود و سلطنت آن شیعی بود و بزرگانی مانند علامه مجلسی، میرداماد و شیخ بهایی وارد دربارها می شدند و فیتیله ظلم سلاطین را پایین می کشیدند و به نفع مومنین و تشیع از این افراد سواری می گرفتند.

وی افزود: مرحله دیگر مرحله مبارز با استعمار بوده است مانند دوران میرزای شیرازی که به عنوان زعیم شیعه بود و در ایران در زمان ناصرالدین شاه اتفاقی افتاد و قرارداد ننگین رژی بسته شد که حق خرید و فروش تنباکو دست انگلیسی ها باشد و در آن زمان ایران نفت نداشت و استخراج نمی شد و اقتصاد ایران بر مبنای توتون و تنباکو بود و نفت در اختیار انگلیسی ها بود و این چنین قرارداد ننگین بسته شد و مرحوم میرزای شیرازی آن حکم را صادر کرد و مردم وقتی به آن فتوا عمل کردند آن کمپانی ورشکسته شد و آن قرارداد لغو شد.

خخطیب مراسم دعای ندبه حرم امام راحل با اشاره به حدیث شریف «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا» گفت: در زمان غیبت و در حوادث روزگار به علمای دین شناسی که ما اهل بیت(ع) و روایات ما را می شناسند به آنان مراجعه کنید و حجت من امام زمان(عج) آن علما هستند و من امام زمان(عج) حجت خداوند هستم و اگر کسی آنان را رد کند من را رد کرده و اگر کسی من را رد کند خدا را رد کرده است.

وی افزود: رسالت امام زمان(عج) در زمان غیبت زمینه سازی برای ظهور است که این امر توسط نائبان امام زمان(عج) در حال انجام است و توسط زعمای شیعه و رهبران شیعه ریل گذاری می شود و هدایت صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عالی تصریح کرد: آخرین مرحله قبل از ظهور مرحله ای است که شیعه در جهان پرچم بلند می کند و قدرت تشکیل می دهد و به حکومت می رسد و این آخرین مرحله قبل از ظهور است که شیعه ولایت اجتماعی پیدا می کند. ما روایات متعددی داریم که قبل از ظهور شیعه به ولایت اجتماعی می رسد و آن هم از ایران.

وی افزود: در طول تاریخ شیعه ولایت فردی داشته است و به صورت فردی شیعیان هزاران سال است که به اهل بیت(ع) ارادت و عشق و علاقه داشتند و ایام عزا و شادی مراسم داشتند و اسامی اهل بیت(ع) را بر فرزندان خود قرار می دادند و به زیارت می رفتند، تولی و تبری داشتند و در واقع ولایت فردی داشتند اما از جهت اجتماعی زیر بار طاغوت بودند، به عنوان مثال قبل از انقلاب در ایران شیعیان ولایت فردی داشتند اما ولایت اجتماعی و سرپرستی جامعه با طاغوت بود و در مرحله اجتماعی شیعه هنوز نتوانسته بود به ولایت ولایی و ولایت حق برسد و لذا امام زمان(عج) تشریف نیاوردند به این علت که زمانی امام زمان(عج) تشریف می آورند می خواهند بر جهان حاکمیت داشته باشند و شیعیان حداقل یک دوره حاکمیت ولایی را تجربه کرده باشند تا تحمل حکومت امام زمان(عج) را داشته باشند؛ حکومت امام زمان(عج) بر فرد نیست و جمعی است و جامعه باید تحمل ظهور شیعه و ولایت اجتماعی امام زمان(عج) را داشته باشد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: زمان ظهور زمان عقلانیت است و زمان هوا و هوس نیست، زمان اخلاق و معنویت است و زمان قانون الهی است و زمان ظهور زمان عدالت است و این ها حرف زدن آن راحت است اما عمل کردن آن سخت است و زمانی که قانون و عدالت در خصوص ما بخواهد اجرا شود برای ما سخت می شود و در زمان ۱۱ امام قبلی، جامعه مسلمین تحمل ۱۱ امام را نداشتند و ائمه(ع) را کنار زدند و خداوند متعال امام دوازدهم را آن قدر در غیبت نگه می دارد که حداقل جامعه شیعه به عنوان حلقه اول یاران امام زمان(عج) تحمل آن را داشته باشند و برای همین است که در روایات آمده که قبل از آمدن امام زمان(عج) برای آن که جامعه تحمل پیدا کند و شیعه یک حکومت قبل از آمدن حضرت در ایران پیدا می کند و نه به اسم ایران به عناوین دیگر به اسم قوم سلمان، به اسم قوم فارس، به اسم قوم خراسان (استان خراسان نه خراسان بزرگ یعنی ایران) و به این اسامی دارد که شیعه قبل از آمدن امام زمان(عج) شیعه پرچم بلند می کند.

وی اظهار کرد: اهل بیت(ع) احتیاج به یار و عِده و عُده دارند و در آن حکومتی که زمینه ساز است و در ایران به راه می افتد؛ یک قدرت و امکانات برای حضرت تهیه می شود و دوم اینکه در آن حکومت تمرین ولایت محوری و تمرین تسلیم ولی بودن و تصدیق ولی کردن در شبهات اتفاق می افتد.

حجت الاسلام و المسلمین عالی افزود: گمان نکنیم که اگر در زمان امیرالمومنین(ع) در شبهات بودیم شک نمی کردیم؛ عده ای در زمان امیرالمومنین(ع) شک کردند و برخی از متدینن راه را ااشتباه رفتد. بعد از جنگ احد که یکی از جنگ های سنگین برای پیامبر اکرم(ص) بود و مسلمانان کشته و مجروح دادند و در مدینه خانه ای نبود که آه و ناله بلند نباشد برخی به شک افتادند که نکند ایشان پیامبر نباشد و اگر پیامبر است چرا ما اینقدر کشته دادیم؟! اگر پیامبر است چرا ما باید سختی بکشیم و اینقدر مشکلات داشته باشیم؟ در پیامبر شک کردند و در آن زمان آیه نازل شد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دومین اتفاقی که باید در حکومت زمینه ساز قبل از ظهور که در ایران رخ می دهد باشد، تمرین ولایت محوری و تسلیم ولی بودن خصوصا در شبهات و فتنه هاست. سومین اتفاقی که باید رخ بدهد تربیت کادر برای امام زمان(عج) است و حضرت ولی عصر(عج) زمانی که تشریف می آوردند و می خواهند جهان را اداره کند، مدیر می خواهند، مدیری که با عرضه باشد، پاکدست باشد وقتی ثروت و قدرت به دستش رسید خودش را خراب نکند، امام زمان(عج) با ملائکه نمی خواهند جهان را اداره کند، امام زمان(عج) افسر کاربلد و کارآزموده می خواهد، اینها در آن حکومت قبل از ظهور تربیت می شوند و امثال شهید بهشتی ها و شهید رجایی ها و شهید چمران ها و شهید حاج قاسم سلیمانی ها این مدیران پاک و کارآزموده و کار بلد در آن حکومت تربیت می شوند.

وی با بیان اینکه درود و رضوان الهی به روح امام راحل باد، مهم ترین کار امام خمینی(ره) تبدیل و ارتقاء ولایت فردی شیعه به ولایت اجتماعی بود این کار، کار بسیار بزرگی است، گفت: انقلاب ما انقلاب منطقه ای و قومی و قبیله و نژادی نبود و برای زمینه سازی ظهور بود، البته شکی نیست هر زمان حکومتی درست شود، فساد هم هست و این جوری نیست که با ۴ تا فاسد دیدن خیال کنیم که حکومت از دست رفت؛ زمان اهل بیت(ع) هم همین بوده است، در زمان امیرالمومنین(ع)، استاندار فارس ، عبیدالله بن زیاد بود و مهره های خودش را چیده بود و ضربات خود را زده بود اما به محض اینکه امیرالمومنین(ع) متوجه شدند او را کنار زدند اما او ضربات خود را زده بود.

حجت الاسلام و المسلمین عالی در پایان خاطرنشان کرد: نباید با دیدن ۴ انسان فاسد ناامید شد، برخی هستند که ۴ تا بی حجابی را در خیابان می بینند می گوید آقا همه چیز از دست رفت و مثل قبل شد، درست است که همه ناراحت هستیم و غصه داریم و مطالبه داریم که مسئولین بخصوص مجلس به طرح عفاف و حجاب برسند و سر و سامان بدهند و درست و حسابی پیگیر باشند اما اینگونه فکر نکنیم که انقلاب از دست رفت؛ وقتی انقلاب اسلامی در سطح جهان به گونه ای عمل کرده است که دشمن از آن عصبانی است پس باید بدانیم که دشمن هم بیکار نیست؛ انقلاب اسلامی کار بزرگ زمان ماست و کار بزرگ، سختی های آن هم بزرگ است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    چقدر دیر به این نتیجه رسیدید این همه فرزندان این مملکت کشته و زخمی شدند این خسارت سیاسی و اجتماعی ، واقعا جای تاسف است
    • ؟ IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      0 3
      حالت خوبه؟ مگر صرفا به خاطر از بین نرفتن انقلاب، با عمله کفار مقابله شد؟ در مقابله با دشمن شهید دادن خسارت هست؟ شما احدی الحسنیین رو معناش نمی دونی؟
    • رضا IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      3 0
      سرور عزیز هر دو طرف فرزندان این آب و خاک بودند و مادرانی از همین مرز و بوم دغدار شدند حیف و صد حیف که امثال ما با شاه مبارزه میکردند و برای دفاع از وطن و دین در مقابل صدام بعثی ایستادگی کردبم باید چنین روزهایی را هم ببینیم . کلام شهید باکری چه زیباست امثال من هم باید شهید میشدیم تا این رنج ها را تحمل نکنیم