دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در مناسبت‌های این‌چنینی، هیئت ها در خط مقدم تعظیم شعائر و برگزاری مراسمات قرار دارند اما همیشه که نباید هیئت ها مذهبی عهده‌دار برپایی آیین‌های سوگواری باشند بنابراین برنامه‌ریزی کنید که هیئت ها در مناسبت‌های جشن و شادی نیز میدان‌داری کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت عید غدیر که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسئولان تشکل‎های مردمی به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: غدیر به‌عنوان یک رسالت و تکلیف معنوی باید در صدر امور و برنامه‌ریزی‌های شما باشد. این یک واقعیت است که امیرالمؤمنین(ع) متعلق به همه است و بنابراین باید به نقش تشکل‌های مردمی توجه ویژه داشته باشید و این‌طور نباشد که صف برگزارکنندگان، محدود به دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی باشد.

وی افزود: مهم‌تر از هر رویدادی که بخواهد در راستای تعظیم شعائر این عید باشد، پیش از همه توجه کنید که احساسات و عشق مردم در این باره زمینه بروز و ظهور پیدا کند. به‌طور مثال، در مقوله اطعام که احادیث و روایات فراوانی بر اهمیت آن تأکید کرده است، باید این امر فراتر از امر امدادی، همه اقشار مختلف مردم را تحت پوشش قرار دهد. اینکه ما فقط متمرکز بر اطعام فقرا باشیم خیلی خوب است اما به‌طور مثال، در عید غدیر که مقارن با روز جمعه است شرایط به نحوی است که نمی‌توان در مساجد سطح شهر نماز جماعت ظهر و عصر برگزار کرد و این امر، فرصت مناسبی است تا پس از نماز در وعده ناهار، سفره‌های اطعام روز عید از مردم پذیرایی کنند.

«هیئت مذهبی» و «بانوان»، دو رکن برگزاری جشن غدیر

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی هیئت مذهبی در جشن عید غدیر خاطرنشان کرد: حقیقت این است که در مناسبت‌های این‌چنینی، هیئت ها در خط مقدم تعظیم شعائر و برگزاری مراسمات قرار دارند اما همیشه که نباید هیئت‌ها مذهبی عهده‌دار برپایی آیین‌های سوگواری باشند بنابراین برنامه‌ریزی کنید که هیئت‌ها در مناسبت‌های جشن و شادی نیز میدان‌داری کنند. همین جوانان عزیزی که در ایام ماه محرم، دهه فاطمیه و شب‌های قدر، دسته عزا راه می‌اندازند و در خیابان عزاداری می‌کنند، اگر به میدان بیایند می‌توانند رنگ و روی خیابان‌ها را عوض کنند و چهره شهر را در جشن‌ها نیز تغییر دهند.

وی با بیان اینکه میدان را نمی‌توان صرفاً با تشکیل ستاد و برپایی جلسه اداره کرد، ادامه داد: در این میان، یک موضوع مهم نیز درباره اهمیت نقش‌آفرینی بانوان است. باید نقش زنان را در جلسات خانگی و کنش‌گری اجتماعی جدی بگیرید. بانوان ظرفیت تأثیرگذاری را دارند و این مسئله‌ای است که می‌توان روی آن حساب کرد.

غدیر، تجلی فرهنگ علوی، ۲۱ تیر نماد مکتب فاطمی

امام‌جمعه مشهد تصریح کرد: غدیر در حالت کلی متعلق به وجود اقدس امیرالمؤمنین(ع) است اما غدیر امسال علاوه بر وجود نازنین علی ابن ابی‌طالب(ع)، تعلق خاص و گرایش ویژه‌ای به زهرای مرضیه(س) نیز پیدا می‌کند زیرا پنج روز پس از عید غدیر به ۲۱ تیرماه می‌رسیم که روز ملی عفاف و حجاب است و مکتب فاطمی با این مفاهیم متقارن می‌شود.

وی تأکید کرد: در روز عفاف و حجاب، فضای مشهد با همه کشور متفاوت است زیرا ۲۱ تیر سالروز کشتار رضاخانی در مسجد گوهرشاد است که از اساس در مشهدالرضا(ع) اتفاق افتاده و از این نظر، این رویداد متعلق به مشهدی‌هاست. علاوه بر این، تقارن این رویداد با ایامی که دشمن متمرکز بر جنگ شناختی فراگیر در حوزه حجاب است، ضرورت گرامیداشت آن را دوچندان می‌کند بنابراین البته که همه کشور باید به این روز توجه کنند اما شما طوری برنامه‌ریزی کنید که حال و هوای عید غدیر و دهه ولایت تا ۲۱ تیر استمرار پیدا کند.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: شهرداری مشهد در این زمینه تکلیف دارد که سرتاسر شهر را به فضاسازی شهری پیرامون مقوله حجاب مزین کند خصوصاً در مناطقی که بیشتر از بقیه از ناهنجاری کشف حجاب رنج می‌برند. دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی هم کمک کنند. واجب است در این باره به یک همگرایی مطلوب برسید زیرا این سهم فاطمه زهرا(س) از غدیر امسال است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha