یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
محمد سعیدی آریا

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که توکل اعتنای به لوازم است، نه اعتماد به لوازم، گفت: مومن در عین اعتنای به لوازم، تنها به ذات اقدس الهی اعتماد دارد و در مسیر هدایت اعم از پذیرش و یا گویش هدایت، سرشار از نشاط و سرور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی آریا،در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه بحث ایمان و امید را جزء واجبات این روزها توصیف نمود و اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند؛ « المؤمنُ حَسَنُ المَعونةِ ، خفیفُ المَؤونةِ، جَیّدُ التّدبیرِ لِمَعیشتِهِ ، لا یُلْسَعُ مِن جُحْرٍ مرّتینِ»، مؤمن، یاوری خوب و کم خرج و کم زحمت است؛ زندگی اش را خوب اداره می کند؛ از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

وی در ادامه ضمن تأکید بر این که مؤمن کمک‌کاری خوب و بدون منت است، با بیان این که مومن در همراهی و یاری رسانی هیچ دردسری برای انسان ایجاد نمی کند، خاطرنشان ساخت: مومن برای زندگی دنیایی خود خوب فکر نموده، مبتنی بر حساب و کتاب و فهم اولویت‌ها، زندگی اش را اداره می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا افزود: فهم اولویت ها، حسن معیشت و مدیریت نسبت به زندگی در بازاریان قدیمی به گونه‌ای بود که وقتی درآمد ویژه ای به دست می آوردند و معامله کلانی انجام می دادند، ان را یک دفعه در زندگی تزریق نمی کردند و همواره تعادل زندگی خود را حفظ می نمودند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که در روایات اسلامی ارتباط و در هم تنیدگی فروانی میان زندگی دنیا و آخرت وجود دارد و کسی که در امور دنیا تنبل است به اخرت ان امیدی نداشته باشید، خاطرنشان ساخت: انسان مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود و همواره از تجربیات عبرت می گیرد و حواس جمع است.

وی در بیان حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و اله، با بیان این که هیچ وقت از مومن تقدیر نمی شود و مومن کسی است که انتظار تشکر از فردی ندارد، تصریح کرد: مومن همچون برادری دلسوز برای دیگر مومنان است؛ در جامعه مومنانه افراد نسبت به یکدیگر دلسوزی دارند و بدون توقع همواره به دنبال همیاری دیگر هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا ضمن تأکید بر این که مردانگی و اخوت همواره در میان مومنین موج می زند و به دنبال برطرف سازی سد راه یکدیگر هستند، خاطرنشان ساخت: انسان مومن، هیچگاه خیرخواهی برادر مومنش را ترک نمی کند و همیشه او را نصیحت می کند.

وی بر اهمیت تکرار نصایح و گستره تأثیرگذاری آن در جامعه اشاره نمود و با بیان این که تکرار نصیحت از الزامات نهادینه سازی در جامعه است، خاطرنشان ساخت: گفته شده است، در امر و به معروف و نهی از منکر آنجایی که احتمال تأثیر وجود ندارد، بیاد نگردد؛ باید دقت نمود که در بسیاری از موارد تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در تکرار آن نهفته است و تکرار آن واجب است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین روایت « المؤمن اذا وعظ اذ درجت»، با اشاره به این که مومن وقتی نصیحتی را می شنود، «قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ» می‌گردد، یادآور شد: گاهی انسان به خاطر نزدیک بودن به یک موضوع، متوجه زوایای مختلف آن نمی گردد و یک نفر از دور بهتر می تواند انسان را در جریان ضعف ها و کاستی ها قرار دهد.

وی در ادامه تبیین روایاتی از اهل بیت علیهم السلام با تاکید بر این که مؤمن در همه شرایط و به هرچیزی که می‌نگرد از آن عبرت می‌گیرد، اظهار داشت: وقتی به مومن تذکر می دهند، آن را با دل و جان می‌پذیرد و وقتی کسی در موردش کار اشتباهی می کند، اهل بخشیدن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا با بیان این که روش مؤمن دوری از مظاهر دنیاست و دائما به دنبال پرهیز از گرفتاری در آن است، یادآور شد: مولی الموحدین علی علیه السلام می فرمایند؛ «اَ تزعم انک جرم ثقیل و فیک انتوی العالم الاکبر»؛ آدمی فکر می‌کند یک موجود کوچک است، در حالی‌که عالمی بزرگ در درون انسان نهفته است و نزد ذات اقدس الهی از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است؛ لذا این دنیا اصلا ارزش بسط و پست آن شدن را ندارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به این که مومن در تزاحم دین و دنیا دین را انتخاب می کند و عزت و سیادت خود را در قناعت جستجو می کند، تصریح کرد: انسان مؤمن سرشار از حسنات و زیبایی هاست و همواره تلاش خود را بر آخرتش متمرکز ساخته، در دین خود استوار و قوی است.

وی به ویژگی دور اندیشی مومن در کلام مولی الموحدین علی علیه السلام اشاره نمود و با تأکید بر این که توکل اعتنای به لوازم است، نه اعتماد به لوازم، خاطرنشان ساخت: مومن در عین اعتنای به لوازم، تنها به ذات اقدس الهی اعتماد دارد و مومن در مسیر هدایت اعم از پذیرش و یا گویش هدایت، سرشار از نشاط و سرور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا در بخش دیگری از سخنان خود تبیین آیات الهی و ذکر روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام را رمز ماندگاری کلام انسان توصیف نمود و ابراز داشت: امام رضا علیه السلام می فرمایند؛ «إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» اگر مردم زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha