جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 1096989
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
12

حوزه/ آذربایجان غربی در ایام امامت و ولایت بار دیگر وحدت ادیان، اقوام و مذاهب را به رخ کشید و برای غدیر و ولایت سنگ تمام گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، آذربایجان غربی از دیرباز به دلیل حضور ادیان، اقوام و مذاهب مختلف در آن به استان وحدت و مقاومت معروف است و این وحدت و مقاومت را در همه برهه ها چه در دفاع از مرزهای جغرافیایی و تمامیت ارضی و چه در دفاع از انقلاب حضور دشمن شکن در مراسمات دینی و ملی و .... به نمایش گذاشته است.

شاید غدیر امسال بی نظیر ترین حرکت وحدت آفرین مردم آذربایجان غربی از بازرگان تا تکاب و بوکان بود، آن چه که مردم شیعه و اهل سنت را گرد هم جمع کرد ولایت و حب اهل بیت بود.

جای جای آذربایجان غربی شاهد برگزاری جشن های دهه امامت و ولایت، ایجاد ایستگاه های صلواتی، طبخ غذای گرم و توزیع بین مردم، برگزاری جشن های مسجد و محله محور، دیدار با سادات شیعه و سنی، برگزاری مراسمات عقد اخوت، خاتم بخشی و ... بود.

اهل سنت پیشقدم در برگزاری جشن های عید غدیر ارومیه

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

ارومیه به عنوان مرکز استان متفاوت تر از سال های قبل بود، اهل سنت در اولین روز از ایام ولایت و امامت همایش اجتماع بزرگ غدیریون اهل سنت را به پا کردند و در محبت اهل بیت و امام علی (ع) جشن پایکوبی کردند.

در شب غدیر دومین اجتماع غدیریون اهل سنت برگزار شد و شام عید غدیر سومین اجتماع آن ها در محله شهرک شهریار برگزار شد و شاید بی دلیل نبود که عده ای در آن سوی مرز ها و عده ای خود فروخته در داخل کشور که وابسته به بیگانگان بودند از این حرکت برآشفته شدند و دهان به اهانت به اهل سنت گشودند که چرا در جشن های غدیر حاضر می شوید و اما ماموستای جوان ارومیه ای در توصیف این اجتماعات و جواب یاوه سرایان نوشت: این اجتماعات مشت محکمی بر دهان دشمنان جمهوری اسلامی زد و اهل سنت محب امام علی (ع) و خاندانش می باشند.

بازسازی واقعه غدیر در ارومیه

ترک و کرد و شیعه و سنی حماسه ای در غدیر امسال ارومیه خلق کردند که در تاریخ این شهر برای همیشه ثبت شد و در کنار جشن هایی که تقریبا در همه مساجد، حسینیه ها، محلات، بوستان ها پارک ها و ... در ارومیه برگزار شد، دو مکان مردم را بیشتر از جاهای دیگر به خود جذب می کرد؛ پارک اللر باغی بود که با جشنواره یک کیلومتری و ایجاد دها غرفه و ایستگاه فرهنگی و صلواتی و بازسازی واقعه غدیر در آمفی تئاتر این بوستان مردم را مجذوب خود کرد.

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت



زیباترین بخش این میهمانی یک کیلوتری برگزار جشن ازدواج دو زوج جوان بود که به این مراسم حال و هوای دیگری بخشید.

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت



میهمانی یک کیلومتری ارومیه

اما محوری ترین جشن امسال ارومیه بر محور انقلاب و سردار سلیمانی برگزار شد و این جشن یک کیلومتری از میدان انقلاب شروع شد و در خیابان سردار سلیمانی ادامه پیدا کرد، ایجاد غرفه هایی ویژه کودک و نوجوان، تبیین ، معاینات پزشکی و دندانپزشکی، و ایستگاه های بازی های شاد و مفرح برای کودکان و ایستگاه های توزیع هندوانه و شربت و غذا و بستنی و... از مهم ترین برنامه های این میهمانی یک کیلومتری بود که وقتی از انقلاب وارد خیابان سردار سلیمانی می شدیم وحدت امت تجلی پیدا می کرد و انسان را به حال و هوای پیاده روی اربعین می برد.

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

جوانان محله پایین شهر یعنی محله حسین آباد پول های خود را در جمع کرده بودند و در این میهمانی با توزیع بیش از ۲۰ هزار بستنی و ۶۰ کیلو شیرینی کام محبین مولا را شیرین می کردند، چند متری آن طرف تر بساط خلال سیب زمینی ها و هندوانه ها و آش های نذری و ... پهن بود.
خلاصه مردم هر چه در توان داشتند برای مولا به میدان آوردند و یک روز تاریخی در ارومیه را به ثبت رساندند.

اهل سنت در شهر های مختلف از پیرانشهر تا بوکان پا به پای شیعیان ایستگاه های صلواتی غدیر و سفره طبخ غذا، توزیع شیرینی و ... پهن کرده بودند.

در شمال استان از بازرگان تا سلماس مردم مسلمان آذربایجان غربی در شهرهای ماکو، چالدران، شوط، پلدشت، خوی، چایپاره و سلماس که در کنار جشن ها، زندانی های بی بضاعت و غیر عمد را آزاد می کردند، عید غدیر را با شکوه و عظمتی به یاد ماندنی برگزار کردند، برادر اهل سنتی ایستگاه صلواتی زده بود و نوشته بود، زیر پرچم علی (ع) همه یک ملتیم و چه قدر دلچسب بود پذیرایی برادران اهل سنت از عموم مردم در غدیر که وحدت واقعی را به تصویر کشید.

در جنوب استان در ابتدایش؛ تکاب که جشن ها را امام جمعه این شهر به محلات و روستاها برد و خود نیز در پیشاپیش مردم و مسئولین در جشن های محلات و روستاها حضور یافت و ختم مراسمات را با عمامه گذاری طلاب علوم دینی در مصلای بزرگ بقیة الله این شهر جشن گرفت، تا میاندوآب که شاهد حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به عنوان میهمان ویژه عید و مراسم عمامه گذاری طلاب بود و شاهین دژ که جشن هایشان را به عشق مولا چند روز زودتر شروع کرده بودند.

و شهر بوکانی که غرق در شادی غدیر بود و عید غدیر خم در این شهرستان با همراهی شیعه و سنی و با طبخ وتوزیع غذای گرم، ایجاد ایستگاه های صلواتی و توزیع شیرینی، میوه و شربت و برگزاری جشن های عید غدیر رنگ و بوی دیگری داشت.

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

در شهر پیرانشهر علمای اهل سنت اجتماع کردند و با این اجتماع خود هم تو دهنی محکم به معاندینی که به دنبال تفرقه در این کشور هستند زدند و همه اهانت به قرآن توسط غربی های تفرقه افکن را محکوم کردند.

در اشنویه در کنار جشن های غدیر، روحانیون شیعه به دیدار سادات اهل سنت رفتند و به آن ها عید مولا علی علیه السلام را تبریک گفتند.

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

در مهاباد پیاده روی غدیر برگزار شد، جشن ها رنگ و بوی دیگری داشت، اجتماعات، همایش ها و ... نشان از یک وحدت بر محور اهل بیت داشت.

اقامه نماز جمعه نقده در پارک لاله در روز غدیر

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

میهمانی یک کیلومتری مردم نقده و پیاده روی غدیر و اتفاقات آن که برای اولین بار در تاریخ این شهر می افتد هم از صفحه اینستاگرامی رهبر انقلاب منتشر شد و هم موجب خوشحالی همگان شد، حجت الاسلام حسین فصیح نیا به عنوان امام شهر نقده پیشاپیش مردم در پیاده روی غدیر حرکت کرد و بعد از طی کیلومترها به میهمانی ۱ کیلومتری در پارک لاله رسید، ابتکار جالب حجت الاسلام فصیح نیا در غدیر بار دیگر نقده را به عنوان شهر زیبای وحدت بر سر زبان ها انداخت.

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

وقتی برنامه ریزی برای پیاده روی روز جمعه صورت می گرفت برای خیلی ها سوال می شد، نماز جمعه چه می شود، اما امام جمعه نقده، ابتکار جالبی به خرج داد و نماز جمعه را با سیاسی ترین عید مسلمین تلفیق کرد و آن را هم در انتهای میهمانی یک کیلومتری و در پارک لاله و در جوار شهدای گمنام اقامه کرد.

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

سنگ تمام استان وحدت و مقاومت در عید ولایت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha