یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
khalkhal 1.jpg

معاون‌ پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) خلخال گفت: با وجودی که حجاب در ایران باستان در بین زنان سخت‌تر و شدیدتر بوده است اما به دلیل اینکه ارتباط ایرانیان با اعراب پس از نزول آیات حجاب و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) ایجاد شد، این شبهه که حجاب از ناحیه ایرانیان به سرزمین‌های مسلمانان راه یافته است رد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، رقیه یوسفی معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) خلخال در اولین نشست علمی خوانش کتاب "مسئله حجاب" شهید مطهری(ره) که ظهر امروز به مناسبت هفته عفاف و حجاب در پارک چمران خلخال برگزار شد، گفت: حجاب بحث جدیدی در دنیای امروز نیست چرا که پوشش، نیاز فطری انسان است و تاریخچه حجاب یک تاریخچه بسیار قدیمی است.

وی افزود: با توجه به آیه ۲۲ سوره اعراف، در درجه اول زن و مرد به لحاظ ذاتی از عریانی و برهنگی متنفر می‌باشند و ملاحظه برخی ادوار تاریخی در مورد مسئله پوشش زنان، بیانگر پوشش سخت و غلیظ قشر زن در آن ادوار است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) خلخال با طرح این شبهه که برخی دلیل رواج حجاب در اسلام را ارتباط اعراب با ایرانیان می‌دانند، بیان داشت: اگر مراد از طرح چنین شبهه‌ای، عدم وجود قانون اسلام در زمینه حجاب باشد این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که در رابطه با امر حجاب، ادله فراوانی در آیات و روایات متعدد آمده است.

یوسفی ادامه داد: با وجودی که حجاب در ایران باستان در بین زنان سخت‌تر و شدیدتر بوده است اما به دلیل اینکه ارتباط ایرانیان با اعراب پس از نزول آیات حجاب و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) ایجاد شد، این شبهه که حجاب از ناحیه ایرانیان به سرزمین‌های مسلمانان راه یافته است رد می‌شود.

مدرس حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در زمینه علت پیدایش حجاب به عللی همچون منشأ فلسفی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و روانی استناد شده است که شهید مطهری(ره) در کتاب مسئله حجاب به خوبی به نقد و بررسی این دلایل پرداخته و سپس در ادامه به دلیل مطلوب اسلام از تشریع پوشش اشاره کرده است.

یوسفی به چرایی برگزاری نشست‌های علمی در بین طلاب پرداخت و افزود: برای اینکه طلاب علوم دینی در زمینه تبلیغ بر مدار تحقیق، موفق عمل کنند و پایگاه اجتماعی خوبی در جامعه در این زمینه داشته باشند ابتدا بایستی تبیین‌گر نظام عفت برای خود باشند و سپس اقدام به ارشاد در زمینه "حجاب" یا به تعبیر دقیق‌تر "عفاف" کنند.

حجاب در ایران باستان در بین زنان سخت‌تر و شدیدتر بوده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha