دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کرسی آزاداندیشی

حوزه/ کرسی آزاداندیشی «حجاب یک حق شخصی یا یک تکلیف اجتماعی»، در مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

‌به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم صالحی مهر صبح امروز در کرسی آزاداندیشی «حجاب یک حق شخصی یا یک تکلیف اجتماعی» در جمع طلاب مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان، با بیان اینکه حجاب بخشی از زیست عفیفانه است، به تبیین گفتمان مطرح در بحث حجاب براساس تحقیقات پرداخت و اظهار داشت: در تحقیق از گفتمان مردم درباره حجاب، ۹ پارامتر به‌دست آمده است که زیر ساخت تمام این پارامترها یک جمله است: حجاب امری نسبی و فرهنگی است که با تغییر فرهنگ قابل تغییر است.

وی افزود: در واقع مردم حجاب را امری عینی و دارای اثر عینی نمی‌شناسند و به تعبیر دیگر، حجاب را امری اعتباری و دست ساز می‌دانند که در تتیجه قابل تغییر است، حتی در میان مذهبی‌ها در بحث حجاب تمرکز روی بحث بهشت و جهنم است و توجهی به این امر نمی شود که انسان موجود ذو مراتب است که هر رفتار او بر مراتب وجودی او اثر می‌گذارد.

وی به تبیین پرسش چرا حجاب یک امر شخصی نیست پرداخت و گفت: همه افراد جامعه نیازمند زندگی آرام و بانشاط و کم تنش هستند که این نیاز و خواسته مشترک و هیچ کس در آن اختلاف نظر ندارد، حتی کسانی که حرف از زن، زندگی و آزادی می‌زنند نیز به دنبال زندگی آرام هستند، اما در روش تأمین آن دچار انحراف شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: زندگی انسان از لحظات او تشکیل شده که این لحظات حاوی ارتباطات و مواجهه‌های انسان با دیگران است، از این رو اگر انسان زندگی آرام و کم تنش می‌خواهد باید روی ارتباطات خود تمرکز کرده و آن را مدیریت کند تا تنش خود خواسته ایجاد نشود، چون عالم ماده به سبب مادی بودن خالی از تزاحم و تنش نیست، اما توجه داشته باشید در مدیریت ارتباطات نمی‌توان هرطور که دلمان می‌خواهد رفتار کنیم، مثل همان چیزی که طرفداران زن، زندگی و آزادی می‌گویند بلکه باید و نباید و قانون لازم دارد.

ارائه کننده کرسی، با اشاره به وجود باید و نباید در تمام لحظات زندگی انسان در خوردن و آشامیدن، به تبیین این پرسش که خاستگاه باید و نباید و قانون کجا باید باشد پرداخت و اظهار کرد: باید و نباید یک شیء را سازنده و متخصص آن براساس ساختار وعملکرد شیء و جسم طراحی شده ایجاد می‌کند و خداوند حکیم هم باید و نبایدهای مطرح در غریزه جنسی به عنوان یکی از غرایز اصلی انسان را با توجه به اینکه طرف آن انسان دیگری است، براساس ساختار و عملکرد او طراحی کرده، بدین طریق تنش، تزاحم و کنش و واکنش نامناسب در ارتباطات و مواجهه‌ها کاهش می‌یابد.

صالحی‌مهر ادامه داد: سؤالی که باید از طرفدران زن، زندگی و آزادی پرسید، این است که آیا زن و مرد تفاوت ساختاری دارند؟ آیا تمایل و کششی بین آنهاست؟ آیا صحیح این کشش، کنش و واکنش در هر مکان و زمانی رخ دهد؟ با دلیل علمی، زیستی و فیزیولوژیکی جواب تمام این سوالات بله است، پس با توجه به اینکه میل جنسی میلی است که شدیدا به فرآیند های یادگیری و شرایط محیطی مثل جذابیت و قابلیت دسترسی وابسته است از این رو برای مدیریت آن لازم است به افراد در رابطه با آن آموزش داده شود و شرایط محیطی یعنی جذابیت و دسترسی به آن را کمتر نمود تا آرامشی که نیاز اصلی و مشترک همه انسان ها است، تأمین شود.

وی با اشاره به تفاوت در میل جنسی و برانگیختگی و نحوه تحریک پذیری خانم‌ها و آقایان در پاسخ به این سوال که آیا حکم حکومتی در این زمینه تأثیر گذار است یا خیر، گفت: قطعا حکم حکومتی لازم و ضروری است، چون اگر غریزه جنسی در اجتماع مدیریت نشود، آنارشیسم جنسی در اجتماع رخ خواهد داد، البته نباید فراموش کرد که این حکم و قانون طبق دستورات خداوند و براساس ساختار و عملکرد وجودی انسان که خداوند احاطه کامل به آن دارد، طراحی شده است.

ارائه کننده کرسی، ادامه داد: جامعه‌ای که سکولار شده و در آن مخالفین بحث حجاب، مسئله دنیا و آخرت را قبول ندارند، همچنین تبیین مسئله حجاب هم بر مبنای آثار اخروی آن صورت گرفته نه بر اساس آثار دنیوی آن، به همین خاطر باید و نباید در رابطه با حجاب را نمی‌پذیرند و آن را یک امر شخصی می‌دانند که طبق خواسته دل هرکس باید تنظیم شود، اما عدم رعایت حجاب آسیب‌های فراوانی در زمینه عاطفی، روانی، جنسی و اجتماعی در پی دارد که صرفا با تبیین و آموزش و در انتظار فهم همگانی اهمیت آن، نمی‌توان جلوی این آسیب‌ها را گرفت.

وی تصریح کرد: از این رو لازم است قانون حجاب توسط حکومت اجرا شود، اما در سه سطح آموزش، سخت کردن دسترسی و قوانین کیفری، بدین معنا که تبیین و شناخت دادن در رابطه با مسئله حجاب باید به موازات امر به معروف و نهی از منکر کردن و اقتدار قانونی پیش برود تا آسیب‌ها کم شود و عدل اجتماعی با تأمین امنیت روانی، جنسی، عاطفی و اجتماعی در کنار تأمین امنیت اقتصادی به وجود آید.

صالحی‌مهر در پاسخ به این سوال که ما طلبه‌ها چه باید بکنیم، اظهار کرد: طلاب در سه سطح ایجابی، سلبی و مطالبه‌گری می‌توانند نقش ایفا کنند، در سطح ایجابی باید از زوایای مختلف به بحث حجاب پرداخت و آن را آموزش داد تا افراد اقناع شوند و شناختشان شکل گیرد، سپس در زمینه حجاب به تبلیغ هنری، بصری و چهره به چهره باید فعالیت کرد و ترویج مثل پویش‌ها و همایش‌ها آخرین مرحله در سطح ایجابی است.

وی با بیان اینکه در سطح دوم نیز امر به معروف و نهی از منکر و برخورد قانونی باید صورت گیرد، اظهار کرد: در نهایت لازم است از مسئولین در رابطه با مسئله حجاب در سه سطح مطرح شده مطالبه گری نمود تا مسئله حجاب به صورت سیستمی در جامعه دنبال شود.

گفتنی است، کرسی آزاداندیشی، «حجاب یک حق شخصی یا یک تکلیف اجتماعی» به روش پرسش و پاسخ به شبهات با ارائه دکتر نیما صالحی مهر استاد دانشگاه و فعال عرصه عفاف و حجاب در بسیج جامعه زنان اصفهان و دبیر علمی خانم پروین اختریان در موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha