دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانواده

حوزه / یک محقق حوزوی گفت: فیلم‌های ایرانی تصویری با ثبات از خانواده نشان نمی‌دهند بلکه آنچه می‌پردازند نمای تخریب شده از خانواده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی «تصویر خانواده در سینمای ایران، از سینمای موجود تا سینمای موعود، با تکیه بر کتاب «تاریک، روشن» مرحوم نادر طالب‌زاده امروز ۱۸ تیر در خانه کتاب ادبیات ایران برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام سیدعلی‌اصغر تقوی، حسن بنیانیان رئیس سابق حوزه هنری و علی اکبر عبدالعلی‌زاده فعال رسانه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، حجت الاسلام تقوی گفت: تصویر خانواده در سینمای ایران وضعیت روشن و باثباتی ندارد و وضع ما و نسبت مان در سینما با خانواده ایرانی اسلامی مشخص نیست. در واقع تصویر خانواده در سینمای ایران آسیب پذیر است و ما نمی‌توانیم از آن دفاع کنیم. بنابراین باید به فکر اصلاح این تصویر باشیم.

وی افزود: مرد و زن در جایگاه خانواده‌ای که در سینما بازنمایی می‌شود، باور پذیر نیستند. برای مثال برخی تقابل‌ها بین مردان و زنان که در سینما دیده می‌شود، واقعی نیست. صورت بندی این تقابل در سینمای ایران عمدتاً دوگانه‌های ظالم و مظلوم را بازنمایی می‌کند. فیلم‌هایی مثل «مادر»، «یه حبه قند» و «مهمان مامان» به عنوان استثنائاتی در سینمای ایران که بازنمایی درستی از خانه و خانواده دارند، تنها مانده‌اند.

کارشناس حوزوی با بیان اینکه سینمای ایران گویی اصرار به بازنمایی خانواده تک نفره و کم جمعیت دارد، بیان کرد: عشق‌ها نیز در فیلم‌های سینمای ایران معمولا در بیرون از خانواده شکل می‌گیرند و ما از درک قابلیت‌های عشق‌های دراماتیک خانوادگی غافل مانده‌ایم.

تقوی ادامه داد: ما سینمای نکبت و فلاکت نداریم و این واژه‌ها اصلا برای سینمای ما وزین نیستند، اما برخی فیلم‌های ما سیاه نما هستند و شاید به همین دلیل دیده نمی‌شوند و نمی‌توانند به خانواده اصیل ایرانی بپردازند. سینمای ما نباید برچسب زن و سیاه نما باشد. در سینمای خانواده نباید به دنبال گفتن این حرف باشیم که مسائل یا سیاه است یا سفید. بلکه باید این تصویر سایه روشن باشد و نقش زنان اصیل ایرانی را در خانواده روشن و روشن تر نشان بدهد. در یک جمع بندی کلی تصویر سینمای ایران از خانواده و خانه ایرانی روایتی صحیح و قابل قبول نیست.

حسن بنیانیان عضو کمیسیون پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بیان کرد: باید از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مسجد را از مناظر کارکردهای دیگر فرهنگی مورد استفاده قرار می‌دادیم تا امروز فرزندانمان به طور طبیعی سیر فعالیت خود را بعد از مدرسه و کار و دانشگاه در مساجد می‌گذراندند و قاعده بزرگی از استعدادهای هنری شکل می‌گرفت که امروز فیلم‌هایی را به کل دنیا برای بازسازی خانواده متلاشی صادر می‌کرد.

وی ادامه داد: هر فیلمی که مستقیم یا غیر مستقیم به افراد بگوید داشتن یک بچه کافی است یا اصلا به داشتن فرزند نیازی نیست، حتما سیاه‌نما است. فیلم‌ها باید بتوانند محبت بین زن و شوهر را بیشتر و عشق را ترویج کنند.

علی اکبر عبدالعلی زاده فعال رسانه‌ای نیز در این نشست گفت: در سینمای ایران فیلم‌های دارای موضوع خانواده و زن و مادرانه تعدد دارند. از فیلم «مادر» علی حاتمی که جایگاه فرهنگی زن ایرانی در آن مستتر هست تا آثار رسول ملاقلی پور که جایگاه زنانگی و مادرانگی را به بهترین نحو تصویر کرده است. همچنین کیومرث پور احمد تا حمید نعمت الله و رضا میرکریمی که حضور زن در هسته اصلی جامعه یعنی نهاد خانواده را بسیار خوب بازنمایی کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: نهادهای سینمایی است که باید دارای شناخت نسبت به جایگاه زن در فرهنگ ایرانی اسلامی باشند. وقتی ظرفیت‌ها احصا نمی‌شود، مدیریت درستی صورت نمی‌گیرد و بنیان و کارکرد سینما را درک نمی‌کنیم همین می‌شود که روبرت مرداک می‌گوید: «اگر قرار است جامعه ایرانی را دچار فروپاشی کنیم باید به هسته اصلی خانواده آسیب بزنیم.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha