پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی

حوزه/ امام جمعه خوی گفت: سلطه‌گران از دو روش ملت‌ها را عقب نگه می‌دارند و به استضعاف می‌کشند، روش اول، تسلط مستقیم بر ملت‌ها و استعمار آنه و روش دوم که خطرناک‌تر است، ترویج روحیه غرب گرایی و القای روحیه بی‌عرضگی و «ما نمی‌توانیم» در ملت‌ها.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه آخرین دستاوردهای هسته‌ای در بخش‌های مربوط به زندگی مردم به‌ویژه در حوزه‌های «پزشکی»، «دارویی»، «صنعتی»، «کشاورزی و غذایی»، «انرژی، آب و ساخت نیروگاه» و «زمین‌شناسی»، همزمان با مذاکره ایران با برخی کشورها، پیام حکمت، عقلانیت و قاطعیت هوشمندانه در مواجهه با طرف‌های مذاکره بود.

وی افزود: این که رهبر معظم انقلاب، صنعت هسته‌ای را کلید پیشرفت ایران برشمردند، تنوع و فراوانی کاربردها و گستره کارآیی صنعت هسته‌ای در تسهیل زیست انسانی و بهره‌وری بهتر در استفاده از مواهب خدادادی است و محققان کشورمان با استفاده از دانش هسته‌ای توانسته‌اند تاکنون بیش از ۵۰ رادیوداروی تشخیصی، تسکینی و درمانی را تولید کنند.

امام جمعه خوی، تولید پودر «همواِستات» یا «بندآورنده خون» توسط دانش هسته‌ای را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه هسته‌ای دانست و اظهار کرد: ساخت نیروگاه‌های قدرت در سواحل جنوبی و شمالی کشور و ساخت مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن از دستاوردهای دانش هسته‌ای در حوزه انرژی و آب است.

وی ادامه داد: دانش هسته‌ای در سه بخش «پلاسما، زیستی و پرتودهی» به کمک بخش کشاورزی و امنیت غذایی آمده و مقابله با آفات کشاورزی، آفت‌زدایی از غلات، مواد غذایی و افزایش ماندگاری آنها، مهم‌ترین خدمات دانش هسته‌ای در بخش کشاورزی است.

حجت الاسلام قاسم‌خانی، اضافه کرد: طراحی و ساخت سامانه شتاب‌دهنده «الکترواستاتیک الکترون» برای تصفیه پساب‌های صنعتی و قابل استفاده در صنایع تولید لاستیک و صنایع پلیمری، موجب تحول اساسی در این بخش‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چرخه سوخت هسته‌ای، یعنی مراحل اکتشاف، استخراج، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، ساخت قرص، میله و مجتمع سوخت، مدیریت سوخت هسته‌ای در قلب راکتور و مدیریت پسماندهای راکتور، همگی در داخل کشور و با دانش بومی هسته‌ای انجام می‌شود.

امام جمعه خوی اضافه کرد: کشورمان اکنون قادر است با استفاده از ژئوفیزیک هوابرد تا عمق ۱۵ هزار متری زمین، معادن مختلف و چاه‌های نفت را شناسایی کند.

وی ادامه داد: دومین علتی که برای کلیدی‌بودن صنعت هسته‌ای خصوصا در ایران اسلامی می‌توان برشمرد، عبارت است از نقش صنعت هسته‌ای و دستیابی ایران به دانش هسته‌ای به عنوان یک دانش صف‌شکن و بن‌بست‌شکن، که نادرستی و ابطال نظریه و گزاره غلط "ما نمی‌توانیم" را بیش از پیش نمایان کرد.

وی گفت: دشمنان انقلاب اسلامی برای متوقف کردن این روند از جنایت و ترور هم کمک گرفتند، اما نتوانستند و لذا صنعت هسته‌ای اکنون با تلاش جوانان ملت در این کشور بومی شده و دیگر قابل سلب‌شدن نیست.

حجت الاسلام قاسم‌خانی تصریح کرد: سلطه‌گران از دو روش ملت‌ها را عقب نگه می‌دارند و به استضعاف می‌کشند، روش اول، تسلط مستقیم بر ملت‌ها و استعمار آنه و روش دوم که خطرناک‌تر است، ترویج روحیه غرب گرایی و القای روحیه بی‌عرضگی و «ما نمی‌توانیم» در ملت‌ها.

وی به مقوله حجاب و عفاف در جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه حریم خصوصی نیست که هر کسی با هر پوششی که دلش بخواهد وارد آن بشود، چرا که نوع پوشش‌ها در ذهن و روان انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و لذا همه باید به سمت آرامش بخشیدن به جامعه حرکت کنند.

امام جمعه خوی در ادامه با تأکید بر اهمیت صرفه جویی، خاطرنشان کرد: در آیات و روایات متعدد اسراف کننده‌ها را مذمت کرده‌اند و بارزترین مصادیق این آیات و روایات منابع ملی مانند برق، آب و گاز است و عدم صرف جویی و اسراف در این منابع، خسارت‌های جبران ناپذیری را در آینده رقم خواهد زد.

وی عنوان کرد: در حقیقت از نظر اسلام و قرآن، اعتدال در مصرف و میانه‌روی و صرفه جویی به معنای مصرف درست و متناسب، اصلی اساسی و از اصول نخستین اقتصاد اسلامی است که مؤمنان برای دست یابی به کمال شخصی و جمعی و امت اسلامی برای رسیدن به جامعه نمونه و برتر می‌بایست آن را در نظام اقتصادی خویش درنظر گیرند.

حجت الاسلام قاسم‌خانی با تأکید بر اینکه همه باید به ترویج سنت ازدواج آسان کمک کنیم، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ها و مناسبت‌های مختلف به آسیب‌شناسی مشکلات فراروی جوانان برای ازدواج پرداخته‌اند و فرمودند، موانع ازدواج صرفا اقتصادی و معیشتی نیست و موانع «فرهنگی» نیز، بخش قابل توجهی از این مشکل اجتماعی را به خود اختصاص داده و لذا جوانان، خانواده‌ها و مسئولان مربوط باید در جهت رفع این موانع تلاش کنند.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha