شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم عزاداری شب اول محرم در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه کسانی که با توکل به خدا و تبعیت از رضوان الهی وارد صحنه می‌شوند، آنهایی هستند که تقوا به خرج می‌دهند، گفت: اگر کسی در مقابل تهدیدهای دشمنان بترسد و پا پس بکشد و دعوت امام را اجابت نکند، بداند که تقوا نداشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، خاطرنشان ساخت: برخی از آیات نورانی قرآن کریم با این که مربوط به صحنه های دیگری است، در روایات اهل بیت علیهم السلام تاویل آن ناظر به کربلا و تطبیق به واقعه عاشورا شده است.

وی با اشاره به این که اباعبدالله الحسین علیه السلام در واقعه عاشورا برخی از آیات نورانی قران کریم را بیشتر از دیگر آیات تلاوت می نمودند، اظهار داشت: در روایات اسلامی تاکید شده که انسان واقعه عاشورا را باید با این آیات بفهمد؛ چرا که این آیات نورانی پرده از حقیقت عاشورا بر می دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه ضمن اشاره به آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران « وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»، « مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّی یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ ….» فهم این آیات را منوط به مرور آیات سوره آل عمران و اتفاقات جنگ احد دانست و اذعان داشت: نقل است که امام حسین علیه السلام در سحرگاه عاشورا بارها این آیات را تلاوت نموده، آن را با صحنه عاشورا و این درگیری عظیم تطبیق می‌دادند.

وی با بیان این که این آیات هشدار خداوند متعال و فرصتی که ذات اقدس الهی در عالم امتحان به کفار اعطا میکنند را متذکر می‌شوند، یادآور شد: کفار خیال می کنند این امکاناتی که در دنیا به دست آوده اند خیراتی است که بدان دست یافته اند؛ حال آنکه خداوند متعال در این آیه شریفه این محاسبه را تخطئه نمودند؛ این مهلت و فرصت در دنیا راهی برای اضافه شده گناهان و تکمیل طرح شیطنت کفار در این دنیا ذکر شده است. که نتیجه و پایان این مسیر و فرصت کفار، عذاب و رنج و خواری است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که مرگ برای مؤمن عبور از سختی های گردنه دنیا و ورود به وادی ایمن الهی و درک وعد های ذات اقدس الهی است، اظهار داشت: مومن واقعی کسی است که بتواند ایمان خود را تا ورود به عالم برزخ حفظ نماید.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که مرگ برای کفار، پایانی بر خروج از گرفتاری از طرح‌های شیطانی است که در دنیا چیده اند، خاطرنشان ساخت: همانطور که گنج قارون، او را در زمین فرو برد؛ در امکاناتی که خداوند متعال به کفار می‌دهد، نیز هیچ خیر و رستگاری وجود ندارد و تنها اهرمی برای گرفتاری بیشترشان در گردابهای دنیاست. بهره کفار از فرصت و قدرتی که در دنیا به دست می‌آورند، ابزاری برای افزایش خواری و تحقیرشان در آخرت است.

وی در تبیین فرازهایی از آیه ۱۷۹ سوره آل‌عمران با اشاره به این که خداوند متعال خبیث‌ها را از طیب‌ها و پاکان را از ناپاکان جدا می سازد، اظهار داشت: یکی از بزرگی‌های اصحاب سید الشهدا این است که با این که علم به کشته شدن داشتند، ذره‌ای پا پس نکشیدند و مسیر شهادت که طرح‌ریزی پیروزی واقعی است را در پیش گرفتند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ایمان به خدا و باور به حرکت در طرح الهی را بسیار مهم دانست و با بیان این که انبیای الهی واقف به رویدادهای طراحی الهی بودند، اظهار داشت: سید الشهدا علیه السلام کاملا واقف به پشت صحنه واقعه بزرگ عاشورا بودند؛ لذا مسیر پیروزی واقعی در اعتماد به امام و حرکت با اباعبدالله علیه السلام نهفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در تبیین آیه شریفه «… فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَکُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ»[۱]، درک پاداش‌های بزرگ الهی را در گرو ایمان، تقوا، باور به حرکت با امام و استقامت در میدان داری طرح‌های الهی دانست و اذعان داشت: این آیه شریفه، به نوعی تشریح صحنه کربلا و میدان خوب و بدها و نیز حکایت داستان بنی امیه و فرصتی است که یافته‌اند؛ حال آنکه نتیجه طرح شان چیزی جز عذاب مهین نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود به اوضاع جنگ احد و حمراء‌الاسد و نیز احوالات ایثارگران و رشادت‌های یاران رسول الله صلی الله علیه و آله اشاره نمود و یادآور شد: آیات الهی در توضیح غزوه حمراء‌الاسد می فرمایند؛ آنهایی که بعد از جراحت‌ها و تلخ کامی‌های بسیار، دعوت نبی مکرم اسلام را اجابت کردند، باید با احسان و تقوا و نیز پایداری و مقاومت، کار را به خوبی به انجام رسانده، خود را در مقابل خارها و تهدیدهای شیطانی ایمن سازند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر یادآور شد: قرآن کریم در توضیح احسان و تقوا می فرمایند؛ این افراد کسانی هستند که هیچ خوفی در مقابل تجهیزات کامل دشمنان نداشته، تهدیدهای دشمن بر ایمان ایشان افزوده، با توکل به ذات اقدس الهی محکم و استوار در مسیر یاری دین الهی قدم برمی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این که کسانی که با توکل به خدا و تبعیت از رضوان الهی وارد صحنه می‌شوند، آنهایی هستند که تقوا به خرج می‌دهد، تصریح کرد: اگر کسی در مقابل تهدیدهای دشمنان بترسد و پا پس بکشد و دعوت رسول الله را اجابت نکند، بداند که تقوا نداشته است.


[۱]آیه ۱۷۹ سوره آل عمران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha