دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین دیرباز گفت: در قوانین جمهوری اسلامی تاکنون بی حجابی و بدحجابی به عنوان جرم تلقی شده است و به نظر می رسد لایحه عفاف و حجاب این قانون را نقض می کند؛ در فقه امامیه و اهل سنت محدوده عفاف و حجاب مشخص است و خارج از آن محدوده به عنوان یک گناه مسلم تلقی می شود.

حجت الاسلام عسکر دیرباز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه، با اشاره به ایرادت و اشکالات لایحه عفاف و حجاب اظهار داشت: باید کسانی که مدافع لایحه عفاف و حجاب هستند و در تقریر این لایحه نقش داشتند، جلسات و فضای گفت‌وگو را ایجاد کنند تا نظرات مخالفین و منتقدین را بشنوند؛ رسانه ها خصوصا خبرگزاری حوزه می تواند در برگزاری نشست های دو طرفه و انعکاس نظرات و نقدها و پیشنهادهای افراد به این لایحه نقش بسزایی ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

لایحه‌ای برای توجیه بی‌حجابی / حرام مسلم شرعی را به تخلف تنزل داده‌اند!

بی حجابی را از جرم به تخلف تقلیل داده اند

وی ادامه داد: در قوانین جمهوری اسلامی تاکنون بی حجابی و بدحجابی به عنوان جرم تلقی شده است و به نظر می رسد لایحه عفاف و حجاب این قانون را نقض می کند؛ در فقه امامیه و اهل سنت محدوده عفاف و حجاب مشخص است و خارج از آن محدوده به عنوان یک گناه مسلم تلقی می شود؛ باید در جامعه این مسئله نیز به صورت قانون تصویب بشود و مسئولین اجرایی در اجرای آن مصمم باشند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قوه قضائیه جایگاه نظارتی و اجرای قانون را دارد و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی است و نباید همه مسئولیت ها در لایحه به دوش این دو نهاد باشد.

مقابله با بی حجابی وظیفه همه مردم است نه فقط پلیس

وی افزود: مسئله امر به معروف در بُعد لسانی واجب شرعی است و همه مردم در قبال آن مسئولیت دارند، اما در لایحه عفاف و حجاب این مسئولیت از مردم سلب شده است و صرفا نیروی انتظامی و حاکمیت را متولی مقابله با بدحجابی قلمداد کرده است، ولذا باید مسئله حجاب در مرحله اول مثل دیگران گناهان که وظیفه همگانی برای مقابله با آن است قلمداد شود و در کنار آن حاکمیت و ادارات هم نقش خود را ایفا کنند.

حجت الاسلام المسلمین دیرباز ادامه داد: وظیفه مردم تذکر لسانی با رعایت تمام موارد دینی است و باید این فرهنگ سازی صورت بگیرد که اگر کسی به صورت محترمانه به فردی تذکر لسانی داد و با برخورد نامناسب از سوی گناهکار مواجه شد، مردم خودشان وارد بشوند و فضا را مدیریت کنند؛ بی تفاوتی در دین اسلام وجود ندارد و باید همه از آمر به معروف حمایت کنند و این امر زمانی عملیاتی می شود که ذهنیت مردم به گونه ای باشد که کار ناهی از منکر را یک امر درست و صحیح تلقی کرده و وظیفه همگانی بدانند.

امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی تبدیل شود

وی اظهار کرد: روحانیون، حوزه ها، صدا و سیما، والدین، مدارس و ... باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه به یک فرهنگ لازم و ضروری تبدیل کنند و لذا می بایست در لایحه عفاف و حجاب از ناهیان از منکر حمایت می شد و پلیس را موظف می کرد که از ناهی از منکر و آمر به معروف حمایت کند و نباید از مردم سلب مسئولیت کنند و همه وظیفه را متوجه حاکمیت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همان گونه که رهبر انقلاب اسلامی نیز تاکید کردند؛ مردم فقط وظیفه تذکر لسانی دارند و پلیس نیز در مرحله اول باید جنبه حمایتی از آمر به معروف داشته باشد و در مرحله بعدی با کسی که جرم آشکار انجام می دهد برخورد کند، البته در برخورد با مجرم و دستگیری او نیز ضوابط در نظر گرفته بشود و بین یک فرد عاقل بالغ رشیده و یک فرد نوجوان تفاوت قائل شود که در لایحه بدان اشاره نشده و فقط تخلف را بیان کرده است.

کشاندن یک فرد به محاکم قضایی هزینه و تبعات فراوانی دارد

وی افزود: دستگیری یک فرد و کشاندن آن به محاکم قضایی و دادگاه ها تبعات فراوانی دارد، مراجعه مردم به پلیس و مجموعه های قضایی در حالت عادی بسیار زیاد است و پرونده های زیادی در دادگاه ها سالانه وقت و هزینه از نظام و مردم می گیرد و اگر جرم های بی حجابی هم بدان اضافه شود و پرونده ها و زندانی های بی حجابی هم بدان افزوده شود با انبوهی از مشکلات در محاکم قضایی روبرو خواهیم شد

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: پلیس این ظرفیت را ندارد که کلانتری ها را دوبرابر کند و دستگاه قضایی دادگاه ها و زندان ها را دو برابر کند، به نظر می رسد ما هنوز این ظرفیت را نداریم و باید قبل از اجرای چنین لایحه ای زیر ساخت های آن فراهم شود و نمی شود به بی حجاب همان دیدگاه سارق و دزد را داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز تصریح کرد: محتوای لایحه عفاف و حجاب این است که متخلفین و بدحجاب ها با دوربین شناسایی می شوند، در حالی که ما در کشور بنابر آنچه که خود فرماندهان انتظامی گزارش دادند با کمبود حدود دو میلیون دوربین برای شناسایی سارقین و متخلفین مواجه هستیم و با اضافه شدن این جرم ها هم کار پلیس بسیار دشوار خواهد شد.

وی با بیان این که در لایحه هیچ اشاره ای به لزوم حمایت ارگان ها، نهادها، پلیس و حاکمیت از آمرین به معروف نشده است، گفت: باید لایحه در مرحله اول تذکر لسانی مردمی را تقویت می کرد و در مرحله دوم به ولیّ بانوان اطلاع داده می شد و در مراحل بعدی برخورد قضایی با آن ها صورت می گرفت.

نماینده مردم آذربایجان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: همان گونه که رهبر انقلاب هم فرمودند بسیاری از مردم و بانوان توجه ندارند که دشمن با دست آن ها چه جنایتی را انجام می دهد و لذا برداشت بنده از بیانات رهبر انقلاب این است که باید در مرحله اول بُعد فرهنگی را تقویت کنیم و لذا باید هم کار فرهنگی را تقویت کنیم، و در مرحله اول بی حجابی را تخلف و در مرحله بعدی آن را جرم تلقی کنیم.

همه مسئولین پای کار بیایند

وی افزود: اگر مسئله جلوگیری از بی حجابی برای مسئولین اهمیت دارد چرا همه پای کار نمی آیند و فرهنگ سازی را تقویت نمی کنند و لذا باید در این لایحه مسائل متعددی مد نظر قرار می گرفت و کار فرهنگی از مسئله قضایی و دستگیری قوی تر می بود.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی، تلویزیون، سینما و شبکه های توزیع خانگی فیلم و ... بی حجابی را به یک مسئله عادی تبدیل کرده اند و در آپارتمان ها و ... متاسفانه ابعاد فرهنگی در نظر گرفته نشده است و مشاهده می شود دختران و پسران نوجوان با هم به بازی و دوچرخه سواری می پردازند و وقتی وارد دانشگاه و محیط های دیگر می شوند از آن ها خواسته می شود حجابشان را رعایت کنند و حال این که چنین چیزی را یاد نگرفته اند.

وی ادامه داد: متاسفانه فیلم هایی که در تلویزیون، سینما و سینماهای خانگی پخش می شود بی حجابی را عادی جلوه می دهد؛ سالانه صدها هزار نفر ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند و متقابلا صدها هزار خارجی به ایران می آیند. و در خیلی از ادارات زن و مرد در یک اتاق ساعت ها با هم کار می کنند و این مسائل در ترویج عادی سازی بی حجابی موثر است و لذا باید همه نهادها و مسئولین برای مسئله ترویج حجاب همراهی و همکاری کنند.

بی حجابی یک دفعه روی نداده است

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این که عده ای دست به کشف حجاب زدند، به یک دفعه اتفاق نیفتاد بلکه حرکتی بود که از دو دهه قبل شروع شده است.

وی گفت: ما در حرکت به سوی یک قله هستیم و قطعا در راه این قله آسیب ها و مشکلات هایی وجود دارد و باید به این مسئله توجه داشته باشیم؛ متاسفانه عده ای شب و روز مردم را ناامید می کنند و برخی هم از مشکلاتی که در جامعه وجود به این نتیجه می رسند که دست به کشف حجاب بزنند تا مسئولین حرف آن ها را گوش کنند؛ مسئولین نباید اجازه بدهند کار به این جا برسد.

غفلت از بی حجابی لطمه های جبران ناپذیری به خانواده ها خواهد زد

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز تصریح کرد: اگر مردم و مسئولین نسبت به بی حجابی بی تفاوت بشوند، در آینده این بی حجابی و بی عفتی وارد خانه های ما خواهد شد، لذا نباید در برابر بی حجابی بی تفاوت باشیم و این را بدانیم که همه ما سوار یک کشتی هستیم اگر این کشتی آسیب ببنید همه آسیب خواهیم دید.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    یک نکته مغفول در فرمایشات جناب دیرباز وجود دارد.این نکته هم این است که بدون وجود یک قانون بازدارنده، امکان کنترل یک بزه اجتماعی و یا یک ناهنجار بد رفتار مثل پدیده زشت بی حجابی عملا امکان پذیر نیست.چطور در رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی و تعیین چراغ قرمز و سبز جواب می گیریم ولی در مورد قانون عفاف خیر؟ دلیل آن نبود قانون محکم، اجرای دائمی و فرهنگ سازی است. قطعا در برخی امور جریمه مالی تاثیر گذار است ولی در حدود الهی کمتر تاثیر دارد، بلکه قوانین بیشتر جنبه تعزیری دارند.چرا در این زمینه هیچ توصیه ای نمی بینیم.
  • آگاه IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    تا آنجا که می دانیم، همیشه جبهه کفر و باطل در مواجهه با جبهه حق دست به اقدامات موذیانه و رذیلانه می زند تا را حق و حقیقت طلبان را سد کرده و راه را برای پیشبرد مقاصد شیطانی خود هموار کند.مقابله با ترفندهای خناسان هم مشروط و منوط به یک طرح نیست. چرا اعضای محترم خبرگان یا مدرسین عالی مقام حوزه خود پیش قدم نمی شوند که یک لایحه جامع عفاف و حجاب در ابعاد همه جانبه را تهیه کرده و به مجلس پیشنهاد دهند و صرفا به قوانین قبلی بسنده می کنند و یا این قانون هنوز به تصویب نرسیده که از قضا بسیار ناقص هم هست را نقد می کنند. ارائه راهکار درست وظیفه شماست زیرا در پیشگاه خداوند متعال مسئولید! جریمه مالی و پولی بازدارنده نیست و شاید محل اشکال هم باشد، زیرا شائبه گناه فروشی از آن استشمام می شود.اگرچه که متاسفانه جای تعزیر شرعی خالی است. اما می توان با ارائه بسته تنبیهی به شکل منع کامل ارئه خدمات اجتماعی نظیر مسدود کردن کامل تمام حسابهای بانکی و ابطال گواهینامه رانندگی و... امثالهم و یا تجمیع آنها برای حل مشکل اقدام کرد.
  • صادق IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    یک سئوال از شما- اتاق فکر و هیئت اندیشه ورزی که سالهای قبل مقام معظم رهبری آنرا از اعضای محترم مجلس خبرگان مطالبه کردند، کجاست؟! آیا زمان آن نرسیده که احساس خطر کنید و قبل از اینکه مشاوران ناآگاه و بعضا نفوذی با پیش نویس لوایح مشکوک و چند پهلوی قابل تفسیر و تغییر مکرر قصد به انحراف کشاندن جامعه را داشته باشند، شما به فکر علاج دردهای معنوی و فرهنگی جامعه باشید. آن هم با یک تشکل قوی و سازنده فکری و دارای گفتمان اقناعی. خب چرا دست دست میکنید و امور را به حال خود وا می گذارید تا اینکه عده ای به بهانه ناقص بودن قانون قبلی و جمعی به خاط بازدارنده نبودن پیشنهادات فعلی لایحه جدید، دائم در حال خرید زمان برای هنجارشکنان هستند. برای یکبار هم که شده خودتا آستینها را بالا زده و یک طرح دقیق دینی و شرعی در این زمینه تهیه و مطالبه جدی و قوی از هر سه قوه تا به سرانجام کامل موضوع ،داشته باشید. شما مسئولید باید مطالبه گر باشید نه توصیه کننده صرف به این و آن!
  • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    خواهش می کنم این مطلب را به خدمت بزرگوارانی مانند جناب آقای شیخ محسن فقیهی و جناب دیرباز و... برسانید. خداوند متعال در قرآن می فرمایند واعتصموا بحبل الله و لا تفرقوا. آیا ما و شما در به ثمر رسیدن دغدغه های خود و جامعه جدا جدا نتیجه می گیریم و یا در صورت با هم و یکی بودن. پس خواهشمندم به خاطر رضای خدا یکی شوید و همه توان و اندیشه خود را روی هم بگذارید و با استعانت از خداوند بزرگ پیشگام شوید و ضمنا از هر دست دیگری هم که به سوی شما از سر دلسوزی و تعهد دراز می شود استقبال کنید و یکبار برای همیشه معضلات این لایحه کذایی عفاف و حجاب را دقیق بررسی کنید و با شرح نقایص آن اقدام به ارائه راهکارهای راهگشا و عملی باشید و محکم و با عقیده کامل از مسئولان امر مطالبه گری کنید.مطمئن باشید به هدف خوبی می رسید و گرنه با مصاحبه های تک تک و اشارات کوتاه به متن لایحه و کلی گوئی به جائی نمی رسید. یک منکر بزرگ به خواست دشمنان دین و شیاطین در جامعه در حال وقوع است و یک سلاح ضعیف و ناکارآمد برای مقابله با آن پیشنهاد شده است که در بکارگیری نهائی معلوم نیست شیطان را از پا درآورد یا خودی را!پس تا دیر نشده همت تمام داشته باشید تا این موضوع را به شایسته ترین نحوی که مرضی رضای خداوند تبارک و تعالی است حل کنید که ان شاءالله پاداش اخروی خوبی در انتظارتان است.
  • سعید IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    با سلام. رسانه ملی و حوزه علمیه سینما تئاتر حوزه هنری وزارت فرهنگ کجای این داستان سبک زندگی ایرانی اسلامی سالم و آرام هستند؟ همه باید رسانه های رادیو تلویزیون زنده پادکست خوب و دلنششین و جذاب اسلامی ارائه کنند برای اینهمه مخاطب کودک نوجوان جوان و بزرگسالان تا راه درست و مفید خیر دنیا و آخرت رو بفهمند و عاقبت بخیر باشند.